Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukekaa Äitihaava, jos suhde äitiin mietityttää

Vierailija
13.05.2023 |

Joitakin jopa taitaa ahdistaa

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä mulle nainen joka on väleissä äitinsä kanssa, niin näytät kuolleen naisen.

Vierailija
2/18 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä mulle nainen joka on väleissä äitinsä kanssa, niin näytät kuolleen naisen.

Tai *anoppinsa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen nainen haluaisi mennä sänkyyn isänsä kanssa ja tappaa äitinsä.

Elektra-kompleksi.

Vierailija
4/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas äidin puolelta tullu niin "turpaan" kun vaan voi. Mulla on 3 veljeä ja kuinka törkeästi äiti heidän puolta pitää (kaikilla parisuhteet) ja minua vähättelee ja ignooraa. Aivan täyttä paskaa taas. Minä olen kuitenkin se, joka häntä kuskaa, milloin tarvii ja auttaa. Silti kehtaa tiuskia, kun autan. Huono juttu, että asun samalla paikkakunnalla enkä nyt voi muuttaakkaan omien lasten vuoksi. Muuten olisin jo häipynyt. En kyllä tiedä, auttaako välimatkakaan, varmaan saisin sitten kaikki hylkäämisjutut kuulla!

Vierailija
5/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on potkaissut mua

Vierailija
6/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin, että vanhemmat siirtää omat traumansa lapsilleen.

Vierailija
7/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä kirjassa äitihaavaa käsitellään?

Vierailija
8/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin pientä!

Vierailija
9/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai *anoppinsa

Olen hyvissä väleissä anoppini kanssa. Hän muutti omilleen 16 vuotiaana, kun isänsä uusi nainen heitti ulos. Äitinsä oli kuollut paria vuotta aiemmin, joten ei ollut ketään puuttumassa hänen elämäänsä. Anoppi ei siis itsekään ole koskaan puuttunut meidän elämäämme mitenkään ja se taitaa olla syy hyviin väleihinkin. Hän sanoi joskus, että hän sai kaiken opetella itse ja halusi omille pojilleen samat lähtökohdat. Toki kotona opetti ruuanlaiton ja muut kotityöt hyvin. Mutta poikien muuttaessa pois kotoa totesi, että hänen työnsä on tehty ja eläkööt kukin tavallaan. Tällaista suosittelen kaikille vanhemmille! Meillä on sen ansiosta hyvät välit ja vietämme mielellämme aikaa keskenämme!

Vierailija
10/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin pientä!

Saatat traumatisoida toista tuollaisella kommentilla. Oli pientä tai suurta, kaikki väkivalta on väärin ja suhtauduttava samalla vakavuudella.

Vierailija
11/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos joku hermostuu, kun puhut vaikeista asioista, hän ei luultavasti itse halua käsitellä vaikeita asioita, tuntea vaikeita tunteita tai katsoa peiliin. Se suotakoon hänelle mutta muista, että sinulla on lupa valita toisin.

Jos kaikki perheenjäsenet mukautuvat perheen rajoittaviin uskomuksiin ja elävät niiden mukaan, mikään ei koskaan muutu. Epäterveet toimintamallit siirtyvät ainakin osittain tuleville polville. Se, että joku pahoittaa mielensä ongelman käsittelystä, on todennäköisesti merkki siitä, että ongelma on ylipäätään olemassa.

Vaikka joku haluaisi sanoa, että sinä teet väärin, kun puhut vaikeasta asiasta voit silti itse uskoa siihen, että olet oikeassa. 

Terveissä, tasapainoisissa ihmissuhteissa epäkohtien käsittelylle on tilaa. Äitihaavan värittämissä suhteissa tytär joutuu usein toimimaan peilinä äidilleen, ehkä myös isälleen tai sisaruksilleen. Mustan lampaan osa on vaikea ja epäkiitollinen, mutta se voi silti olla tarpeellinen."

aitihaava.fi

Vierailija
12/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaista hyvinvointiyhteiskunnan syväluotaavaa scheissea. Juuri tällaisen vuoksi me tarvitsemme jopa sodan. Herätkää.

Vierailija
13/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihaava tarkoittaa muun muassa: 

Äidin arvostelevaa, mitätöivää, jopa häpäisevää asennetta tytärtä kohtaan. 

Äidin tarvitsevuutta: Äiti pyytää tyttäreltä jatkuvasti enemmän kuin mitä tämän olisi mahdollista antaa ja vaikka tytär antaisi miten paljon, äiti ei silti pysty ottamaan hyvää vastaan. 

Tunnekuormaa ja rajoittavia uskomuksia, jotka periytyvät äideiltä tyttärille. 

Marttyyriasennetta ja uhrin roolia: Äiti antaa usein ymmärtää, kuinka paljon hän on perheensä ja lastensa vuoksi uhrautunut. 

Riittämättömyyden ja arvottomuuden kokemuksia: Vaikka nainen tekisi mitä, hän ei koskaan tunne olevansa tarpeeksi.

Arvottomuuden kokemukselle on konkreettinen syy: naiset ovat vuosituhansia olleet miehiin verrattuna alempiarvoisia. Se on estänyt naista toteuttamasta toiveitaan, ottamasta tilaa ja arvostamasta itseään. Äitihaava tarkoittaakin naiseuden kipua miesten hallitsemassa maailmassa. Itsensä pienentäminen ei ole ollut vain itsensä vähättelyä vaan selviytymisen malli. 

Suhde äitiin on usein tyttärelle ensimmäinen ja vaikuttavin naiseuden malli. Siksi se on tyypillinen haavan syntykohta siitä juontuu äitihaavan nimi. Ja kun ongelma saa nimen, sitä on helpompi hoitaa. 

aitihaava.fi

Vierailija
14/18 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kanssa samantyyppistä paskaa.

Vierailija
15/18 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äidilleni näkymätön, mutta kun hän tarvitsee jotain, niin sillon pitäs olla käsi lipassa "kyllä äiti".

Ei enää. Vain silloin, kun olen valmis hänet kohtaamaan.

Vierailija
16/18 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos joku hermostuu, kun puhut vaikeista asioista, hän ei luultavasti itse halua käsitellä vaikeita asioita, tuntea vaikeita tunteita tai katsoa peiliin. Se suotakoon hänelle mutta muista, että sinulla on lupa valita toisin.

Jos kaikki perheenjäsenet mukautuvat perheen rajoittaviin uskomuksiin ja elävät niiden mukaan, mikään ei koskaan muutu. Epäterveet toimintamallit siirtyvät ainakin osittain tuleville polville. Se, että joku pahoittaa mielensä ongelman käsittelystä, on todennäköisesti merkki siitä, että ongelma on ylipäätään olemassa.

Vaikka joku haluaisi sanoa, että sinä teet väärin, kun puhut vaikeasta asiasta voit silti itse uskoa siihen, että olet oikeassa. 

Terveissä, tasapainoisissa ihmissuhteissa epäkohtien käsittelylle on tilaa. Äitihaavan värittämissä suhteissa tytär joutuu usein toimimaan peilinä äidilleen, ehkä myös isälleen tai sisaruksilleen. Mustan lampaan osa on va

Tarpeellinen kenelle? Ei minun tarvitse olla huonojen asioiden projisoinnin kohteena, vaikka se miten olisi kiva juttu äitini kannalta. 

Vierailija
17/18 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveissä, tasapainoisissa ihmissuhteissa epäkohtien käsittelylle on tilaa. Äitihaavan värittämissä suhteissa tytär joutuu usein toimimaan peilinä äidilleen, ehkä myös isäl

No ei se ole äitisi kannalta todellakaan mikään kiva juttu, kun joutuisi siinä tapauksessa miettimään omaa käytöstään ja sanomisiaan.

Tarpeellinen on sinänsä, että sinä et jatka samaa mallia omille lapsillesi, jos itse tiedostat ongelman.

Vierailija
18/18 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mietitytä. Ihan selvä homma on. Eikä kaikilla ole ihmissuhdetta äitiinsä erityisesti. Joskus vanhempi itse jo aluksi valitsi niin, alitajuisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä