Mikä voi olla muu virtsaamisvaiva kuin vti?
Minulla on välillä vti:n tapaisia oireita, parin viikon välein. Mutta tulehdusta ei löydy vaan joku muu tämä siis on. Mikä muu voi aiheuttaa tällaisen kuin vti? Lääkärit vain toteaa, että ei ole tulehdus, ei tarvitse antibioottia ja siinä se. En saa mitään hoitoa tähän.
Kommentit (22)
Pesuainejäämiä pöksyissä, huuhtele kiila ennen kuivatusta.
Jos on ylipainoa, voi olla ongelmia. Esim. Ummetus vie tilaa rakolta. Tai gynekologinen laskeuma.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.duodec…
Oli laskeuma tai ei, lantionpohjajumpasta ei ole haittaa.
Voi olla emätintulehdus eli bakteeri vaginoosi. Usein samanlaisia oireita kuin vti:ssä.
Bakteeriton rakkotulehdus. Itselläni on ollut.
Kuivat limakalvot, kirvelee ja tiheävirtsaisuutta voi aiheuttaa
Vierailija kirjoitti:
Bakteeriton rakkotulehdus. Itselläni on ollut.
Mikä se on? Mikä se aiheuttaa? Ja mikä hoito auttaa? Pitääpä googlata.
Ap
Christiiina kirjoitti:
Klamydia.
En ole parisuhteessa enkä harrasta irtisuhteita eli en ole voinut saada klamydiaa mistään, edellinen parisuhde päättyi 10 vuotta sitten.
Ap
Virtsarakon kipuoireyhtymä (aiemmin interstitielli kystiitti)? Siitä löytyy tietoa, kun googlettaa.
Mikä on ikäsi?
Kannattaa yrittää kokeilla, auttaako limakalvojen hoitaminen. Paikallisella estrogeenivalmisteella taikka kosteuttavilla puikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuivat limakalvot, kirvelee ja tiheävirtsaisuutta voi aiheuttaa
Onko tuohon joku nopea ja tehokas hoito? Ja tarvitseeko reseptiä?
Ap
Masennuslääkkeen haittavaikutus. Ainakin Cipralex on tehnyt tätä itselleni ja yhdelle tutulleni. Toiselle tutulle se aiheutti virtsaummen.
Vierailija kirjoitti:
Virtsarakon kipuoireyhtymä (aiemmin interstitielli kystiitti)? Siitä löytyy tietoa, kun googlettaa.
Mikä on ikäsi?
Kannattaa yrittää kokeilla, auttaako limakalvojen hoitaminen. Paikallisella estrogeenivalmisteella taikka kosteuttavilla puikoilla.
Ikää on 40.
Googletan tuon.
Ap
IC intestitielli kystiitti on hyvin harvinainen. Voi olla vaikeasti invalisoiva sairaus. Sairastan itse. Minulla on jo virtsa avanne.
Mullakin on joskus tuollaista, ehkä pari-neljä kertaa vuodessa. Iskee aivan yhtäkkiä, kestää muutaman päivän ja lähtee. Tuntuu samalta kuin virtsatulehdus eikä pysty pidättelemään kauaa, ei kuitenkaan ole ollut tulehdusta koskaan tutkimusten mukaan. Mulle sanottiin, että voisi olla yliaktiivinen rakko. Muuten kyllä siis on ihan normaali. Ikävä vaiva.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00727
Kuulostaa interstiaaliselta rakkotulehdukselta. Kts yllä
Mulla on epämääräinen diagnoosi "dysuria". Kirvelyä virtsaputkessa, jatkuva pissahätä, rakon kouristelu joskus. Onneksi asiaan suhtauduttiin vakavasti lääkärissä kun huononsi niin paljon elämänlaatua. Laitan itse katetrilla rakkoon ialuril-nimisen lääkkeen kerran kuussa ja se tekee minut oireettomaksi.
On myös olemassa virtsaputkioireyhtymä. Näille vaivoille ei aina pystytä antamaan tarkkaa diagnoosia mutta apua on saatavissa kyllä ja monia eri juttuja voi kokeilla. Itsellä triptyl käytössä, vaikka on masennuslääke niin käytetään kivun hoitoon, nostaa kipukynnystä. Myös ruokavaliohoito voi auttaa, itsellä kirvelyä aiheuttaa happamat/kirpeät jutut kuten tomaatti, sitrukset, karpalo on tosi paha vaikka sitä yleensä suositellaan estämään virtsatietulehdusta
Jos olet käynyt terveyskeskuslääkärillä, ne ei osaakaan auttaa. Mene urologille, pyydä lähete tai sitten yksityiselle.
Kokeile Linolaa. Vastaava tuote kuin Lansiloh on nänneille. Toimii aika nopeasti ainakin minulla, kun on mitään ärsytystä alapäässä.
Kuinka kauan sulla kesti se? Mulla on nyt mennyt 6 viikkoa ja olen aivan peloissani. Kystoskopiassa viime kuussa huomattiin pari tulehdustilaa, annettiin kortisonia ja antibiootti joka auttoi hetkeksi nyt kuukausi myöhemmin toinen urologi sanoi että näkee vain vähän tulehdusta mutta kivut vei ensiapuun vain päivää ennen. Kovempi antibiootti nyt menossa kolme seuraavaa viikkoa. Pelottaa.
Klamydia.