Lapsen nukuttamisesta, onko oikein vai väärin?
Meillä on vähän kiistaa miehen kanssa... Laitamme 3v:n nukkumaan, luetaan pari iltasatua ja sitten lapsi kärttää vielä yhtä niin olen havainnut hyväksi sanoa että " käyn tuolla olkkarissa, tulen kohta lukemaan kun odotat vaan" . Sitten jään katsomaan telkkaria vähäksi aikaa ja lapsi nukahtaa sinne odottaessaan. Miehen mielestä tämä on lapsen huijaamista ja epäreilua, minusta hyvä tapa saada lapsi helposti nukkumaan ilman ainaista kärttämistä yms. Eikä se oikeastaan ole valehtelemista, olenhan toki menossa vielä mutta kun mulla vähän kestää ;) Mies puolestaan sitten nukuttaa lasta tunninkin ja istuu jalkopäässä kun lapsi alkaa huutaa jos hän yrittää häipyä " rehellisin keinoin" . Olenko epäreilu vai fiksu äiti?
Kommentit (14)
voi kutsua. Luen yhden iltasadun ja sitten suukkottelen heidät, mutta joskus yläkerrasta kuuluu kutsu sinne uudestaan toten vaan että ruvetkaapas nyt nukkumaan äiti jatkaa kotihommia ja tulee kohta...yleensä ei toista kutsuhuutoa tule.
Lapset ovat ihan normaaleja aamulla eli tokkopa tuosta sen paremmin traumoja saavat.
Lupaili aina turhia ja oikeesti me lapset sitten höntteinä uskottiin. Vieläkin kirvelee, kun nyt tajuan, ettei oikeasti ollut edes aikomuksena tehdä niin kuin meille sanoi. En hyväksy. Aikuisen pitää olla rehellinen ja luotettava.
Sanon pojalle (3v4kk) iltarutiinien jälkeen, että menen vaihtamaan pikkuveljelle yövaipan. Tähän isoveli sanoo, että " sitten sinä tulet takaisin" . Tulkitsen, että hän tällä tavallaan rauhoittelee itseään (ei ole vielä kovin kauaa suostunut nukahtamaan yksin). Ikinä en kyllä myönnä, että tulen takaisin, sanon vain että nuku hyvin ja etttä äiti on lähellä jne. Nukahtaa sitten itsekseen pian tämän jälkeen.
Itsekseen ovat aina sänkyyn nukahtaneet. Joskus huutelevat äitiä (ei mitään tärkeää asiaa, trust me) mutta sanon ihan rehellisesti, että äidillä vielä pari kotihommaa tekemättä (kuten onkin) ja äiti tulee sitten. Joka kerta olen huoneeseen mennyt, löytääkseni melkein heti nukahtaneet lapsoset.
voithan sitten aamulla jonkun kirjan lukea ja sanoa että jäi keskeen illalla kun nukahdit. tolla sun keinolla pääsette kaikki helpommalla eikä kukaan huuda ja menee hermot. kyllä hän joskus hoksaa sen jutun niin keksit uuden keinon.
ja rakkauttahan se on mitä me lapsille annamme vai mitä? Mielestäni tuo ei ole huijausta. Itse vastaan aina laselle, että äiti tulee kohta myös nukkumaan, teen ensin vähän hommia vielä. Tämä selitys menee läpi ja lapsi nukahtaa ennenkuin itse menen nukkumaan ;-D
sanon, että tulen kohta käymään vielä. Ja menenkin, mutta odotan ensin tovin, että lapsi ehtii nukahtaa. Sitten käyn vielä peittelemässä.
Vierailija:
Lupaili aina turhia ja oikeesti me lapset sitten höntteinä uskottiin. Vieläkin kirvelee, kun nyt tajuan, ettei oikeasti ollut edes aikomuksena tehdä niin kuin meille sanoi. En hyväksy. Aikuisen pitää olla rehellinen ja luotettava.
Huijaamista siitä tekee se, että lupaat lapselle tulla vielä lukemaan, vaikket ole edes aikeissa sitä tehdä. Jos sanoisit tulevasi käymään kohta, se ei olisi enää huijausta. Älä tee tyhjiä lupauksia jatkuvasti, lapsesi kyllä huomaa sen jossain vaiheessa.
Jos sanoo menevänsä, sitten pitää kanssa mennä. Äitiin on voitava luottaa.
Jos taas ei osaa nukuttaa lastaan muuta kuin valehtelemalla, kannattaa katsoa peiliin.
vähän samoin.
Lapsen huoneessa on kello ja sanon, että tulen katsomaan, kun viisari on esim. viitosen päällä. Usein on nukahtanut, ennenkuin menen katsomaan.
Vaan useammin sanon (jos on minun nukutusvuoro) kyllä että " käyn tyhjentämässä tiskikoneen tms., tulen sitten vielä käymään" . Ja menenkin mutta lapsi nukkuu jo. Mies vaan usein lupailee että äiti tulee vielä lukemaan kun ei itse jaksa enää nukuttaa ja silloin yleensä huikkaan että tulen joo mutta vähän pitää odottaa. Ja välillä menenkin, mutta sen olen todennut huonoksi koska lapsi piristyy silminnähden jos sinne menee vaikka oli juuri nukahtamassa.
Tuossa nukahtamisessa on vaan niin iso ero, kun mies istuu sängyllä niin poika valvoo tosiaan tunnin, höpöttelee ja tahtoo vettä tms. Mutta kun jää yksin sänkyyn niin nukahtaa melkein heti. Ei meillä muuten ole tapana viljellä mitään katteettomia lupauksia, itse näen kyllä nämä enemmänkin ihan viattomina " valkoisin valheina" . Kiinnosti vaan kuulla mielipiteitä, kiitos niistä! ap
Enkä tekisi noin.