Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Makuulta seisomaan noustessa syke nousee liki 30 lyönnillä, mistä voi johtua

Vierailija
12.05.2023 |

Tämä kuulemma kertoo ylirasituksesta, mutta tätä mulla on ollut niin kauan kuin olen tajunnut mitata asiaa, eli 4 vuotta. (Voi olla siis että on ollut kauemminkin.)

Silloin 4 v. sitten olinkin tosi uupunut töistäni, mutta olin pitkällä saikulla ja vaihdoin alaa, nykyään mielestäni mulla ei oo stressiä, mutta syke nousee edelleen ihan hurjasti.

Leposykkeenu on myös korkea, noin 75-85 lyöntiä minuutissa, eikä kuntoni tunnu nousevan vaikka kuinka liikkuisin (peruskestävyyssykkeillä).

Sykevälivaihteluni öisin on myös matala, maksimissaan tainnut ikinä olla n. 40, useammin vain 20-30.

Tietääkö joku mitä tässä pitäisi tehdä? Onko syytä huoleen? Lääkärille muun vaivan ohella joskus puhuin tästä, mutta kuittasi sen sillä että olen ylirasittunut ja pitäisi levätä. No olen levännyt nyt jo muutaman vuoden, eli kauanko vielä pitäisi vai auttaisko joku muu...?

N40+

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, nii mitä, totta kai se nousee, oor pystyssä ja äkkilikettä ja lihakset toimii

Mikä juttu tämä on?

Vierailija
2/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, nii mitä, totta kai se nousee, oor pystyssä ja äkkilikettä ja lihakset toimii

Mikä juttu tämä on?

Ortostaattinen syke; sykkeen tulisi nousta makuulta seisomaan noustessa vain n. 6-7 pykälää (minuutti mitataan sykettä seisomaan nousun jälkeen, ja verrataan sykkeeseen makuultaan sitä ennen) ja jos se nousu on huomattava (n. 30 pykälää) se kertoo ylirasituksesta tai mahd. sydän- ja verisuonitaudista, mutta missään ei lue että mistä taudista, tarkemmin ottaen...? Eikä lekuri sanonut juuta eikä jaata ylirasituksen lisäksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on matala ferritiini

Vierailija
4/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin

Vierailija
5/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on matala ferritiini

No se on n. 20 joo, lääkärin mielestä täysin normaali.

Ap

Vierailija
6/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin

Mitä sanon, että mut otetaan tosissaan? Yhdelle siis jo puhui ja oli vaan sitä mieltä että pitäisi levätä ja ottaa rennommin. Ei nähnyt tarvetta millekään jatkotutkimuksille tms. Ferritiinit kävin ite mittauttaan, mut sain sit lekurilta sapiskaa, kuulemma arvot ihan normaalit ja ferritiini muoti-ilmiö eikä liity tähän.

Ap

Vierailija
7/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla huono kunto? Jotta kunto nousee, pitäisi harjoituksen intensiteettiä tai kestoa nostaa. Tekemällä saman harjoituksen aina, ei se oikein nousekaan.

Vierailija
8/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa raudanpuutteelta. Paljon sun ferritiini oli?

Vierailija
9/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni matala verenpaine tekee tuota. Nousemiseen liittyy tosin muitakin matalan verenpaineen oireita kuten huimausta.

Vierailija
10/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla huono kunto? Jotta kunto nousee, pitäisi harjoituksen intensiteettiä tai kestoa nostaa. Tekemällä saman harjoituksen aina, ei se oikein nousekaan.

No dilemma on siinä, että ylirasitustilassa (joka mulla lekurin mukaan on) ei saisi harrastaa kuormuttavaa liikuntaa. Sykkeen pitäisi pysyä melko matalana. Ylirasitustilassa kunto ei kohoa vaikka miten rehkisit, itseasiassa päinvastoin.

Ap

Vierailija
11/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni matala verenpaine tekee tuota. Nousemiseen liittyy tosin muitakin matalan verenpaineen oireita kuten huimausta.

Ennemminkin mun verenpaineeni on korkeahko.

Ap

Vierailija
12/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lihava?

Vierailija
13/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lihava?

4 vuotta sitten en ollut, nykyään olen (bmi 29) mutta vaiva on pysynyt samana.

Ap

Vierailija
14/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No dilemma on siinä, että ylirasitustilassa (joka mulla lekurin mukaan on) ei saisi harrastaa kuormuttavaa liikuntaa. Sykkeen pitäisi pysyä melko matalana. Ylirasitustilassa kunto ei kohoa vaikka miten rehkisit, itseasiassa päinvastoin.

Ap

Siis onko tämä nyt 4 vuotta vanha diagnoosi? Onko tämä ainoa oire? Ja oletko 4 vuotta välttänyt kuormittavaa liikuntaa sen vuoksi?

Jos vastasit kaikkiin kyllä, ala nyt mieti enempää vaan ala nyt äkkiä liikkumaan kunnolla. Moni ihminen ei ikinä mittaa, että kuinka paljon se syke nousee makuulta noustessa. Ja ethän sä nyt 4 vuotta ole ylirasittunut, jos olet jo karsinut rankemman liikunnan.

Vierailija
15/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono fyysinen kunto ja ylipaino voi tehdä. Samoin jos juot liian vähän nesteitä

Vierailija
16/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun makaan sohvalla sykkeeni on noin 40, kun nousen seisomaan ja kävelen keittiöön, syke nousee usein noin 80:een. Maksimisykkeeni on 200 ja olen ultrajuoksija.

Älä ap stressaa itseäsi ihan turhilla huolilla.

Vierailija
17/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis onko tämä nyt 4 vuotta vanha diagnoosi? Onko tämä ainoa oire? Ja oletko 4 vuotta välttänyt kuormittavaa liikuntaa sen vuoksi?

Jos vastasit kaikkiin kyllä, ala nyt mieti enempää vaan ala nyt äkkiä liikkumaan kunnolla. Moni ihminen ei ikinä mittaa, että kuinka paljon se syke nousee makuulta noustessa. Ja ethän sä nyt 4 vuotta ole ylirasittunut, jos olet jo karsinut rankemman liikunnan.

En ole välttänyt enää kuormittavaa liikuntaa. Ihan jo senkään vuoksi, että tavallisissa arjen töissäkin kuormitun. Ja sykkeeni nousee ihan vaan vaikkapa rennolla kävelylenkillä 140-150 tuntumaan. Olen silti käynyt säännöllisesti kävelyillä, ja tehnyt rankempiakin juttuja, mutta syke ei laske, vaikka luulis kuntoa nyt olevan jo sen verran ettei tuollaisen rauhallisen kävelyn pitäisi enää nostaa sykettä noin ylös...

Tämä se siis on se ongelma. Sykkeet on korkeat, teinpä jotain tai en, ortostaattinen sykelukema kertoo edelleen ylirasitustilasta (vaikkei pitäisi, kaiken järjen mukaan) ja sykevälivaihtelut on huonot, niiden mukaan en palaudu öisin vaan elimistöni on koko ajan hälytystilassa.

Kuitenkaan en tunne itseäni väsyneeksi, jaksan käydä töissä, hoitaa kodin, liikkua... Sykkeet vaan paukkuu korkealla koko ajan.

Ap

Vierailija
18/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ole välttänyt enää kuormittavaa liikuntaa. Ihan jo senkään vuoksi, että tavallisissa arjen töissäkin kuormitun. Ja sykkeeni nousee ihan vaan vaikkapa rennolla kävelylenkillä 140-150 tuntumaan. Olen silti käynyt säännöllisesti kävelyillä, ja tehnyt rankempiakin juttuja, mutta syke ei laske, vaikka luulis kuntoa nyt olevan jo sen verran ettei tuollaisen rauhallisen kävelyn pitäisi enää nostaa sykettä noin ylös...

Tämä se siis on se ongelma. Sykkeet on korkeat, teinpä jotain tai en, ortostaattinen sykelukema kertoo edelleen ylirasitustilasta (vaikkei pitäisi, kaiken järjen mukaan) ja sykevälivaihtelut on huonot, niiden mukaan en palaudu öisin vaan elimistöni on koko ajan hälytystilassa.

Kuitenkaan en tunne itseäni väsyneeksi, jaksan käydä töissä, hoitaa kodin, liikkua... Sykkeet vaan paukkuu korkealla koko ajan.

Ap

Auttaisi kummasti, jos kertoisit meille maksimisykkeesi, jotta voimme arvioida kävelyn rasitusta kehollesi.

Vierailija
19/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Auttaisi kummasti, jos kertoisit meille maksimisykkeesi, jotta voimme arvioida kävelyn rasitusta kehollesi.

Maksimisyke noin 195

Ap

Vierailija
20/21 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa Postural tachycardia syndrome (PoTS). Sopivatko muut oireesi?