Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette siitä että Aleksis Kiveä pitäisi nykyää kutsua nimellä Alexis Stenvall samalla tavalla kuin Sakari Topelius on palautettu muotoon Zachris?

Vierailija
11.05.2023 |

Kunnioittaisiko se kirjailijaa enemmän jos tätä kutsuttaisiin tämän alluperãisellä nimellä eikä sen suomenkielisellä käännöksellä eli sovinnaisnimellä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. He ovat aikoinaan itse valinneet niemensä suomennoksen. Meillä ei ole oikeutta mennä sotkemaan ihmisten valintoja.

Vierailija
2/6 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän eroa että onko tämä suomennos ihmisen itse tekemänsä ja valitsemansa vai jonkun muun jälkikäteen tekemä (kuten esim. kuninkaiden nimien käännökset).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen suuntaus on, että vieraita nimiä käytetään suomen kielessä sellaisinaan eikä enää korvata ns. sovinnaisnimillä. Tukholma saa kai vielä pysyä Tukholmana eikä Stockholmina, mutta Göteborgia ei suomalaisteta Jöötteporiksi. Vielä aiemmin veirasperäisiä nimiä saatettiin suomenstaa, esim Donald Duckist tuli ensin Ankka Lampinen ja sitten Aku Ankka, mutta viime vuosina on syntynyt horjuntaa ja muutospyrkimyksiä ja on ryhdytty määrätietoisesti vastustamaan vieraiden nimien mukauttamista suomen kieleen. Mukautetut asut tuomitaan eksonyymeina, jotka ovat poliittisesti epäkorrekteja.

Vierailija
4/6 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. He ovat aikoinaan itse valinneet niemensä suomennoksen. Meillä ei ole oikeutta mennä sotkemaan ihmisten valintoja.

Ei päde tässä tapauksessa. Kivi oli pelkkä taiteilijanimi, mutta kirjailija itse kirjoitti nimensä aina muodossa Alexis Stenvall.

Vierailija
5/6 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran muutti itse nimensä, niin miten ihmeessä hänen kutsumisensa "alluperäisellä" nimellä olisi kunnioitusta?

Vierailija
6/6 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Kiven avopuoliso Charlotta Lönnqvist, joka Kiven tavoin oli myös näytelmäkirjailija? Miksei kukaan muista häntä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä