Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uhmakas 8-vuotias tyttö

Vierailija
10.05.2023 |

Ennen kiltti ja kuuliainen, koulussa hyvin käyttäytyvä tyttö on kotona muuttunut hyvin uhmakkaaksi.

Esim. ottaa salaa (omaa) rahaa ja menee kauppaan keskellä viikkoa karkkiostoksille, vaikka lupa on mennä vain perjantaina.

Alkanut jättää läksyjä tekemättä, voi valehdella suoraan päin naamaa että on tehnyt vaikka ei ole.

Kun kotiintuloaika on klo 19, ei tule vaan pitää hakea pihalta ja silti voi pullikoida vastaan.

Ottaa omaan huoneeseen ruokia ja jättää niitä syömättä (esim. pussillisen juustoraastetta jota on natustellut pitkin sänkyä)

Olen antanut seuraamuksia: rahat otettu pois, ollut kotiarestia, ollut puhelinkieltoa. Ei paljon tehoa. Ollaan keskusteltu useasti ja useasti, ei tehoa. Lisäksi on kova sanomaan vastaan ja pienet teinin alkeet jo "ihan sama, ei kiinnosta, älä ragee" tulee tytön suusta sujuvasti.

Onko minun säännöt liian tiukat, onko tässä iässä joku tälläinen vaihe? Neuvoja, vinkkejä, mitä vaan otetaan vastaan..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen vaihe 8-vuotiailla. Jaksat vain kertoa joka kerta, miten väärin hän on tehnyt ja osoitat, miten ensi kerralla et pysty luottamaan häneen. Rangaistuksista voi olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä, että ne on ihan ok, jos liittyvät tekoon. Eli salaa karkin ostamisesta rahat menevät vanhemman valvontaan ja ne saa vain sovittuna päivänä. Tai kotiintuloajan ylittämisestä ulos pääsee seuraavan kerran vain vanhemman valvomana jne.

Vierailija
2/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon selkäsauna ja laitossijoitus määräajaksi, ei mitään sijaisperheitä vaan oikea laitos. Siellä ei paljoa juustoraasteet lentele.

Tosin tapahtumat ovat porvoosta tai teille on kasvamassa persoonallisuushäiriöinen psykopaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että rankaiseminen auttaa, pahentaa vaan uhmaa ja lisää salailua.

Onko teillä perheessä kaikki kunnossa? Avioeroa tai muuta kriisiä päällä?

Vierailija
4/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäisin kakaran asentoon eteiseen ja vetäisin sulkeisia joka toinen tunti. Pian se alkaa tottelemaan.

Vierailija
5/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin kurin tiukennuksen ohella tuoda arkeen myös kivoja juttuja. Ehdota ex tempore tyttöjen shoppailureissua, käykää kahvilassa, puuhatkaa kotona jotain, mistä tyttö tykkäisi, tehkää kampauksia, kasvohoitoja, leipokaa, miettikää yhdessä mikä olisi herkkuruoka jota voisitte yhdessä valmistaa. Käykää elokuvissa, kävelyillä. Kuuntele mitä puhuu kavereista, koulusta. Älä nostaa haloota jos paljastaa vähän epäilyttävämpiäkin juttuja. On hyvä tietää mitä lapsen elämään ja ystäväpiiriin kuuluu kodin ulkopuolella. 

Vierailija
6/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen vaihe 8-vuotiailla. Jaksat vain kertoa joka kerta, miten väärin hän on tehnyt ja osoitat, miten ensi kerralla et pysty luottamaan häneen. Rangaistuksista voi olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä, että ne on ihan ok, jos liittyvät tekoon. Eli salaa karkin ostamisesta rahat menevät vanhemman valvontaan ja ne saa vain sovittuna päivänä. Tai kotiintuloajan ylittämisestä ulos pääsee seuraavan kerran vain vanhemman valvomana jne.

Kiitos kannustuksesta. Usein tyttö purskahtaa itkuun ja haluaa syliin kun sitten tiukasti pitää ne rajat, eli ehkä siellä taustalla on myös jotain kertynyttä väsymystä, pinnistelyä, pahaa mieltä.. joku möykky joka sitten purkautuu tuolleen.

Vierailija
7/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mikään tyypillinen vaihe 8-vuotiaalle. Huh huh

Vierailija
8/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäisin kurin tiukennuksen ohella tuoda arkeen myös kivoja juttuja. Ehdota ex tempore tyttöjen shoppailureissua, käykää kahvilassa, puuhatkaa kotona jotain, mistä tyttö tykkäisi, tehkää kampauksia, kasvohoitoja, leipokaa, miettikää yhdessä mikä olisi herkkuruoka jota voisitte yhdessä valmistaa. Käykää elokuvissa, kävelyillä. Kuuntele mitä puhuu kavereista, koulusta. Älä nostaa haloota jos paljastaa vähän epäilyttävämpiäkin juttuja. On hyvä tietää mitä lapsen elämään ja ystäväpiiriin kuuluu kodin ulkopuolella. 

Me tehdään tälläisiä kyllä ihan säännöllisesti :)

Vierailija
9/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD? Syömishäiriö? Uhmakkuushäiriö? Masennus?

Lääkäriin

Vierailija
10/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan. Ihan tyypillisesti uhmaikä tulee myös tokalla luokalla, juttelin itse aiheesta perheneuvolassa, kun olin huolissani omasta lapsestani. Toki kaikilla tokaluokkalaisilla tilanne ei pääse ihan noin pahaksi menemään, mutta kyllä monikin testailee valehtelua ja sääntöjen noudattamattomuutta.

Vierailija
11/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että tyttäresi on ainoastaan voimaantunut ja ei se missään kaupassa käy karkkia ostamassa.

Se käy myymässä itseään linja-aseman kulmilla. Setä-miehet maksaa sille enemmän kuin mitä itse saat niissä omissa paskaduuneissasi. Eli olet ainoastaan kateellinen.

Kättä vaan lippaan kun tytär tulee hankintareissuiltaan.

Vierailija
12/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan. Ihan tyypillisesti uhmaikä tulee myös tokalla luokalla, juttelin itse aiheesta perheneuvolassa, kun olin huolissani omasta lapsestani. Toki kaikilla tokaluokkalaisilla tilanne ei pääse ihan noin pahaksi menemään, mutta kyllä monikin testailee valehtelua ja sääntöjen noudattamattomuutta.

Joo, mutta normaali 8-vuotiaan uhmakas käytös on ihan eri asia kuin apn kuvaama käytös.

Vierailija
13/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista antaa aikaasi, huomiotasi eli rakkauttasi tytöllesi. Kuria voi pitää myös lempeästi jutellen ja neuvoen. Positiivisuudella paras tulos saadaan aikaan. Kenelläkään ei ole hauskaa, jos huudetaan ja rangaistuksia jaellaan. Siihen ei tarvitse mennä. Pidä paremmin hyvää tunnelmaa kodissanne yllä, niin kaikki viihtyvät ja siellä on hyvä olla jokaisen.

Vierailija
14/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä itsensä onnettomaksi kokeva pieni ihminen. Lisää hyvää, lämmintä huomiota, juttelua ja aikaa vanhemmilta. Jos ei ala muuttua, yhteys terveydenhoitoon. Onko opettaja kommentoinut? - hänellähän on luokallinen saman ikäisiä, joiden kanssa jakaa koulupäivät.

Vierailija
15/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on kaveripiiri? Ympäristö alkaa vaikuttaa yhä enemmän kouluiässä.

Rahat voitte piilottaa ja antaa itse, läksyt tarkistatte että onko tosiaan tehty. Osaahan lapsi läksyt tehdä vai onko oppimisen pulmia? Kotiintuloaikaa pitää noudattaa, jos tämmöisestä olette sopineet. Poikkeustilanteissa voi neuvotellakin välillä näistä.

Saattaa aivan hyvin olla jokin ns. vaihe, eiköhän aika moni lapsi ennemmin tai myöhemmin uhmaa sääntöjä ja kokeile rajoja.

Rangaistukset eivät tepsi kaikkiin lapsiin. Positiivinen palaute saattaa tehota käytökseen paremmin. Ehkä viikkoraha pitäisi ansaita tekemällä läksyt.

Toki pitää selvittää, jos tilanne pitkittyy että onko kotona, koulussa ja kavereiden kanssa kaikki ok.

Vierailija
16/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian vähän lapsella tekemistä. enemmän harrastuksia ja uusia kavereita. selkeästi tuo karkin ostaminen iso asia hänelle. ei ole mikään esiteini-ikä. teillä on vaan virikkeetön perhe-elämä.

Vierailija
17/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorella on paha olla,kiusataanko koulussa? Onko somessa jollain sivustolla mikä ei sovellu lapsille,lukeeko esim ilkeitä kommentteja hänen Facebookissa?

Vierailija
18/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tyttö tänne niin hieron ajat

Vierailija
19/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeita käyttänyt koulussa?

Vierailija
20/24 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuslaitokseen moiset uppiniskaiset kakarat!