Saan yllättäen rahaa. Laitanko säästöön vai maksanko luottoja pois?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä aina hoki meille lapsille, että älkää ikinä ottako velkaa mistään, kun olette aikusia!!!
Mikään ei ole vittumaisempaa, kuin elää velkavankeudessa, saati vielä maksaa hillittömiä korkoja niistä.
Ja sillä eletään, mitä on, velaksi ei eletä.
Eli mun neuvo on, että tietenkin maksat kaikki mahdolliset velat veke. Se on prioriteetti ykkönen. Luottotietoja ei kannata menettää, siihenkin suohon voit pian upota ja korkoja on idioottimaista maksaa, jos ei ole pakko.
Se että on velkaa EI TARKOITA velkavankeutta. Velka on hyvä renki mutta huono isäntä. Ei velkaa pidä pelätä, vaan sitä pitää osata käyttää oikein.
Juuri näin. Tavallinen tallaaja ei useinkaan voi tehdä isompaa hankintaa ilman velkarahaa.
Ellei pysty ostamaan jotain käteisellä, ratkaisu on olla ostamatta sitä. Tolkun ihminen ottaa velkaa vain asunnon ostoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä aina hoki meille lapsille, että älkää ikinä ottako velkaa mistään, kun olette aikusia!!!
Mikään ei ole vittumaisempaa, kuin elää velkavankeudessa, saati vielä maksaa hillittömiä korkoja niistä.
Eli mun neuvo on, että tietenkin maksat kaikki mahdolliset velat veke. Se on prioriteetti ykkönen. Luottotietoja ei kannata menettää, siihenkin suohon voit pian upota ja korkoja on idioottimaista maksaa, jos ei ole pakko.
Se että on velkaa EI TARKOITA velkavankeutta. Velka on hyvä renki mutta huono isäntä. Ei velkaa pidä pelätä, vaan sitä pitää osata käyttää oikein.
Juuri näin. Tavallinen tallaaja ei useinkaan voi tehdä isompaa hankintaa ilman velkarahaa.
Ellei pysty ostamaan jotain käteisellä, ratkaisu on olla ostamatta sitä. Tolkun ihminen ottaa velkaa vain asunnon ostoon.
Älä viitsi. Sulla ei taida olla kokemusta asunnon omistamisesta. Remontteihin esim otetaan ihan yleisesti lainaa, toki on heitäkin jotka säästävät vuosikausia ja tekevät vasta sitten.
Velat pois niin elämä jatkossa helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun taloudellinen tilanne mullistui kun kerran yllättävän könttäsumman saadessani päätin että otan erillisille tilille tonnin hätävaraksi ja loppusummasta käytin 80% velkoihin ja lopuilla tein jotain kivaa.
Se hätävara tonni takaa ettei tarvitse ottaa velkaa jos tulee jotain yllättävää (kodinkone hajoaa tms).
Nykyään mulla ei ole asuntolainaa lukuunottamatta velkaa ollenkaan, hätävaratonni edelleen käytössä ja säästöjä ja sijoituksia ihan kivasti.
Hyvin pelattu.
Sen verran olisi parannusehdotusta, että talousneuvojat yleensä kehottaa pitämään vararahastoa 3-6kk kulujen verran.
Monilla on paljon enemmänkin käteisenä just nyt, markkinoiden rysäystä odotellessa, mutta se on toinen tarina.
Tottakai, siksi mulla on niitä säästöjä ja sijoituksia. Hätävaratonni on siis nimenomaan yllättäviä tilanteita varten joihin käteistä tarvitsee heti, isommat säästöt eivät ole heti käytettävissä .
Vierailija kirjoitti:
isäsi oli viisas Mies
Esim. 2000 € 10 vuoden laina-ajalla, korko 15 %, lyhennys aina kuukauden lopussa.
1. vuonna maksat korkoa 285 €, lainaa jäljellä vuoden lopussa 1800 €
2. vuonna maksat korkoa 255 €
3. vuonna 225 €
4. vuonna 195 €
5. vuonna 165 €
6. vuonna 135 €
7. vuonna 105 €
8. vuonna 75 €
9. vuonna 45 €
10. vuonna 15 €
Korot on pyöristetty laskelmassa vähän alaspäin.
Yhteensä tuosta tulee korkoja 1500 €. Jos sitten vielä lisäksi on jokin 5 euron kuukausimaksu, tulee siitä 10 vuoden aikana 480 €.