Yli 100 000 lähihoitajaa kadonnut Suomessa. Mitä tuntemasi lähihoitaja tekee nykyään?
Opiskeliko uuden ammatin?
Kommentit (283)
Ovat todennäköisesti eläkkeellä. Masennus ja alkoholin liikakäyttö. Alle nelikymppisiä siis.
Liian stressaava työ, kun tehdään kolmivuoroa ja jatkuvasti tulee muutoksia työvuoroihin ja ylitöitä. Arvostus lähes nollassa. Myrkyllinen työilmapiiri monessa työyhteisössä. Liian pieni palkka henkiseen ja fyysiseen kuormitukseen nähden. Asiakkaat saattaa olla sairautensa takia väkivaltaisia ja ilkeitä suustaan. Monessa paikassa on kohtuuton kiire aina.
Tässä syitä miksi moni vaihtaa.
Mun tuttavapiirin hoitoalan ammattilaisista yks lähihoitaja (itse asiassa mun pikkusisko) aloitti lääketieteen opinnot syksyllä 2020, toinen lähäri vaihtoi alaa jotain vuosi sitten ja opiskelee nyt oppisopimuksella jonkinlaiseksi asentajaksi, yks sairaanhoitaja lopetti joulun alla ja miettii nyt mihin kouluun hakisi. Loput ketä tiedän on pysyneet alalla.
Olen sairauslomalla lähihoitajan työstä. Paloin loppuun. Olen 60 vuotias. En jaksanut kiirettä, hosumista, huonoja työilmapiirejä. Tein sijaisuuksia, keikkoja.Yhden ainoan hyvän työpaikan olen kohdannut urani aikana. Hoitoala on mätä, ilmapiiri huono, johtaminen päin persettä, " suosikit" johtavat työpaikkoja. Sijaisille/ keikkalaisille nakitetaan ne raskaimmat, vaikeimmat hoidettavat. Vakkarit käyvät tupakalla, heillä on oma porukkansa. Sijaisia kohdellaan kuin ruttoa. Haukutaan, vähätellään, jos uskallat kritisoida, työsuhde loppuu.
Tunnen yhden entisen lähihoitajan joka on nykyään työtön ja aikaa menee yhdistyksillä ja matkustelussa.
Yksi vetää kamaa ja toinen on sairauslomalla mielenterveydellisistä syistä.
Itse aloitan yliopistossa opiskelut, vielä ei kokonaan lähärin hommista pääse eroon mutta onpahan varma työllisyys kesälomien ajaksi.
Olen 60v lähihoitaja. En jaksanut työtä, se oli liian rankkaa fyysisesti. Hoidin iäkästä isääni samaan aikaan. Työnantaja ei suostunut lyhentämään työaikaa. Otin loparit ja jäin isäni omaishoitajaksi. Teen välillä keikkatöitä, isäni voinnin mukaan.
Tuntemani lähihoitajat:
2 x koulunkäynninohjaaja
2 x jalkojenhoitaja
2 x esimiehenä yksityisessä hoivayrityksessä (hallinnollinen työ, ei asiakastyötä)
Yksi ryhtyi puhelinmyyjäksi, toinen siirtyi elokuva-alalle.
Ei ole lähihoitajia, mutta meille Securitakselle siirtynyt mm. sairaanhoitajia ja psykiatrisia sairaanhoitajia.
Hoivaan ei paljon kouluja taevita. Sydäntä ja aikaa kyllä. Se puuttuu tästä maasta.
Minä voisin mieluusti opiskella hoitajaksi, jos vain ei olisi pakko ottaa rokotteita.
Yks lähti opiskelemaan lääkäriksi 36-vuotiaana syksyllä 2021. Yks on vaihtanut alaa ja on nykyään robotinohjaaja, kävi jonkun lyhyen kurssin. Kolmas tuntemani lähäri työskentelee yhä lähärinä. Eipä niitä muita ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heitä ei palkata?
Heitä lähti muihin hommiin joukolla, koska eivät halunneet tuhota elämäänsä ottamalla koronarokotteita.
Tiesivät, että ne ei ole hyväksi.
Kyllä näin on. Ei ollut yhtään mitään muuta syytä.
Leppoisa hyvin palkattu ja arvostettu työ muuten. Eikös juu?
Varmaankin siirtyneet lääkäreiksi. Eivätkös jotkut lähihoitajat väittäneet, että pystyisivät toimimaan lääkäreinä yhtä hyvin kuin lähihoitajina.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin siirtyneet lääkäreiksi. Eivätkös jotkut lähihoitajat väittäneet, että pystyisivät toimimaan lääkäreinä yhtä hyvin kuin lähihoitajina.
Ei, tapasi mukaan olet taas ymmärtänyt väärin.
Tuota on joskus tutkittu, ja sen tutkimuksen mukaan hoitajat (tai opettajat, vaikka sitä mainostavatkin) eivät mitenkään tavanomaista enemmän vaihda ammattia. Nykymaailmassa on ihan tavallista opiskella kaksi tai kolme eri ammattia ja vaihtaa alaa. Keskimäärin useampi prosentti jonkun alan työntekijöistä vaihtaa alaa vuoden aikana.