Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yli 100 000 lähihoitajaa kadonnut Suomessa. Mitä tuntemasi lähihoitaja tekee nykyään?

Vierailija
08.05.2023 |

Opiskeliko uuden ammatin?

https://yle.fi/a/74-20030150

Kommentit (283)

Vierailija
201/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen/tiedän useammankin lähihoitajan jotka on vaihtaneet alaa. 2 on alkanut laitoshuoltajaksi, eli siivoavat sairaalassa. Työ on huomattavasti stressittömämpää eikä vastuu ole niin suuri, kuin hoitjana.

Pari on opiskellut AMKssa  uuden ammatin joka ei ole hoitoalaa ja toinen jatkanut yliopistoon. Opiskelee edelleen.

2 henkilöä on luopunut hoitotyöstä huonon terveyden takia (selkä ei ole kestänyt) ja ainakin toinen lukenut uuden ammatin. 

Lähihoitajat vaihtaa paljon muille aloille, koska työ on rankkaa ja kolmessa vuorossa tehtävää, eikä palkkaus aina ole tarpeeksi suuri vastuuseen ja työmäärään nähden.

Tuota on joskus tutkittu, ja sen tutkimuksen mukaan hoitajat (tai opettajat, vaikka sitä mainostavatkin) eivät mitenkään tavanomaista enemmän vaihda ammattia. Nykymaailmassa on ihan tavallista opiskella kaksi tai kolme eri ammattia ja vaihtaa alaa. Keskimäärin useampi prosentti jonkun alan työntekijöistä vaihtaa alaa vuoden aikana.

Vierailija
202/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat todennäköisesti eläkkeellä. Masennus ja alkoholin liikakäyttö. Alle nelikymppisiä siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian stressaava työ, kun tehdään kolmivuoroa ja jatkuvasti tulee muutoksia työvuoroihin ja ylitöitä. Arvostus lähes nollassa. Myrkyllinen työilmapiiri monessa työyhteisössä. Liian pieni palkka henkiseen ja fyysiseen kuormitukseen nähden. Asiakkaat saattaa olla sairautensa takia väkivaltaisia ja ilkeitä suustaan. Monessa paikassa on kohtuuton kiire aina.

Tässä syitä miksi moni vaihtaa.

Vierailija
204/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirin hoitoalan ammattilaisista yks lähihoitaja (itse asiassa mun pikkusisko) aloitti lääketieteen opinnot syksyllä 2020, toinen lähäri vaihtoi alaa jotain vuosi sitten ja opiskelee nyt oppisopimuksella jonkinlaiseksi asentajaksi, yks sairaanhoitaja lopetti joulun alla ja miettii nyt mihin kouluun hakisi. Loput ketä tiedän on pysyneet alalla.

Vierailija
205/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairauslomalla lähihoitajan työstä. Paloin loppuun. Olen 60 vuotias. En jaksanut kiirettä, hosumista, huonoja työilmapiirejä. Tein sijaisuuksia, keikkoja.Yhden ainoan hyvän työpaikan olen kohdannut urani aikana. Hoitoala on mätä, ilmapiiri huono, johtaminen päin persettä, " suosikit" johtavat työpaikkoja. Sijaisille/ keikkalaisille nakitetaan ne raskaimmat, vaikeimmat hoidettavat. Vakkarit käyvät tupakalla, heillä on oma porukkansa. Sijaisia kohdellaan kuin ruttoa. Haukutaan, vähätellään, jos uskallat kritisoida, työsuhde loppuu.

Vierailija
206/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden entisen lähihoitajan joka on nykyään työtön ja aikaa menee yhdistyksillä ja matkustelussa.

Vierailija
207/283 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vetää kamaa ja toinen on sairauslomalla mielenterveydellisistä syistä.

Vierailija
208/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan yliopistossa opiskelut, vielä ei kokonaan lähärin hommista pääse eroon mutta onpahan varma työllisyys kesälomien ajaksi.

Vierailija
209/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60v lähihoitaja. En jaksanut työtä, se oli liian rankkaa fyysisesti. Hoidin iäkästä isääni samaan aikaan. Työnantaja ei suostunut lyhentämään työaikaa. Otin loparit ja jäin isäni omaishoitajaksi. Teen välillä keikkatöitä, isäni voinnin mukaan.

Vierailija
210/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani lähihoitajat:

2 x koulunkäynninohjaaja

2 x jalkojenhoitaja

2 x esimiehenä yksityisessä hoivayrityksessä (hallinnollinen työ, ei asiakastyötä)

Vierailija
211/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ryhtyi puhelinmyyjäksi, toinen siirtyi elokuva-alalle.

Vierailija
212/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lähihoitajia, mutta meille Securitakselle siirtynyt mm. sairaanhoitajia ja psykiatrisia sairaanhoitajia.

Vierailija
213/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivaan ei paljon kouluja taevita. Sydäntä ja aikaa kyllä. Se puuttuu tästä maasta.

Vierailija
214/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin mieluusti opiskella hoitajaksi, jos vain ei olisi pakko ottaa rokotteita.

Vierailija
215/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks lähti opiskelemaan lääkäriksi 36-vuotiaana syksyllä 2021. Yks on vaihtanut alaa ja on nykyään robotinohjaaja, kävi jonkun lyhyen kurssin. Kolmas tuntemani lähäri työskentelee yhä lähärinä. Eipä niitä muita ollutkaan.

Vierailija
216/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi heitä ei palkata?

Heitä lähti muihin hommiin joukolla, koska eivät halunneet tuhota elämäänsä ottamalla koronarokotteita.

Tiesivät, että ne ei ole hyväksi.

Kyllä näin on. Ei ollut yhtään mitään muuta syytä.

Leppoisa hyvin palkattu ja arvostettu työ muuten. Eikös juu?

Vierailija
217/283 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin siirtyneet lääkäreiksi. Eivätkös jotkut lähihoitajat väittäneet, että pystyisivät toimimaan lääkäreinä yhtä hyvin kuin lähihoitajina.

Vierailija
218/283 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelee tradenomiksi.

Vierailija
219/283 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin siirtyneet lääkäreiksi. Eivätkös jotkut lähihoitajat väittäneet, että pystyisivät toimimaan lääkäreinä yhtä hyvin kuin lähihoitajina.

Ei, tapasi mukaan olet taas ymmärtänyt väärin.

Vierailija
220/283 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logistiikka-alalla.