1. maailman ongelma: Mikä on juhla-asu?
Heinäkuussa on tiedossa juhlat. Ei mitkään iltapukujuhlat, vaan tilaisuus, johon pitää pukeutua juhlavasti. Kaapissa ei ole mitään sopivaa. Lähdin selailemaan nettikirppareita toiveenani mahdollisesti löytää itselleni juhla-asu edullisesti. Sivusto 'vähän käytetty' tuli ensimmäisenä vastaan. Valitsin sieltä juhla-asut. No tuleeko tavallisesta toimistopaidasta juhlapaita, kun vain lisää juhla-liitteen paidan eteen? Entä Espritin sporttimekosta juhlamekko samalla reseptillä? Selasin kymmenittäin sivuja ja tuskastuin siihen, mitä ihmiset omasta mielestään pitävät juhla-asuina. Palmuja ja trooppisia kukkia rantamekossa - ei kiitos. Vesirajaa hipovia minihamosia? Villajakkuja? Tavalliset marketin suorat housut - juhlahousutko? Juhlaa, jos siinä on kukkia, pitsiä tai sifonkia lisukkeena, mutta päämateriaali on trikoota?
Auttakkee! Ja lasikengät menee hylkyyn Karlesin ruunajaisviikonlopun jälkeen samoin kuin Munsalan puku.
Kommentit (21)
Ulkomailla suomalaisen tuntee illalla aina vaatteista. Syömään ja juhlimaan lähdetään samoissa shortseissa ja muoviläpsyköissä kuin päivällä rantabaariin. Britit ovat vähän samanlaisia. Saksalaiset naiset ovat liki aina siististi pukeutuneita. En tarkoita, että siellä pitäisi pukeutua juhlavaatteisiin, mutta siististi kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla suomalaisen tuntee illalla aina vaatteista. Syömään ja juhlimaan lähdetään samoissa shortseissa ja muoviläpsyköissä kuin päivällä rantabaariin. Britit ovat vähän samanlaisia. Saksalaiset naiset ovat liki aina siististi pukeutuneita. En tarkoita, että siellä pitäisi pukeutua juhlavaatteisiin, mutta siististi kumminkin.
Tämä on vähän ärsyttävää, koska välillä olisi ihana pukeutua kauniisti ja juhlavasti vaikka miehen kanssa syömään mennessä, mutta sitten on aina sellainen olo, että on ylipukeutunut. Ihmiset käyvät ravintoloissa jopa college-housut jalassa nykyään. Tiedän, että muoti muuttuu, mutta en silti oikein ymmärrä tai siis halua ymmärtää. Täytyy varmaan vaan pitää omia juhlia kotona tai odottaa niitä juhlia, joita tulee vastaan mulle ehkä kerran-pari vuosikymmenessä.
Joku peruskotelomekko yleensä kelpaa pukukoodiin juhlavaatteet.
Kivat korut lisäksi ja parempi meikki, niin sulautuu hyvin joukkoon.
Riippuu vähän juhlasta. Jos nyt ei ole mikään bileporukka kyseessä, naisella yhtenäinen housupuku ja kangaspaita tai vähintään polveen ulottuva mekko ja jakku tai mekko ja hartiahuivi kesällä. Puolihame ei mielestäni ole juhla-asu. Puolireiteen ulottuva hame ei ole asiallinen. Tissit eivät saa vilkkua ja sukkahousut pitää olla.
Korkokengillä moni vaate juhlavoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän ärsyttävää, koska välillä olisi ihana pukeutua kauniisti ja juhlavasti vaikka miehen kanssa syömään mennessä, mutta sitten on aina sellainen olo, että on ylipukeutunut. Ihmiset käyvät ravintoloissa jopa college-housut jalassa nykyään. Tiedän, että muoti muuttuu, mutta en silti oikein ymmärrä tai siis halua ymmärtää. Täytyy varmaan vaan pitää omia juhlia kotona tai odottaa niitä juhlia, joita tulee vastaan mulle ehkä kerran-pari vuosikymmenessä.
Mua harmittaa ihan sama asia. Asuntovelkaisena ei mitenkään kovin usein käydä ravintolassa, joten minä vedän parhaat päälle aina tilaisuuden tullen. Tulee niin hyvä olo, kun laittautuu nätiksi.
Sinullahan tuntuu jo olevan selvä visio juhla-asusta, koska olet poistanut listalta rantahameet, tavalliset housut, villatakit sun muut vaatekappaleet, jotka aloituksessasi luettelit.
Mihin siis tarvitset apua, siis muuhun kuin siihen, että nettisivujen kuvaukset ovat väärin? Emme voi auttaa siinä.
Sekin vaikuttaa, mihin aikaan juhlat pidetään. Ovatko päivällä vai illalla. Valitsisin asun, joka on tehty hyvästä kankaasta ja siinä on kunnon leikkaus. Ei siis mitään säkkejä päälle. Mun henkilökohtainen inhokki on Marimekon printtivaatteet, joita pidetään jokapaikanvaatteina. Ne vaan ei mun mielestä sovi juhliin. Mulla on sukulainen, joka pukeutuu Marimekkoon varmaan yölläkin. Tupsahti sitten mun häihinkin sellaisessa mekossa, missä oli pieniä, erivärisiä taskuja joka paikassa, jopa hihassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa ihan sama asia. Asuntovelkaisena ei mitenkään kovin usein käydä ravintolassa, joten minä vedän parhaat päälle aina tilaisuuden tullen. Tulee niin hyvä olo, kun laittautuu nätiksi.
Kyllä, on todella hauskaa joskus pukeutua kunnolla ja nauttia elämästä. Valitettavasti Suomessa joutuu menemään todella kalliisiin paikkoihin jos haluaa ettei tunne itseään ylipukeutuneeksi jos miehellä on illalla normaali tumma puku ja kravatti päällä.
Vaihtoehtona on järjestää illalliset itse. Eräs tuttavapariskunta järjesti opiskeluaikoina kerran vuodessa Hienot Illalliset joihin lähettivät oikeat kutsut joissa oli pukukoodi ja RSVP. Opiskelijoita kun oltiin niin kulut jaettiin ja joku saattoi osallistua vaikka tekemällä hyvän jälkiruuan ja toinen toi pullon skumppaa aperitiiviksi jne. Vieraita oli yleensä 4-6 + isäntä pariskunta. Tällä järjestelyllä kenenkään budjetti ei kärsinyt normaalia baari-iltaa enempää mutta pystyttiin pitämään hauskat illalliset joissa tarjoilut oli vimpan päälle, ihmiset laittautuneet parhaimpiinsa, pöydässä valkoiset liinat ja mummolta lainatut hopeat sekä ennen kaikkea julmetun hauskaa!
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan tuntuu jo olevan selvä visio juhla-asusta, koska olet poistanut listalta rantahameet, tavalliset housut, villatakit sun muut vaatekappaleet, jotka aloituksessasi luettelit.
Mihin siis tarvitset apua, siis muuhun kuin siihen, että nettisivujen kuvaukset ovat väärin? Emme voi auttaa siinä.
No mikä nyt jurppii? Eikö asiasta saa kysyä tai keskustella? - ap
Etiketin mukaan juhla-asu on kaikkein juhlavin, sama asia kuin suuri juhla-asu. Unohda nuo edellämainitut kotelomekot. Nyt haetaan siis iltapukua juhlavampaa. Miehellä asun vastine on frakki, ei tumma puku.
Juhlat alkavat klo 16 ja jatkuvat puoleen yöhön, jos ihmiset jaksavat. Juhlatila on varattu puoleen yöhön saakka. Luvassa pitäisi olla mukava ilta ja paikalle tulee kaikenikäisiä ihmisiä. Kotelomekko ja hartiahuivi tuntuu tällä hetkellä hyvältä vinkiltä. Niille löytyy käyttöä muulloinkin, joten taidan mennä kuitenkin kauppaan. - ap
Vierailija kirjoitti:
Etiketin mukaan juhla-asu on kaikkein juhlavin, sama asia kuin suuri juhla-asu. Unohda nuo edellämainitut kotelomekot. Nyt haetaan siis iltapukua juhlavampaa. Miehellä asun vastine on frakki, ei tumma puku.
Ei ole tulossa noin vaativaa pukeutumista tarvitsevat juhlat. - ap
Minusta arjen ja juhlan erottaa myös stailaus, ei "vain" mekko tai muu vaate itsessään.
Ajatellaan vaikka jotain ihan "perusmekkoa" (vaikka yksivärinen trikoomekko, paksumpaa kangasta, ei ohut lerpake) mikä selvästi on "arkimekko", niin kyllä siitäkin "juhlavan" asun pystyy luomaan:
Korkkarit, pieni iltalaukku, näyttävät "timantti" tmv. korut, meikki ja kampaus juhlavammat mitä arkena jne.
Ja en sano että tuo olisi juhlamekko (sitä se ei ole) mutta stailaus muuttaa asua haluttuun (arkisempi/juhlavampi) suuntaan.
Joskus kun olen ollut epävarma juhlan luonteesta, olen säätänyt asua vielä paikan päällä asustein. En halua olla yli- tai alipukeutunut, kangaskassiin mahtuu hyvin "pikkutavaraa" (koruja, huiveja, vyö, ym. jopa kengät) mukaan, mitkä sitten helppo eteisessä/narikassa sujauttaa päälle/pois kun näkee miten muut pukeutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Minusta arjen ja juhlan erottaa myös stailaus, ei "vain" mekko tai muu vaate itsessään.
Ajatellaan vaikka jotain ihan "perusmekkoa" (vaikka yksivärinen trikoomekko, paksumpaa kangasta, ei ohut lerpake) mikä selvästi on "arkimekko", niin kyllä siitäkin "juhlavan" asun pystyy luomaan:
Korkkarit, pieni iltalaukku, näyttävät "timantti" tmv. korut, meikki ja kampaus juhlavammat mitä arkena jne.
Ja en sano että tuo olisi juhlamekko (sitä se ei ole) mutta stailaus muuttaa asua haluttuun (arkisempi/juhlavampi) suuntaan.
Joskus kun olen ollut epävarma juhlan luonteesta, olen säätänyt asua vielä paikan päällä asustein. En halua olla yli- tai alipukeutunut, kangaskassiin mahtuu hyvin "pikkutavaraa" (koruja, huiveja, vyö, ym. jopa kengät) mukaan, mitkä sitten helppo eteisessä/narikassa sujauttaa päälle/pois kun näkee miten muut pukeutuneet.
Hyvä huomio. - ap
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa. Tästä tulikin mieleen. Oltiin tyttöporukassa Gran Canarialla. Oltiin silloin vielä kaikki nuoria ja nättejä. Yhtenä iltana ravintolassa katseltiin suomalaisia pariskuntia, jotka tulivat katsomaan ravintolan ruokalistaa siihen sisäänkäynnin viereen. Ravintolan sisäänheittäjä kommentoi kovaan ääneen useampaa pariskuntaa sanoilla "Suomi-poika, köyhä poika. Ei rahaa vaatteet, ei ruoka", kun ko. pariskunnat etsivät ruokapaikkaa rantakuteissaan. Pukeutuneitakin asiakkaita riitti.
Suomi ei ole 1. maa. Suomi ei ollut toisessa maailmansodassa USA:n liittolainen, joten Suomi on 3. maa.
Lukeeko kutsukortissa juhla-asu? Se tarkoittaa iltapukua, joka on niin pitkä, että helma ylettyy lattiaan. Iltapuku on astetta rennompi, siinä saa nilkatkin vähän näkyä.
Eri asia on sitten esim 'tumma puku', siinä nainen voi laittaa juhlavan jakkupuvunkin tai juhlavan lyhyen mekon tai sen kotelomekon.
Jos on kovin nirso, kannattaa ostaa uutta kaupasta. Kuka näkee juhla-asun mitenkin, suomalaisten arkipukeutuminen kun on hyvin vaatimatonta ja hame tarkoittaa monesti jo juhlaa.