Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 41 v. Kuinka todennäköisesti luomuna raskaaksi tämän vuoden puolella? Ei lapsia.

Vierailija
08.05.2023 |

Onko kokemusta.

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downin syndroomat lisääntyneet iäkkäiden synnyttäjien yleistyttyä

Downin syndrooma -lasten osuus raskauksista on kasvanut Euroopassa selvästi viime vuosikymmenten aikana. Syy tähän on se, että yhä useammat eurooppalaisnaiset synnyttävät yhä vanhempina. BMJ-lehdessä uutisoidun tutkimuksen perusteella kaikista Euroopassa syntyvistä lapsista noin 1–3 tuhannesta on Down-lapsia, mutta yli 35-vuotiailla äideillä suhdeluku on nykyään jo 6:1000.

Yli 35-vuotiaiden synnyttäjien määrä kasvoi vuosina 1980–1999. Kun vuonna 1980 heitä oli noin 8 prosenttia synnyttäjistä, vuonna 1999 heitä jo 14 prosenttia. Ääriesimerkkinä oli Pariisi, missä lähes neljännes vuosien 1995–1999 raskauksista todettiin yli 35-vuotiailla. Pariisilaiset myös tekivät eniten raskauden keskeyttämisiä Downin syndrooman takia, sillä 77 prosenttia pariisilaisten Down-raskauksista päättyi aborttiin.

Äidin iällä on suuri merkitys lapsen Down-riskin kannalta, sillä yli 45-vuotiaan äidin todennäköisyys saada Down-lapsi on noin 4 prosenttia, 35-vuotiaan noin puoli prosenttia ja 25-vuotiaan todennäköisyys vain 0,05 prosenttia.

Suomessa syntyy noin 70 Down-lasta vuodessa, mutta raskaudenkeskeytykseen päättyviä Down-raskauksia on tätä enemmän. Yhteensä suomalaisia Down-lapsia on noin 3 000.

https://terveysportti.mobi/terveyskirjasto/uutismaailma.duodecimapi.uut…

Down on helppo seuloa nipp-testillä.

Vierailija
42/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös keskenmenon, downin ja autismin riskit on koholla tuossa vaiheessa. Kannattaa etukäteen miettiä, olisiko valmis ottamaan vastaan myös lapsen joka ei tule koskaan pärjäämään omillaan.

tämä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down osataan nykyään seuloa ihan vaan äidistä otettavalla verikokeella eli sitä ei tarvitse pelätä.

Vierailija
44/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisperheistä on huutava pula. Miksi lapsen pitäisi kantaa samoja geenejä kuin sinulla, ap?

Vierailija
45/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2020 40-44-vuotiaiden ikäryhmässä lapsen synnytti n. 15 naista tuhannesta eli 1,5 %. Väitän, että lasta yrittäviä on tuossa ikävaiheessa vielä aika rutosti enemmän kuin tuo puolitoista prosenttia, varsinkin nykyään, eli melko suurella todennäköisyydellä voidaan sanoa että suurin osa tuosta ikäluokasta ei enää saa lasta vaikka haluaisi.

Lisäksi tilasto ei edes täsmennä, kuinka moni näistä puolestatoista prosentista sai lapsen omilla sukusoluillaan. Todennäköisesti ei kovin moni.

Useampi sai kuin ei saanut.

Vierailija
46/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain hoidoilla lapseni 40v ja 42v. Ihan hirveä kiire ja paine oli, mutta kaikki se säätäminen kannatti. Olen niiiiiiiin onnellinen rakkaasta perheestäni<3

Vierailija
47/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää että noin vanha haluaa vielä äidiksi.

ja itsekästä myös

Vierailija
48/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut raskaaksi sekä 41- että 43-vuotiaana, yrittämättä.

Ehkä juuri siksi.

Oli satunnainen kohtaaminen, joka oli nautittava, ottakaa naiset selvää orgasmin vaikutusta hedelmöitymiseen. Tieteellisesti todistettu tosiasia.

Miehen kohdaltahan on jo tietoa. 

Vierailija
49/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmöityshoidot parantavat todennäköisyyttä.

Vierailija
50/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaisperheistä on huutava pula. Miksi lapsen pitäisi kantaa samoja geenejä kuin sinulla, ap?

Koska sijasvanhemmuus on ihan tajutona säätöä biovanhempien ja hänen sukunsa kanssa. Usein vielä umpihullua porukkaa joihin ei ilman lasta olisi takuulla yhteyksissä. Nimimerkki kokemusta on.

Vierailija
51/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää että noin vanha haluaa vielä äidiksi.

Sinunkin elämässä on varmasti jotain, mikä olisi jonkun toisen mielestä järkyttävää. Mitä merkitystä sinun mielipiteelläsi kuitenkaan on tässä asiassa.

Vierailija
52/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut raskaaksi sekä 41- että 43-vuotiaana, yrittämättä.

Ehkä juuri siksi.

Oli satunnainen kohtaaminen, joka oli nautittava, ottakaa naiset selvää orgasmin vaikutusta hedelmöitymiseen. Tieteellisesti todistettu tosiasia.

Miehen kohdaltahan on jo tietoa. 

Poikkeuksellisen hedelmällisiä naisia on ollut aina siellä täällä. Munasolujen hiivuttua ei auta vaikka miten orgasmeja itsellesi tehtailisit.

Vierailija
53/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut adoptoida lapsen?

Vierailija
54/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmat tulevat raskaaksi kun ajavat miesten polkupyörällä 🤔 Joskus kuulemma riittää kun vilkaisee tarpeeksi komeaa miestä 😉. Kannattaa myös etsiä sellaisia paikkoja joissa on paljon miehiä niin mahdollisuus tulla raskaaksi saattaa kasvaa 😮🙄

Vierailija
55/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävää tämä "vanhusäitibuumi", miettikää nyt vähän minkä ikäisiä olette lapsen eri ikävaiheissa, mikäli olette enää edes elossa. Usein isät ovat vielä vanhempia, itsekkyyden huippu!

Ettekö tosiaan tajua, että olette oman lapsenne isovanhempia ikänne puolesta, yksi sukupolvi jäi kokonaan väliin teidän itsekkyytenne takia, halusitte bilettää, reissata jne ja sitten viime hetken paniikissa yritätte lisääntyä, säälittävää.

Vierailija
56/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää nyt ihmiset, että jokaisella ihmisellä on ihan oma todennäköisyytensä.

Yhdellä 41-vuotiaalla se todennäköisyys on 2%, toisella 0,1%, kolmannella 5%, neljännellä 10% ja viidennellä 80%. Kukaan ei sitä omaa todennäköisyyttään tiedä ennen kuin on kokeillut, koska sitä ei voi millään tutkimuksilla saada selville etukäteen.

Ja voi olla, että sillä jolla se todennäköisyys on tänään 45%, on ensi kuussa enää 0% kun viimeinen toimiva munanjohdin tukkeutuukin.

Vierailija
57/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee taas siihen, mihin yleensä. Ihmiset laukovat kärkeviä mielipiteitä toisten elämästä. Tilanteesta, jossa he itse luultavasti eivät koskaan ole olleet.

Vierailija
58/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"40-vuotiailla ja sitä vanhemmilla synnyttäjillä oli jopa 16-kertainen munuaisen vajaatoiminnan riski ja lähes kolminkertainen obstetrisen sokin riski. Lisäksi heillä oli lähes viisinkertainen riski saada ongelmia itse synnytyksessä tai joutua teho-osastolle synnytykseen liittyvistä syistä."

Vierailija
59/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin helposti raskaaksi 38-40-vuotiaana, lähes jokaisesta mahdollisesta kierrosta. Munasolujen laatu oli kuitenkin silloin jo niin heikko, että koin viisi keskenmenoa ennen kuin yksi raskaus viimein onnistui ja sain terveen lapsen. Nuorempana en ollut kokenut keskenmenoja, silloinkin olin tullut raskaaksi helposti.

Vierailija
60/157 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun historiani:

raskaaksi 28-vuotiaana, seurusteltu 3 kk, meni kesken viikolla 10. 

raskaaksi 29-vuotiaana vuoden yrittämisen jälkeen, lapsi syntyi

Raskaaksi vauvan ollessa 6 kk, keskenmeno. 

raskaaksi 32-vuotiaana 8 kk yrittämisen jälkeen, lapsi syntyi

raskaaksi 34-vuotiaana, 15 kk yrittämisen jälkeen, keskenmeno,  ehti testitikussa plussa vilahtaa ja muutama päivä olla onnellinen...

raskaaksi 42-vuotiaana 8 vuoden jälkeen, unohtanut jo koko vauvahaave-asian, oltiin kolmannessa taivaassa mutta sitten taas.....keskenmeno viikolla 8. Sen jälkeen mulle laitettiin hormonikierukka, koska päänuppini ei olisi enää kestänyt yhtään keskenmenoa. Siihen loppui vauvahaaveet. 

Siskoni sen sijaan raskautui 40-vuotiaana hupsista vaan, ja hänellä on todetusti PCO. Ihana pikku tyttö tuli. 

Ehkäisyä ei olla käytetty kuin lyhyen aikaa synnytyksistä toipumiseen. Ei vaan voi etukäteen sitä mitenkään tietää, miten se tulee menemään. Meissä ei ole kuulemma mitään vikaa.....Me hautasimme haaveen kolmesta lapsesta. 

Onnea matkaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi