Koiran omistajat! Kuinka usein teihin tarttuu punkit koirasta?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, varsinkin te, jotka annatte koiran nukkua sängyssänne.
Löytyykö punkkeja kävelemästä lakanoista, sohvilta tai lattialta?
Kuinka monta punkkia poistatte koirasta viikottain?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Liuoksista oli minullakin huono omatunto koska koira ui paljon. Myös omia käsiä sai pestä tiuhaan koiran silittämisen jälkeen ja just erityisesti pieniä lapsia kielsin kokonaan silittämästä pari vkoa sen laittamisen jälkeen. Liuos toimi vaihtelevasti, mutta ehdottomasti paremmin kuin panta jonka kanssa punkkeja oli viikoittain yksittäisiä siellä täällä.
Viime kesänä kokeilin ensimmäistä kertaa suun kautta annettavaa lääkettä, ehdottomasti paras tuote. Ainoa miinus on resepti ja korkea hinta. Mutta 2 tbl riittää onneksi koko kesäksi, liuoksia sai olla vähän väliä lisäilemässä ja tosiaan niiden vesistöihin leviäminen ei ole hyvä juttu
Joo meillä oli kans ensin Symppis-punkkipanta, aivan yhtä tyhjän kanssa ja karsean hajuinen, välttäkää! Sen jälkeen olin ihan häkeltynyt miten hyvin liuos toimi. Meidän koira ei onneksi ui.
Voiko pitkäturkkisesta koirasta löytää varmuudella kaikki punkit? Tai mustasta koirasta? Onhan teillä itsellänne punkkirokotus?
Viime vuonna poistin itsestäni 5 punkkia, mutta en tiedä tulivatko koiran mukana sisälle vai sainko ne ulkoa koska vaelsin paljon metsissä joissa oli mm pitkää heinää. Koiralla on NextGuard lääkitys joka tappaa punkit kun ne kiinnittyvät mutta periaattessa voi tuoda eläviä turkissaan sisälle.
https://vahemmanriskeja.fi/puutiaisaivotulehdus-tbe/?gclid=Cj0KCQjwu-Ki…
Kai teillä on punkkirokote?
Mulla taitaa olla enemmän punkkeja, kuin meidän koirassa. Siis kiinnittyneitä. Koiralla on joka vuosi punkkilääke, joko tabletti tai liuos, niin eihän siitä silloin löydy kuin todella harvakseltaan syönyttä punkkia. Irtopunkkeja koiran turkissa kävelee pahimmillaan kymmenenkin päivässä. Ja mulla itselläni on yleensä joka kesä pari punkkia kiinni. Eivät varmaan ole siirtyneet koirasta, vaan tulevat tuolla metsälenkeillä. Koira ei nuku sängyssä, se ei halua sänkyyn, ja hyvä niin koska kyllähän mä oikeasti pelkään vähän punkkeja. Sohvalla koira makaa ja siellä tietysti irtopunkki saattaa siirtyä koirasta minuun.
Yritän täs just mielessäni kuvitella hyppäävän punkin. Se on ehkä sama punkki joka "puraisee"? LOL