En halua jättää perintöä vanhemmilleni ja omia lapsia ei ole, mitä tehdä?
Kuten otsikko kertoo, miten voin varmistaa ettei vanhempani saa omaisuuttani ja varallisuuttani jos/kun kuolen. Lapsia minulla ei ole eikä ehdi tulla ja sisaruksia ei ole. Onko vanhemmalla jokin lakiosa? Voinko ihan testamentilla todeta ettei vanhemmilleni tule mitään mikä on ollut minun vaan lahjoitan omaisuuteni sille kenelle haluan? Millaiset perintöoikeudet avopuolisoilla on?
Kommentit (46)
Tee testamentti ja lahjoita rahasi Norrköpingin merikilpikonnakannan elvyyttämiseen.
Avopuolisolla ei ole mitään oikeuksia, jos niitä ei erikseen testamentissa määrätä.
Avopuolisolla ei ole automaattista perintöoikeutta, eli jos haluat hänen saavan jotain, testamenttaa. Kannattaa harkita myös naimisiinmenoa alemman perintöveron takia.
Tehkää nyt ihmeessä avopuolison kanssa testamentit toistenne hyväksi, varsinkin jos teillä on yhteistä omaisuutta.
Jos menette naimisiin niin hän saa kaiken, jos ette, hän ei saa mitään sun omaisuudesta.
Mitä teidän väleille on tapahtunut?
Määräät testamentilla omaisuuden jollekin muulle taholle, ja mielellään nimeät vielä jonkun vaihtoehtoisen saajan siltä varalta, että omaisuus ei jostain syystä menekään ensin mainitulle. Kirjoitat vielä testamenttiin erikseen, että "tämän testamentin tarkoituksena on estää omaisuuteni periytyminen vanhemmilleni." Jos jostain syystä ensisijaisen testamenttimääräyksen täyttäminen ei onnistu esim. siksi, että henkilö, jolle olet jättänyt perinnön, on kuollut ennen sinua, tällöin vanhempiesi on hyvin hankala saada omaisuuttasi siitä huolimatta, koska testamenttitekstistä käy ilmi, että tarkoitus on selvästi ollut jättää heidät perinnöttömäksi.
Omasta suvusta se edunsaaja (esim. ne vanhemmat) etsitään, jos ei ole omia lapsia, aviopuolisoa tai testamenttia. Tee se testamentti.
Hieman vastaava tilanne, paitsi että on sisarus jolle en halua jättää mitään. Testamentissani edunsaajina on puolisoni ja hänen lapsensa.
Jos et ole juuri nyt kuolemaa tekemässä, kannattaa testamenttiin laittaa myös toissijainen perijä siltä varalta, että ensisijaiseksi perijäksi määräämäsi henkilö kerkeekin kuolla ennen sinua. Tai jos jollekin yhteisölle määräät, voi yhteisö lakata olemasta ennen kuolemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole juuri nyt kuolemaa tekemässä, kannattaa testamenttiin laittaa myös toissijainen perijä siltä varalta, että ensisijaiseksi perijäksi määräämäsi henkilö kerkeekin kuolla ennen sinua. Tai jos jollekin yhteisölle määräät, voi yhteisö lakata olemasta ennen kuolemaasi.
Testamenttia voi myös muuttaa, jos käy noin tai tulee toisiin ajatuksiin.
Mitä sulla on vanhempiasi vastaan? Ilman heitä et olisi täällä. Jos haluat, että omaisuutesi saa avopuolisosi, tee testamentti.
Tuo rahat minulle tai laita tilille.
Et sinä mitään omista, joten turhaan vaivaat päätäsi sillä kuka perii.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sulla on vanhempiasi vastaan? Ilman heitä et olisi täällä. Jos haluat, että omaisuutesi saa avopuolisosi, tee testamentti.
Niin no jos ei olisi koskaan ollut olemassa, niin eipä sitä olemassaoloa voisi kaivata, koska ei olisi koskaan ollut olemassa ja kykeneväinen ajattelemaan asiaa.
Tee niin kuin minä. Testamenttasin koko omaisuuteni henkilölle, joka syntyy samalla hetkellä kuin minä kuolen. Siinäpä sitten selvittelevät asiaa, kun käyvät koko maailman kuolinhetkelläni syntyneet läpi aikavyöhykkeittäin.
Vierailija kirjoitti:
Tee niin kuin minä. Testamenttasin koko omaisuuteni henkilölle, joka syntyy samalla hetkellä kuin minä kuolen. Siinäpä sitten selvittelevät asiaa, kun käyvät koko maailman kuolinhetkelläni syntyneet läpi aikavyöhykkeittäin.
Kuka selvittelee ja paljonko heille maksetaan?
Avopuolisolle ja toissijaisesti joku muu ja viime kädessä jokin säätiö?
Vain rintaperillisillä eli lapsilla ja heidän lapsillaan jne. on oikeus lakiosaan. Voit määrätä koko omaisuutesi testamentilla kenelle haluat.