Mikä meni eniten vikaan pihasuunnitelmassasi?
Ei olisi pitänyt istuttaa yhtä ainuttakaan piikkistä pensasta, ei ruusupuskia, ei vadelmia eikä etenkään karhunvadelmia!
Kommentit (1151)
Rusakot syö kaiken, mikä irti lähtee. Krookuksia ei kannata näköjään istuttaa, kun ne pääsevät parempiin suihin.
En oikeasti tajunnut, miten paljon sellainen rehevä, huoliteltu, kivipolkuinen, monilajinen puutarha vie rahaa ja aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammi. Ei ollut tosin meidän suunnitelmassamme, vaan edellinen omistaja oli istuttanut sen. Se vie tosi paljon pihan pinta-alaa ja tuottaa syksyllä valtavan määrän pudonneita lehtiä, jotka maatuvat tosi hitaasti. Yksi 900 litran lehtikompostori ei riitä mihinkään. Eikä lehtiä voi myöskään silputa ruohonleikkurilla nurmikolle, koska niitä on niin paljon.
Meidän pihaan on ilmaantunut muutama pieni tammentaimi ihan itsestään, ei ole raaskittu poiskaan kiskoa. Ehkä 200 vuoden kuluttua pihan omistajaa harmittaa, mutta ehkä meidän elinaikanamme eivät kerkiä riesaksi asti kasvaa.
Ei siihen mene kuin reilut 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammi. Ei ollut tosin meidän suunnitelmassamme, vaan edellinen omistaja oli istuttanut sen. Se vie tosi paljon pihan pinta-alaa ja tuottaa syksyllä valtavan määrän pudonneita lehtiä, jotka maatuvat tosi hitaasti. Yksi 900 litran lehtikompostori ei riitä mihinkään. Eikä lehtiä voi myöskään silputa ruohonleikkurilla nurmikolle, koska niitä on niin paljon.
Meidän pihaan on ilmaantunut muutama pieni tammentaimi ihan itsestään, ei ole raaskittu poiskaan kiskoa. Ehkä 200 vuoden kuluttua pihan omistajaa harmittaa, mutta ehkä meidän elinaikanamme eivät kerkiä riesaksi asti kasvaa.
Ei siihen mene kuin reilut 20 vuotta.
Sitten ei hätää!
Vierailija kirjoitti:
Jaloruusut näyttävät ensimmäisenä kesänä kauniilta, mutta sitten tekevät lähinnä villiversoja. Ja kyllä, olen yrittänyt kaivaa tarpeeksi syvän kaivannon ruusuille. Eivät vaan ikinä kestä paria kesää pitempään. Ja aina minä vaan sorrun niitä ostamaan.
Minä olen saanut jaloruusut pysymään hengissä nyt viisi talvea siten, että syksyllä kasaan niiden juurille haravointijätettä (käytännössä koivunlehtiä) sellaisen 10-20 sentin kerroksen. Keväällä sitten leikkaus ohjeen mukaan ja taas saa loppukesästä nauttia upeasta kukinnasta. Ja tässä on siis kaikki, mitä noille teen paitsi tietysti kitken rikkaruohot, joita ei juurikaan tuohon koivunlehtiläjään edes tule, ja poistan kirvat, joita yleensä on juuri, kun ruusut ovat nupulla.
Itseä kaduttaa, etten istuttanut omenapuiden tilalle kirsikoita. Molempia siis on, mutta kirsikat menestyvät huomattavasti paremmin, tuottavat satoa toisin kuin omenat, joihin iskee aina joku loinen ja/tai tauti, ja ovat paljon nopeakasvuisempia sekä näyttävämpiä jo muutaman vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaloruusut näyttävät ensimmäisenä kesänä kauniilta, mutta sitten tekevät lähinnä villiversoja. Ja kyllä, olen yrittänyt kaivaa tarpeeksi syvän kaivannon ruusuille. Eivät vaan ikinä kestä paria kesää pitempään. Ja aina minä vaan sorrun niitä ostamaan.
Minä olen saanut jaloruusut pysymään hengissä nyt viisi talvea siten, että syksyllä kasaan niiden juurille haravointijätettä (käytännössä koivunlehtiä) sellaisen 10-20 sentin kerroksen. Keväällä sitten leikkaus ohjeen mukaan ja taas saa loppukesästä nauttia upeasta kukinnasta. Ja tässä on siis kaikki, mitä noille teen paitsi tietysti kitken rikkaruohot, joita ei juurikaan tuohon koivunlehtiläjään edes tule, ja poistan kirvat, joita yleensä on juuri, kun ruusut ovat nupulla.
Itseä kaduttaa, etten istuttanut omenapuiden tilalle kirsikoita. Molempia siis on, mutta kirsikat menestyvät huomattavasti paremmin, tuottavat satoa toisin kuin omenat, joihin iskee aina joku loinen ja/tai tauti, ja ovat paljon nopeakasvuisempia sekä näyttävämpiä jo muutaman vuoden jälkeen.
Meillä rastaat syö kaikki kirsikat jo raakoina, niistä ei saa satoa, ellei pussita koko pensasta tiiviisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla isoja lehtipuita missään keskeisellä paikalla. Kauniita ovat, mutta se risujen ja lehtien haravointi on ärsyttävää. Haluan helppohoitoisen pihan. Lehtipuut johonkin reunalle korkeintaan, näkyville paikoille pieniä pensaita ja havupuita.
Ei niitä lehtiä pidä haravoida. Ne on lannoitetta kevään kasvulle.
Vierailija kirjoitti:
En ostanut kunnon rikkaruohotonta multaa perennapenkkeihin, vaan tyydyin johonkin savikokkareiseen mullantapaiseen. Vähänkö harmittaa!
Sama! Meille tehtiin pihatien ajolinjan muutos, ja urakoitsija kehui että ei kannata tilata maisemoitavalle alueelle uutta multaa, hänellä on kontakti josta saadaan parempaa halvemmalla. Joo, tuotiin sitten kuormatolkulla juurikin savikokkareista joutomaata jossa kiviä seassa, ja seuraavana keväänä paljastui että myöskin rikkakasvien siemenvarastoja on tuossa "mullassa" varmasti kymmeniksi vuoksi. Meidän tontilla ei kasvanut ennen tuota kuljetusta mm. takiaisia, lupiinia ja vuohenputkea, nyt kasvaa. Ja leviää kuin rutto.
Vierailija kirjoitti:
Kivikkoryhmä on nurmikon vieressä, joten nyt kivien seassa kasvaa lähinnä ruohoa. Kaikki istuttamani kivikkokasvit ovat jonnekin kadonneet.
Voi että, minulla taas mehitähdet lisääntyvät hullun lailla, joka kevät niitä pitää poistaa, istuttaa uusiin paikkoihin ja tyrkyttää tutuille.
En raaski poiskaan heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rastaat syö kaikki kirsikat jo raakoina, niistä ei saa satoa, ellei pussita koko pensasta tiiviisti.
Meillä mustarastas käy vähän nokkimassa ensimmäisiä kypsyviä, mutta muuten saan syödä kaikki itse. Enkä ole verkottanut puita. Mutra meillä ei jostain syystä ole rastaita enää siihen aikaan, kun marjat kypsyvät, paitsi mustarastaspesue. Menevät kai metsään syömään mustikoita.
Kaivoin liian pienet istutuskuopat pensaille ja omenapuille. Iski varmaan laiskuus ja turhautuminen, kun lapio osui koko ajan johonkin isompaan kivenmurikkaan. Nyt suunnittelemani jatkuvakukintoinen aidanne (erilaisia kukkivia pensaita) on jostakin kohtaa ihan kitukasvuinen, läpi näkyy harmittavasti.
Jos tekisin uuden pihan, panostaisin hyvälaatuiseen rikkaruohottomaan multaan, perennapenkkien ja nurmikon rajaamisen kunnollisilla maan tasalla olevilla laatoilla, jotka myös olisi asennettu niin hyvin, että pysyisivät paikallaan ja oikealla tasolla, vain sellaisiin omenapuihin ja päärynäpuihin, joiden hedelmät oikeasti maistuvat hyviltä ja kypsyvät jo kesällä ja erilaisiin kukkiviin piikittömiin pensaisiin, joille tekisin kunnollisen kasvualustan.
En laittaisi enää leikattavaa pensasaitaa. Jokavuotinen riesa!
En suunnitellut kokonaisuutta, vaan tein yhden palan kerrallaan. Ei hyvä!
Isot puut on omanlaisensa riesa, mutta sitä lintujen moniäänistä konserttia, joka keväisin aamulla ja illalla puiden oksilta kaikuu, en kyllä vaihtaisi mihinkään!
Menihän siinä pieleen aika monta asiaa, mutta en kyllä vaihtaisi kerrostaloon. Joten olen onnellinen pihastani, vaikka se teettääkin paljon työtä ja samat ongelmapaikat paljastuvat joka kevät lumen alta. Ainakin piha on omanlaiseni. Ja on pihalla puuhastelu ihan hauskaakin, aina välillä. Mutta ne vattupuskat kyllä joskus vielä revin pois. Ruusupuskien repiminen ei varmaan tule onnistumaan, kun niitä on vähän joka nurkassa, joten niiden kanssa tulen sitten jatkossakin tuskailemaan. Pysyisivät edes alueellaan, mutta kun niiden on näköjään pakko levitä perennapenkkiin!
Ei mikään, koska en noudattanut pihasuunnitelmaa. Olisi ehkä pitänyt.
Liian kunnianhimoinen pihasuunnitelma ottaen huomioon, että pihanperustamista aloittaessani olin aivan noviisi enkä tiennyt perennoista ja pensaista yhtään mitään. Erehdyksistä oppii! Minäkään en kyllä enää istuttaisi yhtään piikkipensasta, siinä olen ap.n kanssa ihan samaa mieltä. Vatut torilta ja ruusuja voi ihailla naapurin pihalla.
Naapurin isot koivut imee kaikki mehut ja vitamiinit kukkapenkeistäni, ja koivujen juuret estävät pensaiden istuttamisen, joten uusiksi meni suunnitelma.
Luulin, että olen puutarhaihminen. Olin väärässä. Pihan hoito vie mahdottomasti aikaa ja energiaa!