Paljonko perusduunari keskimäärin säästää rahaa per kk?
En nyt tarkoita niitä joilla sijoitusasuntoja yms yltäkylläisyyttä enkä toisaalta niitäkään jotka keikkuvat toimeentulotuen varassa vaan ihan perus- miestä tai naista joka asuu yksin (helpompi tasapäistää jos ei huollettavia)?
Kommentit (25)
Miinuksella mennään ei jää tällä hetkellä sukanvarteen .
Asunto maksettu ja pakollisten kulujen jälkeen jää 1500€/kk. Metalliduunari ja asun yksin.
Silloin kun oli asuntolainaa, niin säästöön meni varmaan yleisimmin 100-300€/kk. Nyt kun lainaa ei enää ole niin ehkä 500-1000€/kk.
Minä olen tänä vuonna saanut säästöön 19 314,71 €.
Joku 1200-1500€ menee säästöön per kk.
Asunto ja auto maksettu jo.
En tiedä mitä tällä kysymyksellä haetaan, mutta tähän vaikuttaa monet asiat. Vaikuttavia tekijöitä ainakin asuinpaikka (pk-seutu vs syrjäkylä) ja asumismuoto (oma vai vuokra), se onko työuran alussa vai jo varttuneempi ihminen. Ei varmaan siis kannata liiaksi verrata muihin. 🤷
Meitä on kolme: minä, avomieheni ja päiväkoti-ikäinen lapsi. Minä olin pienipalkkaisessa työssä (käteen jäi 1500), mies tienasi hieman enemmän (käteen jäi ehkä 2400). Säästöön meillä jäi kuussa 1600.
Yritän miettiä aikaa kun olin sinkku, silloin olin opiskelija, mutta jos olisin käynyt töissä ja saanut tuon 1500 nettona (plus varmasti asuntotukea vähän lisäksi koska vuokra-asunto) niin olisin ehkä saanut säästettyä sen 300-400.
Miehen kanssa meillä oli helppo säästää, koska olimme kumpikin työttömiä ensin. Totuimme säästeliäiksi, joten kun kumpikin pääsimme töihin niin jatkoimme tietoisesti vanhaa elintasoa (sen verran kulut nousivat että ei stressattu ja laskettu enää senttejä, ja ostimme terveellisempää ruokaa).
Vierailija kirjoitti:
Joku 1200-1500€ menee säästöön per kk.
Asunto ja auto maksettu jo.
Perkkele. Minulla ei jää yhtään enkä silti kiroa.
Miinuksella ollaan ja pahasti. Ehkä muutaman kympin saisi säästöön kuukausittain jollei kaikki pakollinen olisi kallistunut niin paljon. Kun vertaan aikaisempaan hyvin palkattuun työpaikkaan niin ero suoraan sanottuna aiheuttaa ahdistusta. Ennen sain säästöön 100-500e/kk helposti. Onneksi oli säästöjä sillä työttömyyden pitkittyessä niitä tarvittiin moneen kertaan.
Perinteinen viisaus on, että kun saat 15% tuloistasi sijoitusrahastoon joka kuukausi, olet vakaalla pohjalla.
Olin tulossa kommentoimaan sillä oletuksella, että mitään ei näillä hinnoilla jää perheellisillä säästöön, mutta näköjään tämä koski vain lapsettomia. Että ihmetelkää siinä sitten, miksei lapsia synny.
Minulta jää säästöön 1400-1700 e/kk. Asuntovelkaa tai muutakaan velkaa ei enää ole. Oon kokoonpanoja, bruttovuosipalkka n. 56000 euroa, 2-vuorotyö ja tiimiurakkapalkkiot selittää tuota.
Keskimäärin varmaan vähemmän jäisi säästöön jos asuntovelkaa olis, tietenkin. Kun sitä oli niin laina + vastike oli monen vuoden ajan yhteensä n. 800 e/kk enkä silloin myöskään elänyt yksin vaan kanssani asui 1 lapsi, joten menot oli huomattavasti isommat.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tänä vuonna saanut säästöön 19 314,71 €.
Ja mitähän alapeukuttamista siinä on että vastaa kysymykseen. Keskimäärin siis olen säästänyt 4828,68 €/kk.
Ja valkokaulusduunari olen kansainvälisessä pörssiyhtiössä. Toimitusjohtajasta kun portaita laskee alaspäin niin tasolla 5 työskentelen. Eli CEO-COO-Pomon pomo - pomo ja sitten minä.
Tarkoititko duunariammateissa työskenteleviä vai ylipäänsä työssäkäyviä yksineläjiä? Pyrin säästämään 800-1000 euroa kuukaudessa eli vähintään kolmanneksen nettotuloistani.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa kommentoimaan sillä oletuksella, että mitään ei näillä hinnoilla jää perheellisillä säästöön, mutta näköjään tämä koski vain lapsettomia. Että ihmetelkää siinä sitten, miksei lapsia synny.
Valtio voisi alkaa jakaa synnytysseteleitä. Esim. 10 000 euron arvosta per lapsi ja niillä saisi maksaa vain lapsen menoja.
Olen yksin kahden lapsen kanssa ja n. 500 jää säästöön jos ei ole joku isompi lasku. Olen ansiosidonnaisella ja opiskelen. Asumistukea en saa, mutta kelalta tulee lapsiin liittyen tuet. Yhteensä tulot noin 2000. Oma asunto missä pieni laina, joten kulut ei ole kovin korkeat. Töissä ollessa saisin ehkä 500 enemmän, tulevassa ammatissa enemmän, vaikka duunarialaa sekin.
Osa-aikainen lähihoitaja (4 pv työviikko) ja säästöön jää noin 1000e/kk. Asun yksin vuokra-asunnossa lähellä työpaikkaa ja kaikkia tarvittavia palveluita, eli en tarvitse enkä omista autoa.
Minulla on 2 lasta ja säästöön menee 250-300€/kk.