Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Onko Suomi sinulle isänmaa?

Gallupisti
06.05.2023 |

Moi.

Mitkä asiat saavat sinut tuntemaan, että Suomi on isänmaasi?

Gallup: Onko Suomi sinulle isänmaa?

Vaihtoehdot

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Suomessa.

Ja Suomi on minussa.

Suomi on kotimaani ja aina sydämessäni, vaikka reissaisin missä.

Parasta on aina palata kotiin. Suomeen.

Vierailija
22/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valinnut "passi", jos sellainen olisi ollut vaihtoehdoissa. Nyt valitsin vastaukseksi "maa-alue".

Olen noin vuosikymmenen ajan asunut pääosin muualla kuin Suomessa, kuitenkin virallisen osoitteen Suomessa pitäen ja täällä vuosittain ainakin muutaman viikon viettäen. Suomi on minulle maa, jonne aina huolitaan takaisin. Turvasatama, jos maailma menee pahasti sekaisin -kuten se pandemiarajoitusten myötä meni. Maa, johon en tarvitse viisumia enkä perusteita oleskelulleni. Tässä on minulle isänmaan suurin arvo. Myös suomen kieli aiheuttaa jonkinasteisen yhteenkuuluvuuden tunteen ihmisiin, missä sitä kuuleekin.

Identiteetiltäni olen aina mieltänyt itseni ensi sijassa eurooppalaiseksi. Aasiassa, jossa osittain asun, kerron kysyttäessä olevani Suomesta, joka on osa Skandinaviaa (maailmalla se on Pohjoismaiden synonyymi, Nordic countries on yleensä tuntematon käsite).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin vastata että passi, jos sellainen vaihtoehto olisi. Vastaan sitten maa-alue ja kieli.

Olen asunut yli puolet elämästäni muualla kuin Suomessa, lapsuudesta alkaen. Minulla on Suomen passi, puhun suomea siellä olevan perheeni ja sukuni kanssa ja vietän aikaa Suomessa.

Minulla ei ole sen maan kansalaisuutta eikä passia, missä nykyään asun. Toisaalta minulla on sellaisen maan kansalaisuus passi, missä en ole ikinä asunut.

Vierailija
24/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN OLE ELÄISSÄNI TUNTENUT SUOMEA ISÄNMAAKSENI, VAIKKA MUINOIN TÄTÄ RAKENSIVAT NIMENOMAAN NÄKÖJÄÄN MINUN ESI-ISÄNI. Jotain täysin käsittämätöntä  on tapahtunut maalle nimeltä Suomen tasavalta! 

Vierailija
25/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi merkitsee minulle mm. turvallisuutta, ihmisoikeuksia, luottamusta toisiin, vapautta puhua ja tulla ymmärretyksi suomen kielellä. Toivottavasti päättäjämme ymmärtävät vaalia Suomea sellaisena, kuin sydämessäni sitä rakastan. Suomi on isänmaani. 

Vierailija
26/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaisena tunnen itseni kyllä suomalaiseksi, mutta viihdyn paremmin muualla.

Vierailija
27/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis mieli ilmiantaa kaikki suomenvihaajien kommentit tästä ketjusta.

Vierailija
28/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vastaisin "passi", jos sellainen vaihtoehto olisi. Suomalaiset ovat ilkeää, kateellista ja pahansuopaa kansaa, jonka kanssa en koe omaamani mitään yhteistä. Luonto on kiva, ilmasto menettelee myöhäiskeväällä ja kesällä. Se on hyvää, että pankki- ja viranomaisasiat hoituvat helposti digitaalisesti. Suomessa on paljon asioita, jotka ovat omituisia ja takapajuisia. Inhoan suomalaista kännäys- ja örvellyskulttuuria ja jääkiekkoa.

Vierailija
29/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekis mieli ilmiantaa kaikki suomenvihaajien kommentit tästä ketjusta.

Mitkä kommentit ovat mielestäsi suomenvihaajien kommentteja?

Kaikkihan on suoraa ja asiallista puhetta.

Ap

Vierailija
30/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnä pitäis tietää mitä se isänmaa ap:lle tarkoittaa. 

Tein aiemmin lyhyen analyysin edellä tässä ketjussa.

Mutta esim. tunne, että on suomalainen. Ymmärtää toista suomalaista. On tunne, että kuuluu tähän porukkaan tms. Että tämä on minun kansani.

Millaisia ajatuksia/fiilis siitä on?

Minulla ei ikinä ole ollut tuollaista tunnetta.

Ap

Vierailija
31/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan. Siis olettaisin, että isänmaa tarkoittaa melkeinpä kaikkia niitä asioita joita gallupissa on lueteltu. En ole varma, koska livenäkään en ole saanut siihen mitään analyyttista vastausta.

Vierailija
32/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat suomalaisia, synnyin tänne= olen suomalainen.  Kuitenkin tällä hetkellä lehtien ja tv ja politikkojen suomi on helsinki. Ollaan menty vouhotusten poluille. Yritetään niin olla.  Se turvallinen kotimaa jota lapsuudessa sain vielä elää on jo suurimmaksi osaksi menetetty. Onnellisia täällä ei olla. Kohtuu tyytyväisiä ehkä. Korruptio ja wokestus jonkun seetan ym avulla tuhoaa lapsiamme.

Vierailija
33/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen analysoinut asiaa, tässä analyysini.

1. Maa-alue, rakas luonto, eläimet, muutamat ihmiset ja lemmikit. Joulu. Siinä on isänmaani.

Tosin ainoastaan itsenäisyyspäivänä tunnen itseni suomalaiseksi ja muistan rakasta isoisääni, sotaveteraania ja kaikkia sotaveteraaneja. Itsenäisyyspäivä merkitsee minulle erittäin paljon. Ja kristinusko.

Koko ikäni ihmettelin,lapsesta saakka lukuisia asioita Suomessa. Oli ja on asioita joita edelleenkin ihmettelen, ne surettavat, ärsyttävät, raivostuttavat ja ällistyttävät.

Mitä rakastan myös syvästi, on Suomen kultakauden taide. Klassinen musiikki, taide, runous, arkkitehtuuri yms.

Siinä on Suomi. Sodan jälkeen ei enää ole ollut henkisesti Suomea.

Voi olla, että neuvostoliitto ja suomettuminen pilasivat Suomen. Tämä ei ollut koskaan se Suomi, mikä sen olisi pitänyt olla. Ne, jotka vetivät yhtä köyttä r y s s ä n  kanssa, ovat todellisia luusereita. Maanpettureita. Suomen kansa eli valheessa.

Meillä jälkipolvilla on vieläkin mahdollisuus tehdä tästä maasta oma Suomemme. Ajat ovat muuttuneet ja selviytyäksemme nykyisessä maailmassa on pakko muodostaa talous- ja sotilasliittoja. Ilman niitä olemme mennyttä. Iloitaan vapaasta Suomesta, joka on selviytynyt tähän päivään saakka. Ajat muuttuvat ja ympäristömme muuttuu. Ei ole enää paluuta vanhaan aikaan. Eikä sitä tule romantisoida mielessään. Ajat olivat kovia tavalliselle ihmiselle ja ruoka raivattava kivisiltä pelloilta otsa hiessä. Eivät he silloin istuneet mukavaan nojatuoliin funtsimaan, että on meillä sentään hienoa taidetta ja musiikkia. Alkaa naurattamaan koko ajatuskin.

Töitä tehtiin niin pitkään kuin päivänvaloa riitti ja sama jatkui anivarhain aamusta iltaan sunnuntaita lukuunottamatta. Minulla on suvun perintönä kauniita pellavapyyhkeitä melkoinen pino ja ovat vieläkin priimakunnossa parin sadan vuoden jälkeen. Esiäitini teki ne kehräten lampaanvillasta rukilla lankoja ja sitten niistä tehtiin pyyhkeitä ilmeisesti samanlaisella laitteella kuin matot kudottiin, siitä en ole varma. Muistan niitä pesun jälkeen silittäessäni, mikä suuri vaiva näiden eteen on tehty aikoinaan. Suurkiitos esiäitini!

Täällä pohjolassa elämän realiteetit ovat erilaiset kuin vaikka Kreikassa, jossa riitti aikaa istua akaasiapuun varjossa viinirypäleitä syöden mietiskellen, mitäs nyt maalais tai muotoilis ;)

Vierailija
34/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisuus on minulle vain merkintä henkilöpapereissa. Se ei määritä minua ihmisenä millään tavalla.

Vierailija
35/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koti. Täällä olen syntynyt.

Vierailija
36/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein aiemmin lyhyen analyysin edellä tässä ketjussa.

Mutta esim. tunne, että on suomalainen. Ymmärtää toista suomalaista. On tunne, että kuuluu tähän porukkaan tms. Että tämä on minun kansani.

Millaisia ajatuksia/fiilis siitä on?

Minulla ei ikinä ole ollut tuollaista tunnetta.

Ap

Eipä oo vertailukohtaa.

Vierailija
37/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan paljon muuta kuin helpoin kieli. Olen asunut paljon ulkomailla ja Suomesta olisin halunnut vanhaa monokulttuuria ja tiukkaa seulaa ketä tänne päästetään. Kumpaakaan ei ole enää olemassa ja puolet väestöstä haraa kaikin tavoin vastaan niitä asioita joita minä pidän kotimaassani tärkeinä joten olen antanut periksi. Pidän huolta vain omasta tontistani.

Vierailija
38/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla. Imeä vain paljo kelaraha. T. Abdi

Ei mene Pertti persun höpötykset läpi.

Vierailija
39/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on isänmaani ja suomalaisuus osa identiteettiäni.

Äänestin kohtaa kulttuuri, sillä se sisältää monta muuta asiaa. Kieli ja luonto ovat myös tärkeitä.

Ei täällä täydellistä ole, mutta moni asia on paremmin kuin muualla. Olen asunut Suomen lisäksi kolmessa eri maassa, ja matkustellut paljon, ja olen aina iloinen palatessani Suomeen. Jopa loska ja harmaus tuntuu tutulta ja kotoisalta kun on ollut poissa. Kesällä minua ei enää saa täältä mihinkään.

Meillä on tilaa, toistaiseksi meillä on melko turvallista. Luonto on kaikilla lähellä ja kaikilla on mahdollisuus päästä kulkemaan luontoon vapaasti.

Ihmiset ovat täsmällisiä ja melko rehellisiä.

Vierailija
40/43 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti EU ja WEF ahneudessaan valtasivat ja pilasivat Suomen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan