Gallup: Onko Suomi sinulle isänmaa?
Moi.
Mitkä asiat saavat sinut tuntemaan, että Suomi on isänmaasi?
Kommentit (43)
Olen miettinyt tuota asiaa. Maa-alue ja Suomen luonto ja eläimet tekevät minulle Suomesta isänmaan.
Sekä uskonto ja muutamat ihmiset ja lemmikit.
Mitään yhteyttä Suomen kansaan en ole koskaan tuntenut.
Suomen lippukin tuntuu vieraalta. Minun puolestani Suomen lipun voi polttaa, en rakasta sitäkään. En sure, vaikka tilalla olisi pelkkä Naton lippu. Ruotsin lippukin olisi ok. Tai yhteinen lippu Ruotsi/Suomi. Suomi ei oikeastaan merkitse minulle mitään, mutta Suomen luonto saa minut rakastamaan tätä maa-aluetta sinänsä.
Ap
Joulu ja jouluperinteet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Da
En kaipaa venäläisiä tähän ketjuun. Poistu.
Ap
On tosi hyvä, että Suomi on Natossa.
Koska kyseessä on maa-alue jonka koen isänmaakseni.
Ap
Olisi mielenkiintoista kuulla miksi ihmiset kokevat kaikki gallupin asiat isänmaallisiksi?
Siis, että Suomi merkitsee ihmisille noin paljon.
Mikä tässä maassa on niin rakastettavaa? Kadehdin teitä. Selittäkää edes jotakin.
Ap
Suomi, suomalaiset:
Vaikenemisen kulttuuri taas kerran.
Laitoin "koti", koska "kaikki edellä mainitut" olisi ollut minun kohdalla vähän virheellinen. Kaikki muut ovat minulle se Suomi ja tärkeitä Suomena, mutta ainoastaan uskontoa ja perinteitä minä vihaan.
Asuinmaa, ei isänmaa. Suomessa ei ole jäljellä enää mitään sellaista, mikä saisi minut tunteen tasolla mihinkään kiinnittymään. Enpä toisaalta tunne siihen mitään tarvettakaan.
Hyvin yksinkertaista: olen syntynyt Suomessa, joten Suomi on isänmaani. Jos ap ei tunne samoin, sallinet minun epäillä, ettet ole syntynyt ja kasvanut Suomessa. Esi-isämme ja -äitimme ovat panneet henkensä alttiiksi rakkaan isänmaansa takia. Mitä tässä ei ole rakastettavaa ja meidän edeltävissä polvissa?
Kun olen analysoinut asiaa, tässä analyysini.
1. Maa-alue, rakas luonto, eläimet, muutamat ihmiset ja lemmikit. Joulu. Siinä on isänmaani.
Tosin ainoastaan itsenäisyyspäivänä tunnen itseni suomalaiseksi ja muistan rakasta isoisääni, sotaveteraania ja kaikkia sotaveteraaneja. Itsenäisyyspäivä merkitsee minulle erittäin paljon. Ja kristinusko.
Koko ikäni ihmettelin,lapsesta saakka lukuisia asioita Suomessa. Oli ja on asioita joita edelleenkin ihmettelen, ne surettavat, ärsyttävät, raivostuttavat ja ällistyttävät.
Mitä rakastan myös syvästi, on Suomen kultakauden taide. Klassinen musiikki, taide, runous, arkkitehtuuri yms.
Siinä on Suomi. Sodan jälkeen ei enää ole ollut henkisesti Suomea.
Voi olla, että neuvostoliitto ja suomettuminen pilasivat Suomen. Tämä ei ollut koskaan se Suomi, mikä sen olisi pitänyt olla. Ne, jotka vetivät yhtä köyttä r y s s ä n kanssa, ovat todellisia luusereita. Maanpettureita. Suomen kansa eli valheessa.
Vierailija kirjoitti:
1. Maa-alue, rakas luonto, eläimet, muutamat ihmiset ja lemmikit. Joulu. Siinä on isänmaani.
Tosin ainoastaan itsenäisyyspäivänä tunnen itseni suomalaiseksi ja muistan rakasta isoisääni, sotaveteraania ja kaikkia sotaveteraaneja. Itsenäisyyspäivä merkitsee minulle erittäin paljon. Ja kristinusko.
Koko ikäni ihmettelin,lapsesta saakka lukuisia asioita Suomessa. Oli ja on asioita joita edelleenkin ihmettelen, ne surettavat, ärsyttävät, raivostuttavat ja ällistyttävät.
Mitä rakastan myös syvästi, on Suomen kultakauden taide. Klassinen musiikki, taide, runous, arkkitehtuuri yms.
Voi olla, että neuvostoliitto ja suomettuminen pilasivat Suomen. Tämä ei ollut koskaan se Suomi, mikä sen olisi pitänyt olla. Ne, jotka vetivät yhtä köyttä r y s s ä n kanssa, ovat todellisia luusereita. Maanpettureita. Suomen kansa eli valheessa.
Allekirjoitus unohtui:
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista: olen syntynyt Suomessa, joten Suomi on isänmaani. Jos ap ei tunne samoin, sallinet minun epäillä, ettet ole syntynyt ja kasvanut Suomessa. Esi-isämme ja -äitimme ovat panneet henkensä alttiiksi rakkaan isänmaansa takia. Mitä tässä ei ole rakastettavaa ja meidän edeltävissä polvissa?
Kirjoitin edellä analyysin asiasta. On niin paljon asioita Suomessa joita en tunne omakseni. Olen koko ikäni ihmetellyt sitä.
Isovanhempani taistelivat myös sodassa isänmaansa puolesta.
Ap
Nykyinen Suomen valtio aiheuttaa lähinnä inhoa. Suomessa on hienoa muinaiset suomenheimot, muinainen sakakulttuuri, kieli, muinaisarjalaisuus. Nykyinen väestö (95%) on lähinnä huono vitsi, pseudosuomalaisia metsäläisiä kykkimässä alkuperäisten identiteetillä. Rantarutsat vielä "rikastuksena".
Ei olla. Imeä vain paljo kelaraha. T. Abdi
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen Suomen valtio aiheuttaa lähinnä inhoa. Suomessa on hienoa muinaiset suomenheimot, muinainen sakakulttuuri, kieli, muinaisarjalaisuus. Nykyinen väestö (95%) on lähinnä huono vitsi, pseudosuomalaisia metsäläisiä kykkimässä alkuperäisten identiteetillä. Rantarutsat vielä "rikastuksena".
Suomi oli raivaamatonta korpea. Turussakin oli vain 5000 asukasta ja jossain rannikoilla muutamia satoja tuhansia. Ei ole olemassa mitään muinaissuomalaisuutta. Ruotsalaiset ja baltit asuttivat Suomen. Hämeessä on mm. virolaisia paikannimiä. Suomen kieli on muodostunut virosta. Itselläni ei kyllä ole mitään sitä vastaan. Viron kielen juuret ovat muinaisgermaanisessa kielessä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko lisätä, että sodan jälkeistä korkeakulttuuria myös arvostan.
Taiteilijat pitivät pintansa henkisesti. Säilyttivät henkisen itsenäisyyden ja luovuuden.
Ap
Ensinnä pitäis tietää mitä se isänmaa ap:lle tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan meni menneiltä polviltaan isänmaan teot ja rakentaminen. Tuli politiikan pelurit ja vei kaiken, eikä riittänytkään. Tekijät jäi mopen osalle. Juhlapuheissa valtaa saaneet osaavat puhua. Ei se puhe leipää tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla. Imeä vain paljo kelaraha. T. Abdi
Olla suomipojalta puhe kiellety. Ei arvostella, maksa poi ja tekee työt. Kävellä työmatkustus. Minua visi poika ja vaimo.
Minun isänmaatani ovat hakatut metsät, ojitetut suot, kadonneet linnut, ympäristöä pilaavat ulkomaalaisomisteiset kaivokset, myydyt sähkölinjat, täysin ylimitoitettu tieverkko, ihmiset mielenterveyden ongelmiin ajava some ja pelikulttuuri, ulkomaalaisten hyysääminen omien vähäosaisten sijaan, rahan palvonta kaiken muun yli, ruokakulttuuri, jonka rungon muodostavat muoviin pakatut, lisäaineilla täytetyt einekset, kammottava konemusiikki, joukkoliikenne, missä et voi ostaa kulkuneuvosta lippua... ehkä ei tarvitse enää jatkaa
Da