Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nepsy-lapsi riehunut jo kolme tuntia

Vierailija
05.05.2023 |

Myös koulun jälkeen riehui, aamulla riehui. Melkein työpäivän verran pitää jaksaa tätä jätesäkkinä kitumista. Omaishoitajuutta ilman omaishoitajuutta. Sen ansiotyöpäivån ja raskaan työviikon jälkeen siis. Olen niin väsynyt että haluaisin vaan lakata olemasta. Ei ole provo. Ei ole ketään jolle kirjoittaa niin itken ja kirjoitan edes tänne.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tauti on nepsy, kun näitä juttuja on tosi paljon.

Vierailija
22/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhanaikainen enkä tiedä oliko jollain lapsistani nepsy tms syitä touhuihinsa, koska silloin niitä ei tutkittu. Minä selittäisin lyhyesti lapselle, että nyt jos ei hilluminen lopu justiinsa niin minä lopetan sen, koska emme jaksa sitä kumpikaan. Kuuli sitten tai ei, onpahan sanottu. Sitten arvioisin voimasuhteemme. Jos minua pienempi tai voimiltaan pidettävissä niin ihan pienen sulkisin syliin, siitä isommat vatsalleen lattialle, sohvalle tms ja istuisin päällä. Jos niin vahva etten pärjää soittaisin apua, viimeisenä 112. Joskus aikanaan käärittiin mattoon kun ei muuten loppunut. Sitten kaikki mukavuudet pois siihen asti kun käy tolkku tulemaan käytökseen. Joisin kupin kahvia ja miettisin, että olipa loisto ajatus näitä pentuja tehdä. Mutta se ei tietysti ole tätä päivää. Olen vaan niin surullinen siitä, kun tuntuu, että lapsia ymmärretään niin pitkälle, että vanhemmat aivan uupuvat.

Tosiaan - nythän juuri tuleekin äitienpäivän aikoihin tasavuosia siitä kun yksi mattoon kääritty rauhoiteltava löytyi 🤮

Häpeä, jos edes sen osaat.

Kiinnipito ei ole välivaltaa ja nää pitäisi toteuttaa ammattilaisen ohjeistuksella. Joskus erityislapsi ei vaan muuten rauhoitu ja voi olla itselleen ja muille vaaraksi, jolloin kiinnipito on lapsen edun mukaista.

Se että sadistiset vanhemmat räväkkää lasta omaksi iloksi on kyllä aivan toinen juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekomeroon pimeään kymmeneksi minuutiksi yksin rauhoittumaan. Loppuu vikurointi ja kasvaa ihminen tuosta. Auttoi minun lapsuudessa ja auttaa yhä.

Vierailija
24/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia. Täälläkin ollut helvetillinen viikko. Kevät on raskasta aikaa, kun kaikki ovat koulussa väsyneitä ja nepsy imuroi tunteet itseensä ilman suodatinta.

Vierailija
25/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatekomeroon pimeään kymmeneksi minuutiksi yksin rauhoittumaan. Loppuu vikurointi ja kasvaa ihminen tuosta. Auttoi minun lapsuudessa ja auttaa yhä.

Joo kokeile ihmeessä jos haluat lapselle paniikkihäiriön ja traumaperäisen stressioireilun tulevien vuosien mausteeksi.

Joillekin toimii rauhoittuminen yksin mutta ei pimeässä vaatekomerossa. En ottaisi ikinä riskiä, minkä tuollainen "rauhoittelu" saa aikaan.

Vierailija
26/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttoiko? Sinusta kasvoi tunnekylmä 💩joten tuskin sitä ap haluaa lapselleen.

Vierailija
27/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjo, ADHD vai molempia? Tsemppiä, tiedän tunteen.

Haastavaan käyttäytymiseen löytyy muutamia hyviä kirjoja ja koulutuksia, mutta ensin toki sinun pitäisi saada omat voimavarat jokseenkin kuntoon.

Olet myös oikeutettu sairaslomaan. Jopa ihan vaan viikon itseensä keskittyminen päivällä ja päiväunien nukkuminen voi olla nyt juuri se pelastava tekijä.

Se on niin naurettavaa, että kun diagnoosi annetaan, sanotaan, että saat olla vain äiti, ei täydy olla terapeutti. Pakkohan se on olla kuntoutusohjaaja, terapeutti, palveluohjaaja, asianajaja, opettaja ja lääkärikin, kun systemaattisesti kaikkien lasten kuntoutus ADHD:sta kehitysvammaisiin lopetetaan 8-10 vuoden iässä. Että jos siihen mennessä et ole jotain niistä irti saanut, niin toivoton tapaus olet kai.

Tämän lisäksi nepsyt potkitaan ensin ulos erikoissairaanhoidosta ja aika usein lopulta koulustakin.

Juuri näin se menee. Tietäjät tietää ikävä kyllä. Onneksi mulla on valikoiva lukukyky, hyppään sujuvasti kaikkien koivuvitsojen ja muiden ymmärtämättömien yli. Ei he tule ymmärtämään ja siihen mun voimat ei riitä että pitäisi heidänkin ymmärrys kääntää ympäri. Lapsi ei ole mikään pikkuvekara enää, murrosiän rajamailla mikä lisää kierroksia myös. Adhd + autismikirjo todnäk pda-piirtein. Olen tehnyt tämän yhden lapsen kanssa töitä enemmän kuin kenenkään muun kanssa ikinä ja valitettavasti oma mielenterveys on täysin vaakalaudalla. Tulevaisuus pelottaa, huominen pelottaa. Ei lapsi riehu kuten iloiset villit vekarat joilla låhtee mopo käsistä vaan aivan silmitöntä riehumista, älyvapaata nauramista ja tavaroiden heittelyä, törkeyksien huutamista, raivareita, itsensä lyömistä, kun rauhoitan ja estän pahimmat tuhot , alkaa itku, ja hetken päästä silmitön itseinho ja itsetuhoiset puheet josta suoraan takaisin itsensä lyömiseen ja samaa kierrettä pahimmillaan tunteja kuten tänään. Nukahti åsken aivan uupuneena. Tällaiselleko vitsaa antaisitte? Lapsi ei voi hyvin mutta tässä maassa neurokirjon diagnooseilla ei saa mitään todellista helpotusta perheiden tai lasten elämään.

Ap

Vierailija
28/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhanaikainen enkä tiedä oliko jollain lapsistani nepsy tms syitä touhuihinsa, koska silloin niitä ei tutkittu. Minä selittäisin lyhyesti lapselle, että nyt jos ei hilluminen lopu justiinsa niin minä lopetan sen, koska emme jaksa sitä kumpikaan. Kuuli sitten tai ei, onpahan sanottu. Sitten arvioisin voimasuhteemme. Jos minua pienempi tai voimiltaan pidettävissä niin ihan pienen sulkisin syliin, siitä isommat vatsalleen lattialle, sohvalle tms ja istuisin päällä. Jos niin vahva etten pärjää soittaisin apua, viimeisenä 112. Joskus aikanaan käärittiin mattoon kun ei muuten loppunut. Sitten kaikki mukavuudet pois siihen asti kun käy tolkku tulemaan käytökseen. Joisin kupin kahvia ja miettisin, että olipa loisto ajatus näitä pentuja tehdä. Mutta se ei tietysti ole tätä päivää. Olen vaan niin surullinen siitä, kun tuntuu, että lapsia ymmärretään niin pitkälle, että vanhemmat aivan uupuvat.

Tosiaan - nythän juuri tuleekin äitienpäivän aikoihin tasavuosia siitä kun yksi mattoon kääritty rauhoiteltava löytyi 🤮

Häpeä, jos edes sen osaat.

En häpeä. Näissä tilanteissa, jos riehuminen uhkaa satuttaa lasta, toisia lapsia hänen ympärillään tai rikkoontua esim ikkunat on minusta edelleen perusteltua rauhoittaa tilanne. Pehmeä matto, liina tms on apuna silloin, jos käsiä ja jalkoja ei saa pideltyä. Sillä ei tietenkään satuteta tai esim päätä sinne kääritä. Myös vauvoja kapaloitiin aikonaan. Jos riehumisella tässä tarkoitetaan jotain niin pientä mihin auttaa esim ulkoilu niin puhumme eri aiheesta. Minulla on lämpimät välit lapsiini ja ajattelen edelleen, että vanhemman tulee suojella ja laittaa rajat samalla kun tietenkin on läheisyyttä, keskustelua ja hoivaa ennen ja jälkeen tälläisten yksittäisten riehumisten.

Vierailija
29/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastavaan käyttäytymiseen löytyy muutamia hyviä kirjoja ja koulutuksia, mutta ensin toki sinun pitäisi saada omat voimavarat jokseenkin kuntoon.

Olet myös oikeutettu sairaslomaan. Jopa ihan vaan viikon itseensä keskittyminen päivällä ja päiväunien nukkuminen voi olla nyt juuri se pelastava tekijä.

Se on niin naurettavaa, että kun diagnoosi annetaan, sanotaan, että saat olla vain äiti, ei täydy olla terapeutti. Pakkohan se on olla kuntoutusohjaaja, terapeutti, palveluohjaaja, asianajaja, opettaja ja lääkärikin, kun systemaattisesti kaikkien lasten kuntoutus ADHD:sta kehitysvammaisiin lopetetaan 8-10 vuoden iässä. Että jos siihen mennessä et ole jotain niistä irti saanut, niin toivoton tapaus olet kai.

Tämän lisäksi nepsyt potkitaan ensin ulos erikoissairaanhoidosta ja aika usein lopulta koulustakin.

Juuri näin se menee. Tietäjät tietää ikävä kyllä. Onneksi mulla on valikoiva lukukyky, hyppään sujuvasti kaikkien koivuvitsojen ja muiden ymmärtämättömien yli. Ei he tule ymmärtämään ja siihen mun voimat ei riitä että pitäisi heidänkin ymmärrys kääntää ympäri. Lapsi ei ole mikään pikkuvekara enää, murrosiän rajamailla mikä lisää kierroksia myös. Adhd + autismikirjo todnäk pda-piirtein. Olen tehnyt tämän yhden lapsen kanssa töitä enemmän kuin kenenkään muun kanssa ikinä ja valitettavasti oma mielenterveys on täysin vaakalaudalla. Tulevaisuus pelottaa, huominen pelottaa. Ei lapsi riehu kuten iloiset villit vekarat joilla låhtee mopo käsistä vaan aivan silmitöntä riehumista, älyvapaata nauramista ja tavaroiden heittelyä, törkeyksien huutamista, raivareita, itsensä lyömistä, kun rauhoitan ja estän pahimmat tuhot , alkaa itku, ja hetken päästä silmitön itseinho ja itsetuhoiset puheet josta suoraan takaisin itsensä lyömiseen ja samaa kierrettä pahimmillaan tunteja kuten tänään. Nukahti åsken aivan uupuneena. Tällaiselleko vitsaa antaisitte? Lapsi ei voi hyvin mutta tässä maassa neurokirjon diagnooseilla ei saa mitään todellista helpotusta perheiden tai lasten elämään.

Ap

Louis theroux teki dokumentin autistisista lapsista(äskettäin tuli tv:stä), Amerikassa kuvattu. Oli kyllä kurjaa katsottavaa. Vanhemmat purskahtivat itkuun kun theroux kysyi mitä ajattelevat omasta lapsestaan. Väkivaltaisia isokokoisia poikia oli useampi. Hoitolaitokseen veivät, lapset olivat vaarallisia muille ja itselleen. Ei ole kadehdittavia tapauksia nämä.

Vierailija
30/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on läåkitys, kaksikin. Mikään ei auta. Terapiasta tuli hylsy, seuraava aika psykalle syksyllä. Tämä on Suomi 2023.

Ap

Lapsi laitokseen. Kuulostaa tylyltä,mutta olisi varmaan parempi lapselle ja sinulle.

Vierailija
31/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiparka. Syntymä on kuolemantuomio :(

Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.

Vierailija
32/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sen lapsen riehumisen laukaisi? Mikä on lapsen käytöksen taustalla? Miten tilanteet on aiemmin hoidettu? Eihän vanhempi voi antaa lapsen olla tuossa tilassa tunteja. Tuo on lasta kohtaan väärin, jos vanhemmat eivät tee mitään lapsen olon helpottamiseksi.

Vierailija
33/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näiden nepsyjen isät ovat? Yksikään ei ota vastuuta?

Vierailija
34/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te teette näitä nepsylapsia? Eikö itsellekin olisi mukavampi, jos lapsi olisi normaali?

Vierailija
35/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä näiden nepsyjen isät ovat? Yksikään ei ota vastuuta?

Miehet ovat viisaampia, ottavat jalat alleen kun lapsi on päästään vialla.

Vierailija
36/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No eihän se diagnoosi mitään helpotusta tuokaan. Vanhemman täytyy löytää keinot, jolla auttaa lasta kasvamaan ja kehittymään. Ja selviytymään elämästä omilla ominaisuuksillaan.

Joskus se vaatii laajaa perehtymistä erilaisiin tapoihin. Tilanteiden reflektointia ja myös oman käytöksen läpi käyntiä. Mikä omassa toiminnassa auttoi lasta, mikä ei ja saiko jokin omassa toiminnassa jopa lapsen kiihtymään enemmän. Vanhemman tehtävä on kannatella lapsen tunteita, ei lähteä röökille ja jättää lasta oman onnensa nojaan. Kiinnipito on yksi keinoista, kun sen tekee oikein. Siihen saat varmasti neuvoja perheneuvolasta.

Monesti huomaan, että vanhemmat eivät ole valmiita ottamaan vastaan mitään neuvoja. Ja omasta mielestään ovat jo kokeilleet kaikkea. Todellisuudessa aika harva vanhempi oikeasti tekee parhaansa auttaakseen lasta. Usein vain todetaan että mikään ei auta. Jos ei auta, niin laitos on sitten parempi vaihtoehto.

Vierailija
37/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lobotomia.

Vierailija
38/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Myöskään se että omat voimavarat eivät riitä ja päädyt siihen että lapsi sijoitetaan, ei tee sinusta huonoa äitiä, älä polta itseäsi kokonaan loppuun ennen kuin harkitset tätä.

Vierailija
39/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te teette näitä nepsylapsia? Eikö itsellekin olisi mukavampi, jos lapsi olisi normaali?

Vaikutat vähän yksinkertaiselta? Eikö sinunkin äitisi olisi ollut onnellisempi, jos olisit älykkäämpi?

Vierailija
40/62 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi vain riehuu ja riehuu niin tarvitsette tarvittaessa antavan rauhoittavan lääkkeen. Eli lääkäriin mars.

Painopeitto on myös sellainen mistä monet nepsyt pitää ja oppivat rauhoittamaan itsensä sen alle.

Tiedän kokemuksesta, että tuo riehuminen ottaa päähän ja tuntuu loputtomalta ja olo on toivoton. Mutta muista, ettei se lapsi riehu sen takia, että haluaisi ärsyttää sinua vaan sen takia, että jokin hänen päänsä sisällä on vinossa. Riehuminen rasittaa häntäkin. Älä jää yksin.