Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RATSASTAJA tytöt ja naiset, pitääkö todella paikkaansa, että TALLEILLA on ääneen sanomaton hierarkia?

Vierailija
05.05.2023 |

https://yle.fi/a/3-9857155

"Kyllä jokaisella tallilla varmaan on hierarkia. Ne, jotka ei sitä tunnusta, ei halua sitä tietää."

Onko meininki tyttöjen/naisten yhdessä suosituimmassa harrastuksessa noin kova ja julma meno?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla uutisessa oli linkki ihan väitöskirjatyöhön aiheesta:
Jos ei noudata normistoa, suljetaan joukosta ulos

Helsingin yliopiston tutkija Karoliina Ojanen väitteli 2011 tallityttökulttuurista.

Onko kukaan mies tehnyt vastaavaa tutkimusta. Ihan siis vain objektiivisuuden kannalta.

Vierailija
42/56 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katos kun vihdoin suurelle yleisölle valkeni tallien arki. Nainen osaa olla melkoinen käärme toiselle, vanha sanonta pitää edelleen paikkaansa.

Eikös se ollut susi? "nainen on toiselle naiselle sus"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Oman lapsen vein nopeasti pois harrastuksen parista, kun huomasin ilmiön. Jotkut vanhemmat opettaa oikein lapsuudesta lapsilleen, että "he ovat muita parempia ja sitä ns. eliittiä" ja heidän omienkin lasten kuuluu se muille näyttää.

Erikoista kun se harrastus tunnetusti ei ole mikään halpa harrastus. Millaiset vanhemmat Sosioekonomiselta asemalta mahtaa olla...

Vierailija
44/56 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoset on ihania, mutta niiden kohtelusta viis. Ehkä se kertoo hevosharrastuksesta yleensä ottaen kaiken. Kun katsoo, miten hevosia koulutetaan niin ei ihmettele hevosihmisten psyykkeen perusteita. Taitaa oikea iso hevonen olla monelle hevostytölle vain elävä My Little Pony, jota voi sitten riistää mielensä mukaan ihan vain söpöys mielessä.

Vierailija
45/56 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosharrastuksesssa ainut hyvä asia oli hevoset. Tallin ilmapiiri täyttä kuraa.

Aika erikoinen tuo asenne naisella artikkelissa : "ei saa itkeä jos putoaa hevosen selästä" mitä jos sattuu ihan h*lvetisti? Tai jos itkee hetken säikähdyksestä ja sitten hyppää takaisin hepan selkään, onko se sallittua?

Hevosihmisissä on paljon empatiakyvyttömiä tunnekylmiä juntteja. Näitä jotka eivät ihmisten kanssa tule toimeen.

Vierailija
46/56 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehetkin talleilla osaa olla inhottavia. Kun olin jotain 10, miespuolinen ratsastuksenopettajani nauraa hirnui kentän laidalla toisen ukon kanssa kun en saanut satulavyötä kiristettyä (olin pieni ja hintelä ) tän tapaisia juttuja talleilta riittäisi vaikka huomiseen. Kilipäisten laji, mutta hevoset ovat aina rakkaita

Vierailija
47/56 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet saattaa olla fyysiesti vakivaltaisia, mutta monet tytöt ja naiset taitaa henkisen vakivallan ja kiusaamisen. Selkään osa puukottaa vaan, että saa draamaa, ei toisen kärsimyksillä väliä.

Yritetään nostaa itseään ylöspäin muiden kustannuksella. Yleensä tehdään kiusausporukoita ja porukalla sitten "heikoimpien" / yksinäisimpien kimppuun.

Tälläistä näki jo ala-asteella.

On kyllä todella noloa yrittää kääntää tätäkin sukupuolikysymykseksi, eli miehet sitä, mutta naiset varsinkin tätä.

Hierarkioita on ihan kaikkialla, sukupuolesta riippumatta. On aivan naurettavaa väittää, että henkinen väkivalta ja kiusaaminen selkäänpuukotuksineen olisi muka naisten erikoisalaa. Ihan sama on meininki myös miesvaltaisissa yhteisöissä ja kokemuksesta voin sanoa, että usein vielä paljon pahempi. Minulla on miehenä kokemusta naisyhteisöistä, sekä työ, että harrastustoiminnassa ja samoin myös miesten vastaavissa yhteisöissä, enkä niissä kyllä mitään eroa hierarkioiden suhteen näe.

M52

Vierailija
48/56 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä tallilla oli kesäisin 2, 17v ikäistä tyttöä töissä ollessani itse myös 17v. Heillä oli asunto tallin päässä jossa iltaisin ryypiskelimme ja paneksimme, kun olivat illat ja yöt kaksistaan. Voi sitä kesää kun hoitelin  kahta hyvä runkoista Ratsastaja tyttöä. Joskus jopa piiska mukana leikeissä kun sängyssä kolmestaan. Sitä talli elämää en unohda koskaan.

Vierailija
49/56 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hierarkia ja lisäksi omituinen "olet uusi täällä, sinulle kuuluvat nämä tallityöt", vaikka on tullut maksulliselle ratsastustunnille. Menin tyttöni kanssa tallille ja siellä olisi pitänyt maksaa 5 kertaa siitä, että pääsee siivoamaan tallia, vasta sitten ratsastamaan. Ilmoitin, että kiitos ei, maksan siitä, mistä on sovittu eikä lannan lappamisesta ja joku noin 18v tallityttö suuttui, että ensin pitää tutustua hevoseen, vasta sitten pääsee ratsastamaan. Vastasin, että töiden teettäminen lapsilla on laitonta.

Vierailija
50/56 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret tytöt puutteessaan suostuu kaikennäköiseen.

Vierailija
51/56 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn nerkoon tallilla iisalmessa mutta olen käynyt myös tuorilan tilalla, peltolalla, koljonviralla, iida marialla, 2 yksäri tallilla yms. Sekä ison kasan raveissa ajamassa, katsomassa, töissä ja kaikkea tälläistä joten kokemusta on :) Ja olen siia käynyt AINA nerkoolla ja lisäksi nuilla muilla. Ja olen huomannut että missään näillä ns. Pikkutalleilla en ole nähnyt tai kokenut tälläista "hierakiaa yms." hierakian tunne voi hyvin toisaalta myös johtua siitä ett esim. Kokeneemmat ratsastajat tekevät paljon enemmän ja ovat tutumpia ja siten ns. arvostetumpia mutta hierakiaa en ole kokenut joten voi olla myöskin tallista kiinni :( Mutta muutenkin tämä" miksi kaikki naiset" tai "nyt kaikki naiset vastatkaa" yms. aloitukset ovat aika typeriä ja niitä olenkin nähnyt nyt aika paljon🤔

Ps. Olen ratsastanut 18-vuotta ja omistanut 2-hevosta 1-ponin ja oman pikkutallin joten tiedän mistä puhun👍🏻

~N21

Vierailija
52/56 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talleilla on monella tasoilla ja tavoilla hierarkiaa tukevia lieveilmiöitä; ratsastusvarusteilla brassailua, joku katsoo oman hevosensa olevan parempi rotuinen kuin toisella, omien ratsastustaitojen korostaminen yleensä kuitenkin vähän turhan yläkanttiin. Jotkut leveilevän suoraan, perinteisesti ja vanhanaikaisesti rahalla ja kuinka paljon sitä mihinkin kuluu. Melkein voi todeta, että mitä enemmän tallilla messinki kiiltää, sitä suurempaa on hierarkia. Vähiten sitä esiintyy "maalaistalleilla", jossa on muutenkin enemmän tekemisen meininkiä, mutta kyllä sinnekin tietysti aina jokunen kermaperse vapaamatkustaja eksyy vaatimaan kokemansa aseman mukaisia palveluksia.

Tästä en ole yhtään samaa mieltä. Hienoissa talleissa olevat tietävät oman arvonsa, eikä ole mitään tarvetta polkea muita. Sen sijaan harrastelupaikoissa on näitä pikku-jumalattaria.

Vierailija
53/56 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajinmukaista käyttäytymistä naisilta. Oppivat sen jo nuorena.

Vierailija
54/56 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin koen, että tällaisissa eläinpiireissä nämä hierarkiat vain korostuu. Ehkä jo ison eläimen (hevosen tai koiran) ohjaaminen on aika tavalla vallankäyttöä ja pätemisen tarvetta. 

Enkä tarkoita tällä nyt kaikkia eläinihmisiä. Iso osa myös ihan sydämellisiä ihmisiä sekä eläimille, että toisille ihmisille. 

Ei se ihan noin mene.

Ennemminkin niin, että isojen eläinten kanssa toimiminen tuottaa tiettyjä sääntöjä ja käytäntöjä, jotka ovat turvallisuuden ja toimivuuden kannalta välttämättömiä ja samanlaisia tai samansuuntaisia kaikilla talleilla. Etenkin, kun tallilla kävijöitä on paljon, ja hevosia on paljon, ja vaihtuvuutta on.

Näihin sääntöihin ja käytäntöihin sitten tietyt ihmiset iskeytyvät, ja alkavat hyödyntää niitä halutessaan valtaa tai asioita. 

Eläinten käsittely ei ole itsessään mitään valtaa, vaan se, että pystyy vaikuttamaan muihin tallilaisiin eri tavoin.

Vierailija
55/56 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn nerkoon tallilla iisalmessa mutta olen käynyt myös tuorilan tilalla, peltolalla, koljonviralla, iida marialla, 2 yksäri tallilla yms. Sekä ison kasan raveissa ajamassa, katsomassa, töissä ja kaikkea tälläistä joten kokemusta on :) Ja olen siia käynyt AINA nerkoolla ja lisäksi nuilla muilla. Ja olen huomannut että missään näillä ns. Pikkutalleilla en ole nähnyt tai kokenut tälläista "hierakiaa yms." hierakian tunne voi hyvin toisaalta myös johtua siitä ett esim. Kokeneemmat ratsastajat tekevät paljon enemmän ja ovat tutumpia ja siten ns. arvostetumpia mutta hierakiaa en ole kokenut joten voi olla myöskin tallista kiinni :( Mutta muutenkin tämä" miksi kaikki naiset" tai "nyt kaikki naiset vastatkaa" yms. aloitukset ovat aika typeriä ja niitä olenkin nähnyt nyt aika paljon🤔

Ps. Olen ratsastanut 18-vuotta ja omistanut 2-hevosta 1-ponin ja oman pikkutallin joten tiedän mistä puhun👍🏻

~

Pikkutalleilla ei välttämättä ole tarvetta niin kattaville säännöille ja järjestelyille kuin isoilla talleilla. On eri asia, jos on vain esim. alle 20 hevosta ja enintään muutamia kymmeniä talliyhteisön jäseniä. Näillä talleilla ei tarvita niin monimutkaisia sääntöjä kuin isoimmilla talleilla, joissa on kymmeniä hevosia ja vähintään toista sataa tallilla säännöllisesti käyvää. Näissä tapauksissa tulee näitä moninaisia hoitohevos/hoitoponirinkejä ja ties mitä porukoita, Whatsapp -ryhmiä, ja useamman tason hierarkkisuutta ihan käytännön syistäkin.

Vierailija
56/56 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlainen hierarkia toki vallitsee kaikkialla. Pisimpään olleet tuntee toisensa ja eniten ratsastaneet on jonkinlaisia asiantuntija-auktotiteettejä.

On sitten kokonaan toinen juttu onko tallilla lisäksi joku epäterve muualta tihkunut hierarkiarakenne - vaikuttaako esim tietynmerkkiset vehkeet. Oma heppa varmaan vaikuttaa jonkin verran. Toisaalta jos jollakulla on unelma varusteet ja hevonen ja on silti kovin avuton ei ehkä saakaan tosi heppaväen kunnioitusta.

Periaatteessa samat säännöt kuin setien pursiseurassa.