Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääke pitää ottaa 3 kertaa päivässä, niin

Vierailija
05.05.2023 |

Voiko ottaa esim. Klo 6, klo 12 ja klo 18 vai pitääkö ottaa myöhemmin tuo päivän viimeinen ettei tule niin pitkä väli aamuun?
Toisin sanoen, pitääkö ottaa aamulla, päivällä ja illalla vai tasaisin välein päivän aikana?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan lääkkeestä, mutta ainakin antibiootit on hyvä ottaa 8 tunnin välein.

Minä olen yrittänyt pitää 8 tunnin välit, ainakin antibiooteissa.

Minulle 6, 14, 22 on hyvä.

Siis pitääkö muuttaa unirytmiä lääkkeiden takia? Toiset nukkuu pitempään ja toiset vähemmän. 

Riippuu lääkkeestä. Jos kuuluu esim. aamulla vaikka klo 8 ottaa ja nukutkin klo 12 asti, niin ei sillä tavalla kyllä varmaankaan annostus mene oikein, että otatkin sen vasta 12 ja taas klo 16 ja sitten yöllä klo 00.

Miksi joku lääke pitäisi ottaa klo 8 aamulla, jos unirytmi on herätä kello 12  ja mennä taas nukkumaan puolilta öin. 

Vierailija
42/45 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa tuotiin 8 15 ja 21

Hoitsut tietää, ettei ole kaikkien lääkkeitten kanssa niin tunnin päälle.

Osa lääkkeistä on kuitenkin erittäin tarkkaa ottaa samaan kellonaikaan päivittäin, joten kyllä sinun kannattaa varmistaa apteekista.

Ei muuten hoitsut tiedä.

He vaan jakavat lääkärin määräämäät lääkkeet.

Toisinaan aivan päin persettä, noudattamatta esim.

tiettyä tuntimäärää, lääkkeiden antamisen välillä.

Hoitajat on koulutettu hoitotyöhön, ja LÄÄKKEIDEN

JAKELUUN potilaille.

Farmeseutit on koulutettu siihen, mitä lääkkeet sisältävät ja kuinka paljon, oikeaa vaikuttavaa ainetta lääkkeessä on.

Farmaseutit on koulutettu myös siihen, että he tietävät, mitä lääkkeitä ei voi yhdistää toisiinsa.

Ja mitä ei saa yhtäaikaa jonkin tietyn lääkkeen kanssa.

Ja niin edelleen.

Hoitsut noudattavat lääkejakelussa, vain ja ainoastaan lääkärin antamia määräyksiä, annoksista sun muista.

No ei kai sellaista kukaan ole sanonutkaan, että aletaan itse päättämään, että mitä ja montako lääkettä jollekin annettaisiin tänään.

Kaikkia ei kuitenkaan anneta sallitun enimmäismäärän mukaan, vaan tarpeen mukaan, joten hoitajat tekevät myös itse ratkaisuja siitä tarpeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun piti kerran otEntäaa lääke kahdesti päivässä siten, ettei saanut syödä pariin tuntiin ennen lääkkeen ottamista eikä 6 tuntiin sen jälkeen, olihan laskeminen, että pystyi syömään

Minäkin tässä työn takia pitkään laskeskellut, että milloin pääsisin helpoiten ottamaan. Onneksi on av ja tajusin kysyä. Helpotti kummasti, kun tajusin, että 8h välein eikä kuuden. :)

Ap.

Miten selvityisit, jos saisit vyöruusun ja sinulle  määrättäisiin yksi tabletti viisi kertaa vuorokaudessa seitsemän vuorokauden ajan?

Vierailija
44/45 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan lääkkeestä, mutta ainakin antibiootit on hyvä ottaa 8 tunnin välein.

Siis pitääkö muuttaa unirytmiä lääkkeiden takia? Toiset nukkuu pitempään ja toiset vähemmän. 

Riippuu lääkkeestä. Jos kuuluu esim. aamulla vaikka klo 8 ottaa ja nukutkin klo 12 asti, niin ei sillä tavalla kyllä varmaankaan annostus mene oikein, että otatkin sen vasta 12 ja taas klo 16 ja sitten yöllä klo 00.

Miksi joku lääke pitäisi ottaa klo 8 aamulla, jos unirytmi on herätä kello 12  ja mennä taas nukkumaan puolilta öin. 

Tuolla rytmillä ottaisit lääkkeen hereilläoloaikanasi 4 tunnin välein ja 12 tuntia olisi täysin lääkkeetöntä aikaa.

Vierailija
45/45 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pösilö!

Pointti on siinä, että lääkkeen vaikutus veressä joka elimistössä kiertää, pysyy koko ajan tasaisena.

Erityisen tärkeää tämä penisiliinin / tulehduslääkkeiden ottamisessa.

Noissa lääkkeissä ovat ottamis ajankohdat ERITTÄIN tarkkoja.

Ellei olosi, niin siinä pidentyneessä välissä, bakteerien kasvu alkaa uudelleen. Ja koko siihen asti nautittu kuuri on mennyt hukkaan.

Muistan, kuinka lapsena, äitini herätti minut myöhään illalla, ottamaan nestemäisen penisiliinin.

Se piti ottaa ottaa kolme kertaa vuorokaudessa,

eli siis 8 tunnin välein.

Tosi outoa, että entisajan kouluttamattomat ihmiset osasivat pystyivät noudattamaan, kaikkia lääkkeiden antamisen ohjeita.

Kun tänä nettiaikana, jossa tietoa joka ikisestä lääkkeestä on verkossa yllin kyllin:

Niin jotkut tyypit perseilevät ja vetävät vitsejä siitä, että mä nukun sillon kun mua nukuttaa, ja otan lääkkeeni, sillon kun mua huvittaa.

Ei ihme, että jonot terveyskeskuksiin ja päivystyksiin ovat suuria ja pitkiä.

Kun ihmiset itse eivät ottaa mitään vastuuta, itsensä kunnosta ja hoidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme