Jos lääke pitää ottaa 3 kertaa päivässä, niin
Voiko ottaa esim. Klo 6, klo 12 ja klo 18 vai pitääkö ottaa myöhemmin tuo päivän viimeinen ettei tule niin pitkä väli aamuun?
Toisin sanoen, pitääkö ottaa aamulla, päivällä ja illalla vai tasaisin välein päivän aikana?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
6,14,22
Tämä on juuri se klassinen kaava jota mm. monilla vuodeosastoilla noudatetaan. Toki jos itselle käy paremmin esim. 7-15-23 niin eihän mikään estä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan lääkkeestä, mutta ainakin antibiootit on hyvä ottaa 8 tunnin välein.
Minä olen yrittänyt pitää 8 tunnin välit, ainakin antibiooteissa.
Minulle 6, 14, 22 on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon, että klo 6 on aamu ja klo 18 on jo ilta.
Jos on kolme kertaa päivässä niin esim klo 9, 13, 17.
Ja minkähän aivopierun logiikalla tällainen ohje?
Tais olla pelkkä huono trolli, toivottavasti.
Koska kolme kertaa päivässä on ihan eri asia kuin kolme kertaa vuorokaudessa.
Päivä on päivä, yö on yö, vuorokausi on vuorokausi.
Apteekissa osaavat neuvoa oikean välin. Kunhan ei 24 tunnin aikana ota enempää kuin sen 3 kertaa, niin ei ainakaan liikaa ota.
Mutta esim. tavallisessa särkylääkkeessä tulee kyllä yleensä otettua lääke 3 kertaa päivän aikana, ehkä noin 6 tunnin välein, ainakin ensi alkuun. 8 tunnin väli on esim. korkeassa kuumeessa aika pitkä väli. Mutta 3 kertaa vuorokaudessa on kyllä se virallinen annostusväli.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ottaa kaksi kapselia kolme kertaa päivässä?
Etkai sä oikeasti tätä kysy tosissas? Ethän?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan lääkkeestä, mutta ainakin antibiootit on hyvä ottaa 8 tunnin välein.
Minulle 6, 14, 22 on hyvä.
Siis pitääkö muuttaa unirytmiä lääkkeiden takia? Toiset nukkuu pitempään ja toiset vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle 6, 14, 22 on hyvä.Siis pitääkö muuttaa unirytmiä lääkkeiden takia? Toiset nukkuu pitempään ja toiset vähemmän.
Yleensä kyllä nukutaan saman verran. Toiset menee nukkumaan aiemmin ja vastaavasti herää myös. Toiset valvoo myöhään ja herää päivällä.
Oliko tarpeeksi rauråtalankaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle 6, 14, 22 on hyvä.Siis pitääkö muuttaa unirytmiä lääkkeiden takia? Toiset nukkuu pitempään ja toiset vähemmän.
Minä nukun max kuusi tuntia, mutta kaveri vetää aina 12 tunnin yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa tuotiin 8 15 ja 21
Hoitsut tietää, ettei ole kaikkien lääkkeitten kanssa niin tunnin päälle.
Osa lääkkeistä on kuitenkin erittäin tarkkaa ottaa samaan kellonaikaan päivittäin, joten kyllä sinun kannattaa varmistaa apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä nukutaan saman verran. Toiset menee nukkumaan aiemmin ja vastaavasti herää myös. Toiset valvoo myöhään ja herää päivällä.
Oliko tarpeeksi rauråtalankaa.
No ei nukuta saman verran. Toisen nukkuvat vähemmän ja toisille unet maistuvat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lääkkeestä. Jos kuuluu esim. aamulla vaikka klo 8 ottaa ja nukutkin klo 12 asti, niin ei sillä tavalla kyllä varmaankaan annostus mene oikein, että otatkin sen vasta 12 ja taas klo 16 ja sitten yöllä klo 00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaisesti otat eli jaat 24h 3, niin 8h välein.
Jos ohje on kolmesti päivässä, se ei ole niin tarkkaa kuin joissakin antibiooteissa 8 tunnin välein.
Tuore kokemus tk:n vuodeosastolta, jossa antoivat omaiselleni 3 krt päivässä aloitetun antibioottitabletin klo 7, 12 ja 18. Kotona muutettiin loppukuuri menemään sitten 8 tunnin välein.
Osastolla annetaan lääkkeeet miten ehtivät. Itsellä on yksi lääke mikä pitää ottaa tarkasti tunnilleen. Pyysin ne itselleni ja otan lääkärin ohjeen mukaan.
Vaikeaa, jos on kovin kipeä, nukkuu paljon jne. mutta näin se nykyään menee.
Siihen apteekkiin, josta sait respetilääkkeen, voi ihan soittaa ja kysyä, miten se pitäisi ottaa. Kuuluu ihan heidän osaamiseensa ja ammattiinsa kertoa ja neuvoa sellainen, jos ei osaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitäisi olla kolme kapselia kolme kertaa päivässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa lääkkeistä on kuitenkin erittäin tarkkaa ottaa samaan kellonaikaan päivittäin, joten kyllä sinun kannattaa varmistaa apteekista.
Parkkilääkkeiden kanssa ottoajat ovat tarkimmasta päästä. Moni potilas alkaa oireilla jo pienestäkin annosvälin heitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten hoitsut tiedä.
He vaan jakavat lääkärin määräämäät lääkkeet.
Toisinaan aivan päin persettä, noudattamatta esim.
tiettyä tuntimäärää, lääkkeiden antamisen välillä.
Hoitajat on koulutettu hoitotyöhön, ja LÄÄKKEIDEN
JAKELUUN potilaille.
Farmeseutit on koulutettu siihen, mitä lääkkeet sisältävät ja kuinka paljon, oikeaa vaikuttavaa ainetta lääkkeessä on.
Farmaseutit on koulutettu myös siihen, että he tietävät, mitä lääkkeitä ei voi yhdistää toisiinsa.
Ja mitä ei saa yhtäaikaa jonkin tietyn lääkkeen kanssa.
Ja niin edelleen.
Hoitsut noudattavat lääkejakelussa, vain ja ainoastaan lääkärin antamia määräyksiä, annoksista sun muista.
Tavallista särkylääkettä, useita nenäsumutteitakin, joitain kurkkutabletteja saa ottaa max 3 kertaa päivässä. Et ole ennen käsikauppatavaraa joutunut itse ottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitäisi olla kolme kapselia kolme kertaa päivässä!
Ylipäätään jos ei ymmärrä miten lääkkeitä kuuluu ottaanii kysykää lääkäriltä tai apteekista eikä täältä missä kuka tahansa voi neuvoa mitä tahansa ja toiset ottaa tosissaan.
Kyllä sitä nyt vähän sentään suunnittelemaan joutuu, mihin aikaan ottaa ne lääkkeet ja muuttamaan päivärytmiäänkin sen verran, jos on pakko, jos kerran on unikeko, mutta on kuurin saanut.
Niitä on esim. kotona vanhuksia, jotka nousee ottamaan aamulla klo 7 lääkkeet, mutta hetken ylhäällä olon jälkeen saattavat mennä takaisin makuulle vielä.
Lääkkeenotossa on muistettava myös, että on sen 15-20 min. istuallaan ja juo riittävästi nestettä.