Etätöihin tottuminen?
Olen tehnyt yli 20 v työtä ihmisten kanssa livenä. Etäpäiviä on ollut harvoin, koska olen ollut mieluummin työpaikalla. Nyt työnkuvani muuttuu (omasta halustani) ja tulen työskentelemään enemmän vain tietokoneen parissa. Team-kokouksia on paljon, mutta runsaasti myös ihan yksin työskentelyä. Ehkä kerran viikossa joku livetapaaminen.
Kuinka tällaiseen tottuu? Aiemmin etäpäivät tuntuivat tosi oudoilta. Hankalaa ajatella, että samaan aikaan on kotona ja töissä. Olin koko ajan tosi levoton, eikä olo tuntunut omalta. Halutessani saan vaihtuvan työpisteen myös avokonttorista (siis on iso huone, jonne voi aina mennä, jos on tarvetta), mutta en sellaiseenkaan ole tottunut.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää avokonttoriin halua koskaan, jotenkin koen että olen kasvanut siitä ulos, se on minusta enemmän nuorien tyttöjen/ poikien paikka, heillä se avokonttori varmasti jotain antaa, tsemppaa, sosiaalista kanssakäymistä jne.. Toki itekin toimistoilla tein töitä yli 20 vuotta, nyt koronasta alkaen pelkkää etätyötä, omat työtulokset ovat parantuneet ja on jotenkin vaan paree fiilis. Lounas on se josta olen pitänyt kii , eli en syö kotona ( muuta kun tosi harvoin ) vaan käyn joka päivä lounaalla eri lounaspaikoisssa ( usein yksin, joskus sovitusti työkaverin kaa ), se katkaisee mukavasti työpäivän ja on jopa hieman ihanaa "luksusta" arkeen.
70 ja 80 -luvuilla oli meillä noita avokonttoreita, sen jälkeen mulla on aina ollut oma huone - en ikinä suostuisi avokonttoriin menemään. Nykyään teen pääosin kotona mutta siltikin mulla on töissä oma huone lähipäiviä varten.
Jos kotona on ylimääräinen huone, oven voi pistää kiinni kun työpäivä loppuu. Minä suljen pääsääntöisesti klo 15 työpuhelimen ja koneen (aloitan työt klo 6-7 kun herään kuitenkin niin aikaisin). Onneksi on erikseen työ- ja kotipuhelin. En lue myöskään työsähköposteja vapaalla.
Toi lounas ulkona olisi hyvä mutta jotenkin olen niin nuuka, aina kotona löytyy jotain syötävää niin en raaski - tosin menee usein koneen ääressä syömiseksi. Se katkaisisi kyllä päivän mukavasti mutta voihan sitä lähteä pikku kävelylle kesken päivän.
Itse tein aikoinaan asiakaspalvelu- ja myyntityötä niin kuluttajille kuin yrityksillekin, niin viimeisten vuosien uusi työ ja 100% etätyö on parasta, mitä työrintamalla on tapahtunut.
Ei tarvi enää katsella yhtään naamaa, jota ei halua tavata.
Miksi sen kodin työhuoneen pitää olla ruma ja kylmä? Tee sille remppa. Ei se nyt yhden huoneen kuntoon laittaminen hirveitä ainakaan maksa. Muuta kuin vaivaa.