Mitä tarkoittaa että lentoyhtiö on American Airlines mutta operoija Finnair? + muita "pitkänmatkan" lentokysymyksiä
Katselin huvin vuoksi Finnairin ja AA:n ja esim. Air Francen pitkiä lentoja niin voinhan minä ostaa suoraan vaikka AA:n sivuilta sen lentoni? Mutta en ymmärrä miten lentoyhtiö ja operoija voi olla eri?
Ilmeisesti Finnair ja Air France eivät kuulu samaan allianssiin kun esim. Rion lentoja katsellessa AF lennätti parhaiten esim. Amsterdamin kautta yhdellä vaihdolla, Finnair USA:n?
Ja sellainen outous oli Finnairin sovelluksella hakiessa, että hakusana Kanada toi esim. Victorian lentoaseman (en tiedä yhtään missä) mutta yhtään lentoa ei löytynyt joustavilla päivilläkään. Onko tuossa siis lueteltu kaikki maailman lentokentät vaikkei Finnairin kautta sinne saisi edes reissua tilattua? Nettisivuilla valikoimaa onkin Kanadan osalta huomattavasti vähemmän.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Finnairin koneella lennetään.
Mutta miksei lento suoraan ole myös Finnairin lentoyhtiön piikkiin kun Finnair lentää itsekin samaan kohteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnairin koneella lennetään.
Mutta miksei lento suoraan ole myös Finnairin lentoyhtiön piikkiin kun Finnair lentää itsekin samaan kohteeseen?
Riippuu siitä minkä sopimuksen ovat keskenään tehneet milläkin lennolla, kumpi osapuoli hoitaa myynnin ja enimmät muut vastuut ja kumpi toimii vain kuskina.
Ei kai olisi mitaan jarkea yrittaa lentaa Victorian kautta Rioon? Sama kun menisi Rovaniemen kautta Tukholmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai olisi mitaan jarkea yrittaa lentaa Victorian kautta Rioon? Sama kun menisi Rovaniemen kautta Tukholmaan.
Ei kun katselin yleensäkin eri pitkänmatkan vaihtoehtoja, esim. Rio ja San Francisco ja sitten joku Kanadan kohde jne. Mutta ei noita samalla reissulla ole tarkoitus tehdä tietenkään :D
Minä tilasin Finnairin lennon Pariisiin ja tilauksen yhteydessä mainittiin, että operoija on Air France.
Lentokone ja lentohenkilökunta oli Finnairin mutta matkustamohenkilökunta Air Francen. Puhuivat ranskaa ja englantia.
Aika usein Finnairin lennolla on ollut useamman lentoyhtiön koodi, siis sen Ay-koodin lisäksi taululla pyörinyt esim. japanilaisen ja portugalilaisen lentoyhtiön koodit.
Lentoyhtiöillä on codeshare-soppareita, joissa samalle lennolle jonkun yhtiön reittivalikoimassa myydään useamman yhtiön tikettejä. Finnair kuuluu One World-allianssiin mm. BA:n, AA:n ja Iberian kanssa, ja yhdellä lennolla saattaa olla kaikkien noiden yhtiöiden lentotunnus.
Nuo henkilökuntien ja kaluston ristiinmenot ei kai sinänsä liity tuohon, vaan ne on muita yhteistyösopimuksia. Aika jännä että Air Francen kanssa tuollaisia tekevät, kun AF on eri allianssiakin.
Kannattaa välttää usan välilaskuja jollei hinta ole paljon halvempi usa lennon eduksi. Itse valitsen usan vain jos ero on 300€+.
Varmaan yksi pointti näissä on se, että lentoyhtiö saa myytyä koko matkan "omana lentonaan" vaikka ei itse operoi koko reissua, esim:
Helsinki – Sydney
Kokonaiskesto 27 h 15 min
Meno ti 00:35 Helsinki Vantaa (HEL), Helsinki
AY099 Liikennöi Finnair Airbus A350-900 12 h 10 min
Saapuminen ti 17:45 Hongkong Hong Kong International (HKG), Hongkong
Terminaali 1
Vaihto
Vaihda konetta
Vaihtoaika 6 h 10 min
Meno ti 23:55 Hongkong Hong Kong International (HKG), Hongkong
Terminaali 1
AY5093 Liikennöi Cathay Pacific Airbus A350-1000 8 h 55 min
Saapuminenke 10:50 Sydney Kingsford Smith (SYD), Sydney
Terminaali 1
Ensimmäinen lento on Finnairin koneella. Esim. HEL-LHR Finnairilla ja jatko lento LHR-JFK AA:lla. Molemmissa lipuissa lukee AA lento on ns. Codeshare flight
Victoria YYJ on AA:n kohde, joka on Finnairin kumppani. Finnairilla on sesonki lentona Seattle SEA, josta AA lentää Victoriaan. Kun etsit lentoja, Seattlen lentoja ei ollut myynnissä, näin ollen Victoriakaan ei voi olla myynnissä.
Finnairin koneella lennetään.