Uusi pesukone ja liian pitkät pesuohjelmat
Ohjeesta ei selviä miten pesuohjelmaa voi lyhentää 40, 60 ja 90 asteessa. Jos ei halua 2030 asteen eko-ohjelmaa tai 2,53 tunnin ohjelmia. Mikä on viivästetty käynnistys? Entä pikajuoksijan kuva? Mistä ohjelma lyhenee? Kone on Whirlpool 6,5 kg TDLR 65230SS. Vai joudunko käyttämään loputtoman pitkiä pesuohjelmia. Kiitos.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Etsin nyt uutta pesukonetta, kun vanha on jo yli 20 vuotta vanha. Olen kuitenkin päättänyt, että ostan sitten vasta, kun hajoaa, mutta etsin jo uusia vaihtoehtoja ja tärkeää on lyhytohjelmat.
Ostit siis pesukoneen eikä sulla ollut mitään tietoa ohjelmien ajoista? Siis miten et tullut kysyneeksi noita kysymyksiä ennen kuin ostit pesukoneen? Nuohan pitää kysyä siellä liikkeessä?
Näihin kysymyksiin ei aina saa kunnon vastausta.
Jos verkkokaupasta ostaa, niin hyvin usein tuotetiedoissa ei ole edes kerrottu mitä ohjelmia löytyy.
Nykyään on yhä enemmän arpapeliä ja sattuman kauppaa, ostipa mitä tahansa.
Boschin vedensäätön voi kiertää valitsemalla Mixed + pika + rasvatarha. Ei tarvitse lisätä vettä.
Tahroihin käytetään enemmän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mun koneessa painetaan kello-kuvaketta ja se puolittaa pesuajan 40 ja 60 asteen ohjelmista. Luulisi vastaavan toiminnon löytyvän muistakin koneista.
Tässä koneessa on Viivästetty Käynnistys. Mikä se lienee.
Muistakaa kun ostatte pyykinpesukoneen tarkistaa että pesuohjelmissa on valinnan varaa. Hyvin monista löytyy lyhyitäkin pesuohjelmia. Itselle olisi tärkeintä se, että lyhytpesuohjelmia on useita.
Vierailija kirjoitti:
Kapea malli? Säästää vettä ja pesee niin kauan, että vaatteet kuluu muttei puhdistu. Ratkaisu: valitse puolikas täyttö, lisää normi määrä pesuainetta ja 10 min kuluttua lisää 10 litraa lämmintä vettä.
Edestä täytettävään on paljon helpompi lisätä vettä pesuaineluukun kautta kuin kapeaan päältä täytettävään.
Pikaohjelmia ei kannata käyttää tavallisen pyykin pesuun kuin silloin, kun on tosiaan kiire tai pyykki muutenkin melkein puhdasta.
Kannattaa tosiaan lukea sen koneen käyttöohjeet, mielellään jo ennen ostamista. Ei tule sitten yllätyksiä käytössä, kun ei olekaan lyhyitä ohjelmia. Omassa koneessani on lyhyin 40 asteen hienopesu tunnissa.
Olen oppinut sen ,että se kone ei toimi jos ei ensin laita säätönappulaa nollaan. Sitten vasta valitse ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kun ostatte pyykinpesukoneen tarkistaa että pesuohjelmissa on valinnan varaa. Hyvin monista löytyy lyhyitäkin pesuohjelmia. Itselle olisi tärkeintä se, että lyhytpesuohjelmia on useita.
Niinpä. Itsekin olisin sellaisen ottanut tottakai. Mutta vanha sukulaiseni tilasi ominpäin tuon koneen. ap
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut sen ,että se kone ei toimi jos ei ensin laita säätönappulaa nollaan. Sitten vasta valitse ohjelma.
Juu. Säädin aina nollaan, silti jumittaa säädöt.
Minulla on saman merkkkinen kone , valitse ensin ohjelma ja paina pikajuoksijan kuvaa niiin lyhentää ohjelman.30 asteista ohjelmaa ei lyhennä.Käytän tuota pikajuoksijan lyhennystä lähes joka kerta kun en monen tunnin ohjelmia viitsi pyörittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koneessa painetaan kello-kuvaketta ja se puolittaa pesuajan 40 ja 60 asteen ohjelmista. Luulisi vastaavan toiminnon löytyvän muistakin koneista.
Tarkoittaa käytännössä ajastusta, että voit esim. laittaa koneen valmiiksi illalla ja se käynnistyy vasta aamuyöllä, jolloin sinulla on aamulla puhdas pyykki valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan huonosti suomennettu, että on ajastin?
Vierailija kirjoitti:
Koneen mukan tuli ihmeellinen kirjanen "KÄYTTÖOHJE", hävitit tietty heti.
Varmaaan koska kaiken voi kysyä AV:lta, perseenpyyhintöohjeista kananmunan keittoon!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on saman merkkkinen kone , valitse ensin ohjelma ja paina pikajuoksijan kuvaa niiin lyhentää ohjelman.30 asteista ohjelmaa ei lyhennä.Käytän tuota pikajuoksijan lyhennystä lähes joka kerta kun en monen tunnin ohjelmia viitsi pyörittää.
Joo. Kokeilen sitä. Se jotenkin ei ole käynnistynyt vaan sen painamisen jälkeen ja mietin mitä kokeilla, myöhemmin. Mietin myös voiko 30 min olla liian lyhyt ohjelma tai sitten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan huonosti suomennettu, että on ajastin?
Niin. Sekin mahdollista. Toisaalta se antaa kovin vähän minuutteja, enkä tajua sen logiikkaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa käytännössä ajastusta, että voit esim. laittaa koneen valmiiksi illalla ja se käynnistyy vasta aamuyöllä, jolloin sinulla on aamulla puhdas pyykki valmiina.
Selvä. Ei siis paineta sitä ainakaan. :)
Käyttöoppaan huolellinen lukeminen saattaa selvittää asiaa.
Luultavimmin vakio-ohjelmiin ei voi vaikuttaa, ne ovat sen pituisia kuin ovat. Pidentämään toki pystyy, ainakin mun koneessa, huuhtelukertoja lisäämällä. - Vai oliko se toisinpäin, siis huuhtelukertoja voisi vähentää... En jaksa oman koneen käyttöopasta nyt etsiä. Mulle kelpaa ne vakiot.
Viivästetty on mun mielestä sama kuin ajastettu.
Pikapesussakin voi olla mahdollista säätää pesulämpötilaa, mitä korkeampi lämpötila, sen pitempi.
Käyttöohje.
Kone oli pysähtynyt kesken ohjelman ja kuumennut, ekan kerran huuhtelua tehdään. Painon starttia, ensin ei meinannut sekään käynnistyä, kun usean painalluksen jälkeen. Se painike on "kumimainen" ja leveä, mistä kohtaa lie ottaa kosketuksen. Uskon että pikajuoksijan kuva on oikea kokeiluun, kun yrittää lyhentää ohjelmaa, kunhan start nappi sitten toimisi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneen mukan tuli ihmeellinen kirjanen "KÄYTTÖOHJE", hävitit tietty heti.
Varmaaan koska kaiken voi kysyä AV:lta, perseenpyyhintöohjeista kananmunan keittoon!
Kyllä täällä saa keskustella. Ihan asiallinen kysymys tämäkin. Miksi ihmeessä avaat ketjun jos ärsyynnyt?
Ohjekirja jatkuukin tuolla eri sivulla, katsoin aiemmin että olisi vain eri kielellä. Lyhentävä nappi on Pikajuoksija, mutta sitä ei suositella kovin likaiselle pyykille. Asentaja antoi ohjeen pestä ensimmäinen pesu ilman pyykkiä, ei kertonut millä ohjelmalla ja sanoi ettei pesuainetta. Oikeasti pitäisi olla 95 ja puuvillaohjelma sekä pesuaine, sanoo ohje. Lisähuuhtelu löytyy painikkeista.
Oman koneeni tarkka käyttöohje tuli kyllä mukana ja löytyy myös netistä.