Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako lapsen ulkonäkö vanhemman kiintymiseen lapseensa?

Vierailija
05.05.2023 |

Faktahan on se, että todellakaan kaikki vauvat ja lapset eivät ole kauniita/söpöjä/komeita.
Opiskelen terveydenhoitajaksi ja olen ajatellut (hiljaa mielessäni) että onko mahdollista että ulkoisesti "ei niin söpöön" lapseen kiintyminen on vanhemmille vaikeampaa? Minulla ei ole lapsia itsellä, joten voi olla että en vain ymmärrä mitä on äidin/isän rakkaus. Tuntuu vain että kaikki asiakkaat joilla todella kauniita lapsia, ovat hyvin onnellisia ja ylpeitä lapsistaan. Heidän lapset ovat kauniisti puettu ja hyvin hoidettu. Toisin taas vähemmän kauniiden lasten kohdalla. Myös vauvan synnyttyä oikein suloinen vauva saa äidit pakahtumaan onnesta ja ylpeydestä ja jos vauva on oikeasti tosi...no "ruma", kärsivät nämä äidit useammin myös raskauden jälkeisestä masennuksesta.

Tiedän että kirjoitukseni on aika raju, mutta eettisesti tällaista ei voi edes tutkia. Siksi Toivonkin käytännön kokemuksia ja havaintoja!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän luulen, että oma lapsi on vanhemmille aina kaunis. Sitä katsoo rakkaudella. Kuten ei niin ulkoisesti viehättävä ihminen muuttuu kauniiksi, kun tähän rakastuu. Ei rakasta pysty katsomaan subjektiivisesti pelkän ulkokuoren kautta. Ja hyvä niin.

Vierailija
2/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos koen itse, että omani on maailman suloisin. En osaa pukea häntä hienosti kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempi itse ei kykene näkemään lastansa maailman ihanimpana, niin se voinee lisätä mahdollisesti vanhemman masentuneisuutta, mutta en usko, että lähtökohtaisesti muutoin vauvan ulkonäöllä on merkitystä. Lapsihan usein muistuttaa omia vanhempiaan, joten vanhemman on useimmiten helppo kiintyä lapseensa sen puolesta.

Vierailija
4/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. En usko ettei asialla ole mitään vaikutusta, mutta olisi kiinnostavaa tietää paljonko se vaikuttaa.

Vierailija
5/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat antaa kauniille lapsilleen enemmän huomioita kuin rumille. On tutkittukin.

https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=4678922

Elämä on epistä.

Vierailija
6/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut että ihan tutkimusten mukaan noin on, että kaunis lapsi saa enemmän ja lämpimämpää huomiota kuin ruma. Olen myös valitettavasti kokenut sen omassa elämässäni. Minä olin se perheen ruma lapsi, veli taas poikkeuksellisen kaunis. Veljeä ihailtiin, puettiin kauniisti, äiti nautti kun ihmiset kehui hänen ulkonäköä. Minut ikään kuin unohdettiin - toki siis perushoivan ja huolenpidon sain, mutta en sellaista ihailua ja lämpö. Minä olin se punanaamainen, oranssitukkainen kaalimaan kakara, mitä sitä hienosti pukemaankaan kun ei se siitä vähemmän rumaksi tule. 

Vierailija
7/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut että ihan tutkimusten mukaan noin on, että kaunis lapsi saa enemmän ja lämpimämpää huomiota kuin ruma. Olen myös valitettavasti kokenut sen omassa elämässäni. Minä olin se perheen ruma lapsi, veli taas poikkeuksellisen kaunis. Veljeä ihailtiin, puettiin kauniisti, äiti nautti kun ihmiset kehui hänen ulkonäköä. Minut ikään kuin unohdettiin - toki siis perushoivan ja huolenpidon sain, mutta en sellaista ihailua ja lämpö. Minä olin se punanaamainen, oranssitukkainen kaalimaan kakara, mitä sitä hienosti pukemaankaan kun ei se siitä vähemmän rumaksi tule. 

Lohduton viesti, mutta sulla on sana hallussa. Nauratti vaikkei saisi.

Vierailija
8/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut eroa. Kolme lasta, joista yksi oli vauvana aivan kurttuisen, vanhan ukon näköinen. Ihan yhtä rakas on ollut kuin kaksi muutakin. Ja tästäkin kasvoi kyllä komea nuori mies.

Vierailija
9/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat antaa kauniille lapsilleen enemmän huomioita kuin rumille. On tutkittukin.

Elämä on epistä.

Eli vanhemmat on pinnallisia? No ei tietenkään, vaan tuo on kaiketi lähinnä biologiaan perustuvaa: kauniimmat lapset nähdään alitajuisesti elinkelpoisempina yksilöinä. Kauniit kasvot viestivät hyvistä geeneistä jne.

Vierailija
10/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äidin reagoinnista lapseensa on tutkimustietoa. Esimerkiksi lapsen synnynnäinen vamma on erityishuomiota vaativa seikka tässä mielessä. Nuo ulkopuolisen mielipiteet normaalin lapsen rumuudesta ja kauneudesta ovat hiukan kyseenalaista juttua, ja ainakin terveydenhuollon ammattilaisen olisi hyvä selkiyttää omat ajatuksensa todellisuutta vastaaviksi.

Vierailija
11/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on epistä.

Eli vanhemmat on pinnallisia? No ei tietenkään, vaan tuo on kaiketi lähinnä biologiaan perustuvaa: kauniimmat lapset nähdään alitajuisesti elinkelpoisempina yksilöinä. Kauniit kasvot viestivät hyvistä geeneistä jne.

Syyllä miksi vanhemmat noin toimivat ei varmaan ole paljon väliä sille rumiluslapselle, kun kauniimmat perheenjäsenet lähtee jäätelölle, mutta hänet unohdetaan yksin leikkipuiston keinuun palelemaan. Pahalta se tuntuu joka tapauksessa.

t. kaverin puolesta

Vierailija
12/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhempi itse ei kykene näkemään lastansa maailman ihanimpana, niin se voinee lisätä mahdollisesti vanhemman masentuneisuutta, mutta en usko, että lähtökohtaisesti muutoin vauvan ulkonäöllä on merkitystä. Lapsihan usein muistuttaa omia vanhempiaan, joten vanhemman on useimmiten helppo kiintyä lapseensa sen puolesta.

Lapsi voi muistuttaa sukuaan "väärällä " tavalla, ei niitä ihanteita joita haluaisi nähdä hänessä. Juuri tänään ajattelin tätä asiaa.

Jos äidillä on masennusta ja nepsy -piirteitä, tietyt ilmeet, vakavuus tai vieraaksi/ei-toivotuksi koetut piirteet voivat tehdä kiintymisestä hankalaa. Olen lapsena kokenut tämän itse. Aika usein autistiset/adhd-ihmiset pelkäävät vieraita kasvoja ja triggeröityvät ilmeistä ja eleistä.

Hyvä että asiasta puhutaan.

13/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on epistä.

Kiitos linkistä. Täytyy perehtyä joskus tuohon Andrew Harrellin tutkimukseen. Aihe on mielenkiintoinen.

En ole yllättynyt tutkimuksen tuloksesta. Edes vanhempien rakkaus omaan lapseen ei ole täysin vapaa viehättävyyden perusteella suosimisesta. On hyvä että tällaisista tabuista puhutaan ja tullaan tietoisiksi, niin sitten niitä voi huomata omassa käyttäytymisessään ja tehdä asialle jotain. 

Vierailija
14/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsen isä kohtelee äitiä kaltoin ja lapsi muistuttaa ulkoisesti kovasti isäänsä? Onkohan tuolla vaikutusta?

Vierailija
15/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että omat vanhempani suosivat lapsistani sitä joka muistuttaa eniten minua. Isää eli "vierasta sukua" muistuttava lapsi ei ole niin läheinen heille.

Vierailija
16/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämissäni perheissä joissa pidetään suosikkeja, ne suosikit ovat poikkeuksetta parhaan näköiset lapset.

Vierailija
17/21 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin vaikuttaa paljonko muistuttaa ulkoisesti vanhempaansa. On aivan hevonskeidaa ne väitteet että lapset olisivat saaneet saman kasvatuksen vain koska asuivat samassa taloudessa. Ellei vanhempi ole Jeesus, ei hän kohtele kaikkia samalla tavalla.

Vierailija
18/21 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsi on vanhempansa näköinen, mutta vanhempi on ruma eikä itsekään yhtään tykkää omasta ulkonäöstään?

Vierailija
19/21 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa karmiva aloitus.

En pitänyt lukemastani.Puistatti.

Eihän tarvitse perustella.

Vierailija
20/21 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti on sokea, niin sitten se ei varmasti vaikuta. Muuten en osaa sanoa.