Verinäytteen otto labrassa - toteutuuko hygieenisyys?
Toteutuuko hygieenisyys kun näytteen ottava henkilö ei ainakaan asiakkaitten nähden vaihda hansikkaita tai desinfioi käsiään, ja hän painelee jokaisen asiakkaan ihoa pistoskohdasta ennen pistämistä desinfiointiaineella pyyhkäisyn jälkeen, juuri ennen pistämistä.
Miltä kuulostaa, meneekö oikein ja potilasturvallisesti?
Kommentit (18)
Mulle on kyllä opetettu, ettei se desinfiointilapulla pyyhkiminen ennen näytteenottoa ole niin pakollista?
Se nopea pyyhkiminen on todellakin vain kosmeettista. Parempi olisi pistää kuivaa ihoa kuin kosteaa. Jos haluaa pöpöt ihon pinnalta pois, siinä käsitaipeessa pitäisi pitää desinfioivaa käärettä puolisen tuntia. Kädet hoitajan on tietysti pestävä potilaiden välissä. Tai vaihdettava hanskat.
Toivotaan. En minäkään asiakkaiden nähden aina käsineitä vaihda ja käytä käsihuuhteita yms. Sitten teen papereiden esitäytöt etukäteen, ne mitä voi koska haluan olla potilaan kanssa kontaktissa mahdollisimman lyhyen ajan.
Miksi sitä ihoa pitäis pyyhkiä jollain lapulla, se veri tulee kyllä ulospäin ja miksi käyttää hanskoja ellei näkyvää ihottumaa????
Kyllä ihan riittävä desifiointi on.
ette te ole sisältä niin puhtaita kuin luulette.
Mulle on laitettu tippakanyylikin ilman hanskoja ja ihon desinfiointia.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän ne kädet desinfioida aina asiakkaiden välissä kuitenkin.
No jos on paljailla käsillä lääppinyt edellisen asiakkaan paikkoja.
Niillä hanskoilla on tarkoitus suojata ottajan käsiä otettavan vereltä.
Joku sanoi että veri tulee ulospäin... Mutta neula vie pöpöt sisään, se kai se ongelma on.
No mihin niitä aseptiikan opintoja sitten oikein tarvitaan jos pistääkin voi tuosta vaan ilman sen kummempia käsien tai pistoskohdan puhdistuksia?
Mäkin olen huomannut että hoitaja usein koputtelee ja painelee sormellaan pistokohtaa vaikka on juuri sitä ennen kirjoittanut tietokoneella, vastannut puhelimeen, lukenut kelakorttini, eikä siis ole desinfioinut käsiä missään vaiheessa.
Pitäisiköhän tästä olla huolissaan? Olisiko syytä antaa palautetta?
Ihon desifiointi ennen pistosta on pelkkää näytöstä, jonka luodaan turvallisuuden tunnetta asiakkaalle. Yhdessäkään tutkimuksessa ei ole osoitettu siihen liittyvän hyötyjä. Toki asia erikseen jos iho olisi suoranaisesti paskainen tai jonkun toisen ihmisen veressä.
Enemmän olisin huolestunut näytetietojesi yksityisyydestä eli järjestelmän tietoturvasta. Joka pitkällä kokemuksella on julkishallinnossa olematon 👎
Annetaan nyt sitten yksi labrahoitajan vastaus. Eli ainakin itse aloitan työpäivän pesemällä huolellisesti kädet ja desinfioin ne. Kun kutsun asiakkaan näytteenottohuoneeseen, niin meillä asiakas itse näyttää kela-korttinsa viivakoodinlukijaan. Desinfioin kädet siinä vaiheessa, kun asiakas istuu näytteenottotuolissa ja itse alan laittelemaan näytteenottovälineitä. Eli kädet tulisi mielestäni desinfioida tässä kohtaa, kun aletaan koskemaan näytteenottovälineitä. Joskus voi olla tarpeen varmistaa ennen pistoa suonen sijainti, jos suoni ei ole nähtävillä. Jos tämä täytyy tehdä ihon puhdistuksen jälkeen, niin teen sen niin, että kokeilen suonta aavistuksen alempaa kuin aion pistää eli vältän koskemasta suoraan pistokohtaa ihon putsauksen jälkeen. Kun näyte on otettu, niin desinfioin uudestaan kädet, kun olen laittanut näytteet pois käsistäni ja siivonnut edelliset näytteenotosta tulleet roskat pois. Ja jos joudun käsittelemään virtsa-, uloste, tai bakteeriviljely yms. näytteitä, niin käytän hanskoja ja pesen kädet sen jälkeen. Pesen kädet myös, jos olen esim. niistänyt nenää tai käynyt syömässä eli aina kun tarpeen. Tällaista käsihygienian noudattamistapaa pitäisin normaalina tässä työssä.
^ Tuollainen kuulostaa asialliselta meiningiltä. Harmi että niin harvat näytteenottajat toimivat noin.
Normisetitä kuulostaa. Multakin painelevat aina ihoa välittömästi ennen pistämistä (desinfiointilapullampyyhkäisyn jälkeen) ja tuskin kovinkaan puhtailla käsillä.