Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 vuotta alkoholistina, sitä ennen 8 vuotta alkon liika käyttöä. Onko mahiksia vielä toipua täysin?

Vierailija
04.05.2023 |

Eli 8 vuotta tuli juotua viikossa liikaa 18-30 annosta, mutta juominen ajoittui viikonloppuun ja satunnaisesti arkeen.
5 vuotta sitten juominen lähti lapasesta.
Olen juonut, joka ilta 5-10 tölkkiä.
Keskimäärin arkena 6-8.
Viikonloppuna kunnon känni.
Olen lähes oireeton. Joskin välillä väsynyt vähän, toisinaan kylkikin kipuilee hieman, mutta olen sulkenut siltä silmät. (Suolisto vaivaa...) En tosiaankaan ole varma.
Muuten voin hyvin. Aika ajoin virtsa on vähän tummaa, mutta lääkäri epäili sen johtuvan jatkuvasta nestehukasta. Alkoholin liika käytön vuoksi.
Verikokeisiin en edes uskalla mennä.
Lääkäri ehdotti, että vähennän nyt ensin sillä se olisi tärkeintä.
Arvotkin paranisivat jos niissä jotain häikkää on.
Olenkohan tuhonnut itseni vai onko minulla vielä mahdollisuus terveeseen elämään?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä pelkään, että maksa onkin vauriotunut ja aivan lopussa.

Juodessa tuon helppo unohtaa. Tiedän, ettei auta asiaan.

Aloittaja.

Vierailija
2/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja.

Ehdottomasti kannattaa lopettaa ja on mahdollisuudet terveyteen, vaikka jotain olisi tullutkin niin terveytesi kohenee lopettaessa.

Kuvauksesi perusteella et ole ainakaan missään vakavassa terveysvaarassa.

Toki alkavia sairauksia vähä oireisia voi olla, mutta niidenkin tila paranee, kun lopetat.

Älä tuhlaa elämääsi tuollaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkki kiinni vain. Ei ole mikään ihme jos tuntemuksia on, kun noin kittaa. Keho on usein vielä pelastettavissa, kun lopettaa ajoissa.

Et vielä todennäköisesti ole myöhässä sillä voit noinkin hyvin.

Vierailija
4/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta  B-PEth, se kertoo missä mennään käytön suhteen. Maksa-arvoja voit toki myös mittauttaa, mutta onneksi maksa korjaantuu nopeasti. Toisilla maksa kestää kunnon dokaamista ilman ihmeempiä vaurioita, toisilla voi mennä vähäisestäkin käytöstä aika heikkoon happeen.

Mitä sitten hoitoon tulee, niin päihdehuoltolain mukaan olet oikeutettu saamaan ilmaista hoitoa. Eli hakeudu päihdeklinikalle. Voit aloittaa tutustumalla päihdelinkki.fi sisältöön.

Kohti selvänä höperehtimistä!

Vierailija
5/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset reagoivat alkoholiin eri tavoin, ja kukaan ei tiedä millainen geenilotto on omalle kohdalle osunut ennen kuin jälkikäteen. Toiset saavat maksavian jo tissuttelusta ylipainoisena, toiset juovat vuosikymmeniä raskaasti ja elimistö enimmäkseen jotenkin sitä kestää. Käy ihmeessä kokeissa, niin tiedät lähtötilanteen. Jos ei muusta syystä, niin jossain vaiheessa jos alkaa tuntua siltä ettei lopettaminen/vähentäminen ole sen arvoista, näet konkreettisesti miten paljon paremmin elimistösi voi kun teet asialle jotain. Jos olet juonut raskaasti joka päivä ei lopettaminen seinään ole välttämättä turvallista, mutta vähentämisen voit aloittaa jo tänään. Samalla voit lisätä vedenjuontia, yrittää syödä vähän paremmin (jo yksikin hyvä, terveellinen ateria jossa on paljon kasviksia on kotiin päin), ja yrittää nukkua tarpeeksi vaikka alkoholi voikin sitä sotkea. Jos mahdollista, yritä käydä myös kävelyllä joka päivä, aloita vaikka 10 minuutista, pääasia että aloitat. Älä aseta rimaa liian korkealle heti alkuun, pääasia että teet jonkun hyvän päätöksen joka päivä, etkä luovuta vaikka välillä epäonnistuisit jossain. Kun olet ensin onnistunut vähentämään käyttöä, ala pitämään välipäiviä, alkuun esim. joka toinen päivä, ja siitä pikkuhiljaa lisäten. Kun onnistut olemaan yhä useammin ilman alkoholia ja muutenkin juomaan vain pieniä määriä, alat pikkuhiljaa voimaan aidosti paremmin. Alkuun muutos voi kuitenkin masentaa, koska aivosi ovat riippuvaisia. Sama kuin tupakanpolttoa lopettaessa. On kuitenkin tärkeää tietää, että se menee ohi, ja parin kuukauden jälkeen voit paljon paremmin kuin juodessasi.

Vierailija
6/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu korkki kiinni vaikka tänään ja aloitat uuden elämän . Maksa puhdistuu pikkuhiljaa . Juomisesta säästyneillä rahoilla ja ajalla aloitat terveellimmän ajanjakson . Tsemppiä !

Vierailija
7/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme miestä jotka laittoivat kerrasta korkin kiinni . Viemäriin kotoa loput viinat ja tiedoksi lähipiirille etteivät tarjoa tai houkuttele enää juomaan vaan olet nyt raitis .

Vierailija
8/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun silmiin olet vielä harrastelija ja itsekin vielä hyvässä kunnossa vaikka vetänyt vuosia kirkkaita. Yli 10 vuotta oikeastaan päivittäin ja sitä ennen miedompaa runsaasti. Kuntoilen yhä paljon yms. Yritän raitistua kyllä koska tiedän että tätä riemua ei voi ihan hirveän kauaa jatkaa. Keho kestää monella ihan yllättävän paljon.

Vierailija
9/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Mitä pidät elämässä tärkeänä, mitä toivot elämältä? Jos noihin ei alkoholi kuulu niin mahdollista on. Hae apua.

Vierailija
10/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solut uudistuvat jatkuvasti, joten todellakin tulet toipumaan täysin ennalleen.

Ennen luultiin ettei aivosolut uudistuisi, mutta nykyään tiedetään jopa niidenkin uudistuvan.

Ihmisen keho on tiedettyäkin ihmeellisempi ja sillä on kyky parantua itsestään.

Mieli on ihmisellä kaikista tärkein "hoitaja". Terve mieli takaa terveen kehon.

Terve mieli tarkoittaa positiivista ja iloista mieltä.

Joten iloa kohti. Tsemppiä.

Vierailija
11/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on toivoa.

Vierailija
12/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa parantuu kyllä, jos ei ole täysin pilalla. Nopeuttaa asiaa, jos jätät alkon lisäksi myös sokerin pois, eli kaikki ne jutut jotka rasittaa maksaa eniten.

Samoin tietysti vähän särkylääkkeitä, sun muita lääkkeitä, jos mahdollista.

Vierailija
13/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että huolehdit terveydestä, mutta älä liikaa. Oletko jo vähentänyt?

Jos kyllä, niin tuo voi olla myös vierotusoireilua.

Eli huolestuneisuus ja pelokkuus, joka kohdistuu nyt terveyteesi. Aivosi pian yrittävät ohjata sinua juomaa. (Ajatuksella ihan sama, ei enää mikään auta) k

Älä anna sille liikaa valtaa sillä se voi saada sinut taas juomaan.

Vierailija
14/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on. Mä join noin 25 vuotta, siis joka ilta 6-8 tölkkiä, plus pe ja la kunnon kännit. Lopetin 47-vuotiaana, kun tajusin lihoneeni 135-kiloiseksi ja halusin läskistä eroon, koska se vaikeutti jo ihan arkielämää. Ei mulla ole minkäänlaisia ongelmia jäänyt siitä juomisesta. En edes näytä erityisen vanhalta tai rupsahtaneelta ikäisekseni, ihan tavalliselta. Missään verikokeissa en ole kyllä käynyt, ei kiinnosta, koska voin hyvin ja se riittää mulle. En ole itse asiassa koskaan käynyt, kun en ole koskaan sairastellut mitään.

Vierailija
15/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja.

Sitä asiaa on turha vatvoa. Joko käyt tutkimuksissa ja selvität mikä tilanne oikeasti on, tai jos mieluummin olet tietämättä, päätät vaan olla vatvomatta moisia ja alat nyt muuttaa tapojasi vähemmän maksaa kuormittavaan suuntaan. 

Mutta toisin kuin monet täällä sanoo, ei ole mikään pakko mennä äärilaitaan kuten täysraittius, sokeri pois jne. Jos et itse halua! Lääkärisi sanoikin, että vähentäminen on tärkeintä nyt, ja olen samaa mieltä, sekaan raittiita päiviä ja/tai vähentäminen vähitellen on hyvä, ja usein kivuttomampi kuin täysin korkki kiinni kerrasta. Itse vähensin päivittäistä juomista 10 prosenttia kerrallaan, aina kuukauden pitäen uutta tasoa ennen kuin vähensin taas. Nykyään olen kohtuukäyttäjä joka juon lähinnä juhlissa tai ruoan kanssa ravintolassa. Mutta tosiaan olin 15 vuotta jokapäivä juova suurkuluttaja.. Mitään haittoja tuosta ajasta ei ole mulle jäänyt.

Vierailija
16/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen katsomaan Andrew Hubermanin videon alkoholin vaikutuksista aivoihin. Se on auttanut minua uskomaan, että juomattomuus kannattaa.

t. viime joulukuusta korkki kiinni ( ei tippaakaan)

Vierailija
17/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin säännöllinen käyttö, muutama kerta viikossa pieni määrä riittää, lisää ihmisen kortisolitasoa. Se on stressihormoni. Eli olet tavallaan koko ajan stressitilassa. Ilmankos silloin tekee mieli ottaa lasi punaviiniiä tms. arjen stressiä helpottamaan. Noidan kehä on valmis. Tuota aspektia alkoholiriippuvuudessa ei oteta usein esille. Sen ymmärtäminen avartaa asiaa paljon. 

Vierailija
18/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ensin sinne verikokeisiin. Tumma virtsa voi kertoa rasvamaksasta. Jos ei ole kirroosiasteella eli ei ole arpeutunut liian Alkon käytön seurauksena on mahdollisuus parantua.

Vierailija
19/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Solut uudistuvat jatkuvasti, joten todellakin tulet toipumaan täysin ennalleen.

Ennen luultiin ettei aivosolut uudistuisi, mutta nykyään tiedetään jopa niidenkin uudistuvan.

Ihmisen keho on tiedettyäkin ihmeellisempi ja sillä on kyky parantua itsestään.

Mieli on ihmisellä kaikista tärkein "hoitaja". Terve mieli takaa terveen kehon.

Terve mieli tarkoittaa positiivista ja iloista mieltä.

Joten iloa kohti. Tsemppiä.

Ei vaan ole minulle taannut terve mieli tervettä kehoa. Aika erikosita väittää että jos ihmisellä on jotain fyysistä ongelmaa niin se johtuu hänen mielenterveytensä haasteista.

Vierailija
20/22 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin säännöllinen käyttö, muutama kerta viikossa pieni määrä riittää, lisää ihmisen kortisolitasoa. Se on stressihormoni. Eli olet tavallaan koko ajan stressitilassa. Ilmankos silloin tekee mieli ottaa lasi punaviiniiä tms. arjen stressiä helpottamaan. Noidan kehä on valmis. Tuota aspektia alkoholiriippuvuudessa ei oteta usein esille. Sen ymmärtäminen avartaa asiaa paljon. 

Omat kortisolitasoni mitattiin juuri ja ne ovat täysin viitteissä, joten ei pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi