Mitä tapahtuu jos äiti yrittää itsemurhaa niin että 12-vuotias lapsi löytää äidin tokkuraisena makuuhuoneesta ja ambulanssi tulee hakemaan äidin?
Millaisia jatkoseuraamuksia sellaisesta voi tulla? Varmaan lääkäri/ambulanssi tekee lastensuojeluilmoituksen mutta kuuleeko siitä myös lapsen isä tai opettaja ja onko mahdollista että lapsi joutuu pois äidin luota esim kodin ulkopuoleiseen sijoitukseen lastenkotiin?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä.
Ei ainakaan lapselle mikään mukava kokemus. Ehkä on parempi että haet apua jo ihan itsesi mutta varsinkin lapsesi vuoksi.
Tuskin on kenellekään mitenkään onnellinen tapahtuma.
Miksi tekisit näin lapsellesi?
2000-luvun alkupuolella olin itse 14-v. ja samassa tilanteessa. Löysin äidin sekavana kun oli ottanut yliannostuksen lääkkeitä ja soitin ambulanssin. Äiti vietiin sairaalaan, siinä kaikki mitä tiesin, en tiennyt pariin päivään onko hän edes elossa. Se oli perjantai-ilta, ja maanantaina en mennyt kouluun, sosiaalityöntekijät tulivat päivällä. Jäin asumaan kotiin ihan normaalisti, paitsi kodinhoitaja tms. käytti mua kaupassa ja siivosi kanssani. Mitään psyykkistä apua en saanut. Pahinta oli, kun äiti alkoi soitella mielisairaalasta ja syytellä, miksi soitin ambulanssin ja miettiä tapoja, millä tehdä im sairaalassa. Suuttui, kun aloin itkeä. Hänen puheluitaan ei valvottu ilmeisesti mitenkään.
Minäkin olen joutunut samaan tilanteeseen useitakin kertoja, ekan kerran soitin ambulanssin 6-vuotiaana. Kotona myös vanhemmat sisarukset. Isälle meni jotain kautta tieto. Äiti sairaalaan joksikin aikaa ja mummo tai täti tuli katsomaan meidän lasten perään. Näin lapsen näkökulmasta mitään ei tapahtunut. Kukaan ei kysynyt tarvitaanko me lapset keskusteluapua tms. Tuntui ettei se tieto kenellekään muulle mennyt, tai niitä aikuisia ei vaan kiinnostanut.