Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laparoskopia muutaman päivän päästä

Vierailija
03.05.2023 |

Hei!

Menen elämäni ensimmäiseen gynekologiseen laparoskopiaan muutaman päivän kuluttua. Jännittää kamalasti. Esim. mitä jos vatsa on todella kipeä sen jälkeen, mitä jos nukutusaine oksettaa, mitä jos tulee katetri..

Olen katsonut leikkausvideoita ja vlogeja, mutta mielelläni kuulisin vinkkejä ihan suomenkin kielellä :) mitä kannattaa ottaa mukaan, jne.

Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuun saat kipulääkettä, pahoinvointiin pahoinvointilääkettä. Virtsakatetri laitetaan nukutuksessa jos laitetaan, aina ei tarvitse. 

Alapesu on hyvä tehdä ennen leikkaukseen lähtöä. 

sh leikkurista

Vierailija
2/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee. Leikkaushaavat on pari päivää kipeät ja sitten alkaa helpottaa. Leikkauksen jälkeen voi tuntua hartiapistosta ja vatsa on turvonnut.

Osastolla tarvitsee yleensä olla vain yksi yö ja sitten pääsee kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää, on verrattain pieni toimenpide avoleikkaukseen verrattuna. Tehty 2x ja kummallakin kerralla pääsin samana päivänä kotiin. Katetri laitetaan nukutuksessa, joten siitä ei muista mitään. Ja saat tosiaan kipu- ja pahoinvointilääkkeitä. Minulle oli tarjottu myös diapamia ennen leikkausta, mutten ottanut kun en kokenut tarvetta.

Vierailija
4/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille. Toivon niin paljon, että pääsisi omaan kotiin yöksi.

Ap

Vierailija
5/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä laparoskopiassa on tarloitus tehdä ta tutlia?

Vierailija
6/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille. Toivon niin paljon, että pääsisi omaan kotiin yöksi.

Ap

Pitää olla saattaja ja joku, joka on sinun kanssa ensimmäisen yön. Voinnin pitää olla myös suht hyvä, eli pitää pystyä kävelemään, juomaan ja syömään (ilman että oksentaa). Mulle ei ikinä maistu ruoka leikkauksen jälkeen, mutta söin jotain väkisin siellä osastolla päästäkseeni kotiin :P.

Vierailija
7/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there done that. Ensinnäkin kuka katsoo leikkausvideoita aiheesta. En tiennyt sellaisia olevan olemassakaan.

Vatsa on leikkauksen jälkeen mahdollisesti arka, suosittelen tyynyn painamista vatsaa vasten vessassa käydessä ja yskiessa.

Katetri on helppo. Mahdollisesti katetri laitetaan myös vatsaan. Sen poisto ei tunnu sen epämiellyttävämmältä kuin kuivan tamppoonin poisto. Ja kun katetri on paikallaan se ei juuri tunnu silloinkaan. Voitt pyytää, että laittavat katetrin vasta salissa.

Vierailija
8/24 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi suora kysymykseni, mutta missä vaiheessa jatkoitte seksiä kumppanin kanssa? Onko leikkauksen jälkeinen kipu samanlaista endokipua kuin muutenkin?

Ap

Vierailija
9/24 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/24 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku?

Vierailija
11/24 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään endodiagnoosista pääsit leikkaukseen? Mitä tutkittiin ennen leikkausta? Missä päin suomea?

Vierailija
12/24 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi suora kysymykseni, mutta missä vaiheessa jatkoitte seksiä kumppanin kanssa? Onko leikkauksen jälkeinen kipu samanlaista endokipua kuin muutenkin?

Ap

Kysy leikkaavalta gynekologilta milloin voi alkaa seksielämän. Itse odottaisin ainakin tikkien poistoon/haavojen paranemiseen asti. Ja yksi iso merkitsevä asia on se tietysti, että mikä toimenpide ja miksi tehdään.

sh

Vierailija
13/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysy leikkaavalta gynekologilta milloin voi alkaa seksielämän. Itse odottaisin ainakin tikkien poistoon/haavojen paranemiseen asti. Ja yksi iso merkitsevä asia on se tietysti, että mikä toimenpide ja miksi tehdään.

sh

Kiitos vastauksesta. Kauanko meni, että teidän haavat paranivat?

Ap

Vierailija
14/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kysymys: tehdäänkö sairaalassa ennen leikkausta raskaustesti? Vai käynkö ostamassa ja teen itse. Olen lukenut, että niitäkin tapauksia on sattunut, jossa vatsa on avattu ja sieltä on löytynyt pieni ihmisen alku. Se olisi ihan kamalaa..

Ap

Vierailija
15/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee! Itsekin olen ollut ja jännitin aivan hirveästi ennen leikkausta. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja sain leikkauksesta valtavan helpotuksen kipuihin (endometrioosin takia leikattiin), harmitti ainoastaan, etten ollut aiemmin suostunut leikattavaksi. Nyt menisin mielelläni uudelleen, jos vain ottaisivat!

Vierailija
16/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se menee! Itsekin olen ollut ja jännitin aivan hirveästi ennen leikkausta. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja sain leikkauksesta valtavan helpotuksen kipuihin (endometrioosin takia leikattiin), harmitti ainoastaan, etten ollut aiemmin suostunut leikattavaksi. Nyt menisin mielelläni uudelleen, jos vain ottaisivat!

Kiitos kannustuksesta! Tänään otettiin jotain verikokeita verensiirron varalta. :O Pelottaa niin paljon, että en halua ajatella edes leikkausta.. Vaikka pitäisi varmaan valmistautua siihen ajatuksen tasolla.

Ap

Vierailija
17/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse hieman kipeä jopa viikkoja leikkauksen jälkeen, mutta isoimmat kivut toki meni ohi noin viikossa. Ei kyllä ole mistään katetrista havaintoa, ei kai semmoista parin tunnin operaatioon tarvita?

Vierailija
18/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse hieman kipeä jopa viikkoja leikkauksen jälkeen, mutta isoimmat kivut toki meni ohi noin viikossa. Ei kyllä ole mistään katetrista havaintoa, ei kai semmoista parin tunnin operaatioon tarvita?

Ymmärtääkseni leikkauksen kesto ja se, tarvitaanko katetria on hyvin yksilöllistä. Minulla tulossa laaja leikkaus, joten jännittää. Multa poistetaan munasarjoista, vatsakalvolta ja kohdun takaa sekä mahd umpilisäke.

Ap

Vierailija
19/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vatsanalueen leikkaukset on aina ihan helvetin kipeitä, ennen kuin suolisto alkaa taas toimimaan.

Vierailija
20/24 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni leikkauksen kesto ja se, tarvitaanko katetria on hyvin yksilöllistä. Minulla tulossa laaja leikkaus, joten jännittää. Multa poistetaan munasarjoista, vatsakalvolta ja kohdun takaa sekä mahd umpilisäke.

Ap

Siis mitä sinulta poistetaan? Endoako?

Gynekologisissa leikkauksissa laitetaan hyvin usein virtsakatetri, mutta vasta nukutuksessa tai joissakin tapauksissa selkäpuudutuksessa. Ja joskus se otetaan pois heti leikkauksen jälkeen kun potilas on vielä unessa. Siksi katetri, että täysi virtsarakko on tiellä laparoskooppisessa operaatiossa tai siksi myös, että virtsaaminen voi olla toimenpiteen jälkeen hankalaa ja/tai kivuliasta joko leikkauksen tai selkäpuudutuksen takia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän