Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painoindeksilaskurin mukaan olen lievästi ylipainoinen

Vierailija
03.05.2023 |

Mutta kukaan ei ulkonäköni perusteella sitä huomaa. En edes minä itse. Kannattaisiko mun silti laihduttaa? En siis harrasta mitään liikuntaa eli lihaksista paino ei tule. Ja olen siis 18-vuotias tyttö, pituutta 165 cm ja painoa 71 kg. Kun olen kysynyt kavereilta rehellistä mielipidettä, että minkä painoiselta näytän niin suurin osa on veikannut jotain 60 kg.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sopiikin kysyä miksi tätä painoindeksiä pidetään jonain kiveen hakattuna totuutena?

Ei kukaan pidäkään. Kaikki tietää että se feilaa äkkiä, kun alat nostella tosissasi.

Kukaan ei edes puhuisi painoindeksistä, jos naiset pystyisivät lopettamaan siitä ragettamisen. =D

Vierailija
22/27 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet AP juuri sopiva. Pidä tuo, älä liho älä laihdu. Jojoilu vahingoittaa enemmän kuin samassa painossa pysyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä tähän, että mun kohdalla on riski alkaa laihduttamaan. Taustalla on syömishäiriöoireilua. Noin vuosi sitten painoin vielä 45 kg ja pelkään että jos alan laihduttaa niin koko homma karkaa taas käsistä. Ap

Sinun ei tarvitse alkaa laihduttaa, eikä pidäkään, jos olet kärsinyt syömishäiriöstä. Tärkeintä on, että voit hyvin.

Mutta kannattaa kuitenkin miettiä, että painosi on nyt vuodessa noussut 26 kiloa. Millaiset ovat elämäntapasi nyt, kuinka paljon ajattelet ruokaa, saatko ruoasta riittävästi vitamiineja, millaista liikuntaa haluaisit tulevaisuudessa harrastaa? Millaisesta elämästä unelmoit, ja millainen on syömisen rooli siinä?

Totta kai paino nousee paljon anoreksian parantumisvaiheessa.

Paino voi ja pitääkin nousta anoreksian parantumisvaiheessa, mutta senkin pitäisi olla jossain määrin hallittua. Jos tuosta jatkaa samalla tahdilla vielä toisen vuoden, niin vaaka näyttää 102 kg ja se ei enää ole terveen rajoissa ja pitää oikeasti alkaa laihduttamaan. 

Toivottavasti sinulla on joku hoitokontakti, jonka kanssa voisit keskustella, miten painon heittely saadaan kuriin ja paino vakiintumaan sopivaksi, ettet kohta ole 100 kg ja sen jälkeen laihduta itseäsi taas 40 kiloiseksi. 

Vierailija
24/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä tähän, että mun kohdalla on riski alkaa laihduttamaan. Taustalla on syömishäiriöoireilua. Noin vuosi sitten painoin vielä 45 kg ja pelkään että jos alan laihduttaa niin koko homma karkaa taas käsistä. Ap

Nopeasti lihonneet ihmiset näyttävät usein kevyemmiltä kuin he ovat, koska iho ei ole ehtinyt venymään samaan tahtiin ja se pitää vielä rasvaa "puristuksissa". Samalla tavalla nopeasti laihtuneet näyttävät painavammilta kuin ovat, koska nahka jää roikkumaan löllönä ennen kuin se ehtii kiinteytymään.

Vierailija
25/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on nykyisin hämärtynyt käsitys siitä, miltä ylipaino näyttää. Se on nykyisin niin yleistä, että helposti arvioi lievästi ylipainoiset normaalipainoisiksi.

Jos voit hyvin, olet tyytyväinen itseesi, syöt terveellisesti ja liikut riittävästi en sinuna tekisi mitään. Jos taas vastaat johonkin noista ei, muuttaisin elintapoja, mutta millekään kuurille en ryhtyisi.

Vierailija
26/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksi on alkujaan luotu mittaamalla ja punnitsemalla keskipituisia miehiä. Se ei huomioinut ollenkaan lyhyitä eikä pitkiä miehiä. Sitten tämä miehille laadittu taulukko vain otettiin käyttöön naisillekin ihan sellaisenaan vaikka naisen kehossa on ja tuleekin olla luontaisesti suurempi rasvakerros mitä miehillä.

Lisäksi ns. normaalipainon yläraja BMI 25 on myös täysin päästävedetty luku niitten mitattujen keskipituisten miesten mukaan. Yhdysvalloissa normaalin BMI:n raja oli ennen 27,8. Sitten vuonna 1998 terveysvirasto vain päätti siirtää rajaksi 25 koska Euroopassakin on niin. Ja esim Singaporessa normaalipainon ylärja on 22,9.

Että sopiikin kysyä miksi tätä painoindeksiä pidetään jonain kiveen hakattuna totuutena?

Päinvastoin, painoindeksi on miehille armottomampi. Mieti nyt vaikka 170 cm pitkää miestä ja 170 cm pitkää naista. Molemmille painoraja on BMI:n mukaan sama, vaikka miehet ovat luonnostaan keskimäärin raskaampia rakenteeltaan mm isomman lihasmassan vuoksi. Kehonkoostumukseenhan BMI ei ota kantaa.

Vierailija
27/27 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on nykyisin hämärtynyt käsitys siitä, miltä ylipaino näyttää. Se on nykyisin niin yleistä, että helposti arvioi lievästi ylipainoiset normaalipainoisiksi.

Jos voit hyvin, olet tyytyväinen itseesi, syöt terveellisesti ja liikut riittävästi en sinuna tekisi mitään. Jos taas vastaat johonkin noista ei, muuttaisin elintapoja, mutta millekään kuurille en ryhtyisi.

Tuo on iso osa ongelmasta, kun 70 % aikuisista on ylipainoisia, niin normaalipainoinen ihminen näyttää katukuvassa laihalta. Aivomme pitää automaattisesti "normaalina" keskiarvoa siitä, mitä näemme. 

Lähtökohtaisesti normaali tilannehan olisi, että ihmisten keskimääräinen BMI sijoittuisi sinne normaalin vaihteluvälin keskivaiheille, eli välille 21-22, mutta suomalaisten keskimääräinen BMI on 26 kieppeillä (2017), eli keskivertosuomalaisella on viitisen kiloa matkaa normaalipainon ylärajaan ja n. 10-20 kg normaalipainon puoleen väliin (kiloluvut ovat karkeita pyöristyksiä ja riippuvat yksilön pituudesta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän