Painoindeksilaskurin mukaan olen lievästi ylipainoinen
Mutta kukaan ei ulkonäköni perusteella sitä huomaa. En edes minä itse. Kannattaisiko mun silti laihduttaa? En siis harrasta mitään liikuntaa eli lihaksista paino ei tule. Ja olen siis 18-vuotias tyttö, pituutta 165 cm ja painoa 71 kg. Kun olen kysynyt kavereilta rehellistä mielipidettä, että minkä painoiselta näytän niin suurin osa on veikannut jotain 60 kg.
Kommentit (27)
Olen Katja, 165cm ja 80 kg. Leveä perä. Pidän itseäni hoikkana. Juonteita otsa täynnä. Ikä 36.
Ei tartte epätoivosena laihduttaa, mutta kannattaa panostaa terveisiin elämäntapoihin ja varmistaa, ettei paino ainakaan nouse tuosta.
Lisään vielä tähän, että mun kohdalla on riski alkaa laihduttamaan. Taustalla on syömishäiriöoireilua. Noin vuosi sitten painoin vielä 45 kg ja pelkään että jos alan laihduttaa niin koko homma karkaa taas käsistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tähän, että mun kohdalla on riski alkaa laihduttamaan. Taustalla on syömishäiriöoireilua. Noin vuosi sitten painoin vielä 45 kg ja pelkään että jos alan laihduttaa niin koko homma karkaa taas käsistä. Ap
No et rupea laihduttamaan, mutta kiinnitä huomiota ruokavalioosi kuitenkin, liikuntakin on hyväksi.
Hyvät mitat on ja kaverisi ovat oikeassa. Voit keskittyä tärkeämpiin asioihin nyt :)
Vierailija kirjoitti:
L äski
Tuliko hyvä mieli?
Painoindeksi on alkujaan luotu mittaamalla ja punnitsemalla keskipituisia miehiä. Se ei huomioinut ollenkaan lyhyitä eikä pitkiä miehiä. Sitten tämä miehille laadittu taulukko vain otettiin käyttöön naisillekin ihan sellaisenaan vaikka naisen kehossa on ja tuleekin olla luontaisesti suurempi rasvakerros mitä miehillä.
Lisäksi ns. normaalipainon yläraja BMI 25 on myös täysin päästävedetty luku niitten mitattujen keskipituisten miesten mukaan. Yhdysvalloissa normaalin BMI:n raja oli ennen 27,8. Sitten vuonna 1998 terveysvirasto vain päätti siirtää rajaksi 25 koska Euroopassakin on niin. Ja esim Singaporessa normaalipainon ylärja on 22,9.
Että sopiikin kysyä miksi tätä painoindeksiä pidetään jonain kiveen hakattuna totuutena?
Harrastan paljon liikuntaa ja käyn salilla. Mitat samat kuin ap:llä. Olen joutunut käymään sairaalassa useampaan kertaan ja paino sekä bmi on mitattu. Jokaisessa mittauksessa lääkäri on kirjannut kantaan sanat normaali paino. Kyse ei ole vain vaan numeroista.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan paljon liikuntaa ja käyn salilla. Mitat samat kuin ap:llä. Olen joutunut käymään sairaalassa useampaan kertaan ja paino sekä bmi on mitattu. Jokaisessa mittauksessa lääkäri on kirjannut kantaan sanat normaali paino. Kyse ei ole vain vaan numeroista.
Jep, raskasrakenteisella ja esim. rintavalla sitä massaa nyt vaan on enemmän. Liikun myös paljon ja olen 68kg 163cm, lääkärinteksteissä "normaalivartaloinen". Vyötärönympärys 75cm.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan 45-kiloiseksi ainakaan enää laihduta...
Vierailija kirjoitti:
L äski
Miksi kommentoit 18-vuotiaalle epävarmalle nuorelle näin?
Ei tartte laihduttaa mutta on hyvä liikkua jonkin verran! Koska liikunta vaikuttaa terveyteen kaiken painoisilla.
Olen samanlainen, "piilopainava". Kukaan, ei edes lääkäri, usko että painan 70 kg. Laittoivat ennen leikkausta puntariin kun eivät uskoneet itse ilmoittamaani painoa. Minua myös kuvaillaan pieneksi, siroksi jne. vaikka itse en koe olevani sellainen. Mutta mittanauha ja kuvat sen todistavat, ei ole uikkareissa makkaroita vaan olen jotenkin kummassa sutjakka vaikka painoindeksi on lievän ylipainon puolella. Näin oloni on vahva ja hyvä, ja kurvejakin löytyy, joten olen tyytyväinen enkä laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse alkaa laihduttaa, eikä pidäkään, jos olet kärsinyt syömishäiriöstä. Tärkeintä on, että voit hyvin.
Mutta kannattaa kuitenkin miettiä, että painosi on nyt vuodessa noussut 26 kiloa. Millaiset ovat elämäntapasi nyt, kuinka paljon ajattelet ruokaa, saatko ruoasta riittävästi vitamiineja, millaista liikuntaa haluaisit tulevaisuudessa harrastaa? Millaisesta elämästä unelmoit, ja millainen on syömisen rooli siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse alkaa laihduttaa, eikä pidäkään, jos olet kärsinyt syömishäiriöstä. Tärkeintä on, että voit hyvin.
Mutta kannattaa kuitenkin miettiä, että painosi on nyt vuodessa noussut 26 kiloa. Millaiset ovat elämäntapasi nyt, kuinka paljon ajattelet ruokaa, saatko ruoasta riittävästi vitamiineja, millaista liikuntaa haluaisit tulevaisuudessa harrastaa? Millaisesta elämästä unelmoit, ja millainen on syömisen rooli siinä?
Totta kai paino nousee paljon anoreksian parantumisvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L äski
Miksi kommentoit 18-vuotiaalle epävarmalle nuorelle näin?
Mitäpä kakarat tällä palstalla hengailee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai paino nousee paljon anoreksian parantumisvaiheessa.
Painon nousu ei itsessään ole merkki siitä, että olisi parantunut syömishäiriöstä. Terveen ruokasuhteen opettelu voi viedä vuosia. Siksi kannattaa miettiä sitä, että varmasti saa ruoasta riittävästi ravintoaineita, ja jonkinlainen liikuntakin kohentaa mielialaa ja kehosuhdetta useimpien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on alkujaan luotu mittaamalla ja punnitsemalla keskipituisia miehiä. Se ei huomioinut ollenkaan lyhyitä eikä pitkiä miehiä. Sitten tämä miehille laadittu taulukko vain otettiin käyttöön naisillekin ihan sellaisenaan vaikka naisen kehossa on ja tuleekin olla luontaisesti suurempi rasvakerros mitä miehillä.
Lisäksi ns. normaalipainon yläraja BMI 25 on myös täysin päästävedetty luku niitten mitattujen keskipituisten miesten mukaan. Yhdysvalloissa normaalin BMI:n raja oli ennen 27,8. Sitten vuonna 1998 terveysvirasto vain päätti siirtää rajaksi 25 koska Euroopassakin on niin. Ja esim Singaporessa normaalipainon ylärja on 22,9.
Että sopiikin kysyä miksi tätä painoindeksiä pidetään jonain kiveen hakattuna totuutena?
Mä olen aina tuntenut itseni kotoisimmaksi painossa, joka on BMI 24-25 paikkeilla.
L äski