Eikö kaikki tiedä, että on koirien kiinnipitoaika?
Törmäsin fb-keskusteluun, jossa ihmeteltiin, onko muka joku kiinnipitoaika. Että ihan tosiaanko koirat ei saa juosta vapaasti pihoilla ja lenkkipolulla (ja karata välillä naapurustoon)
Kuvittelin naiivisti, että tää on meille koiranomistajille ihan perusasia 🤷
Koirien kiinnipitoaika siis 1.3.-19.8., jolloin koiran on oltava kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
Kommentit (25)
Toki tietävät, mutta eivät piittaa säännöistä. Meidän Rekku haluaa aina juosta vapaana
Mulla on aina meidän koiran kiinnipitoaika ulkoillessa 😅
Olisi hyvä muutenkin pitää koira hihnassa vaikka olisikin omalla pihallaan, jos ei ole hyvin aidattua pihaa. Olen 2 kertaa meinannut ajaa työmatkan aikana koiran yli vain koska omistaja on jättänyt haukun pihalle telmimään vapaana ja rekku onkin päättänyt lähteä tutkimaan viereisen maantien elämää. Onneksi ei käynyt vahinkoa mutta jos tuollainen peli ei muutu, niin joskus vahinko pääsee vielä käymään jonkun onnettoman kohdalla.
"Mutta Fuffe on kiltti eikä se lähde omille teille."
Ihan varmasti metsästysvaistoinen tai noutajavaistoinen koira lähtee perään, jos kohdalle osuu linnunpoikanen tai orava.
Kyllä tietää mutta kaikkia ei kiinnosta. Eikä kiinnosta pesimärauha. Mutta jo ennen joulua alkaa ulina kun luffe pelkää raketteja ja sen pitäisi kamalasti kiinnostaa ihan kaikkia.
Koirien vapaana juoksenteluun tehoaa kivasti rusinat ja xylitolisuklaa
Koiranomistajat ovat katsos niiiiin eläinrakkaita, vihreitä, ympäristöystävällisiä, vastuullisia ja kaikkee. Ilmastoahdistusta podetaan ja mietitään mitä kaikkia oikeuksia itsellä ja piskillä on ja onhan niitä oikeuksia. Ei kiinnosta koiran hiilijalanjälki, kapiset tuontipiskit saa levittää loisiaan, kun on niiin ihaanaa, kun on eettisempi rescüe koira. Ja koska koira kuuluu Suomen luontoon, niin toki se saa virikkeitä sorsanpoikasjahdista, hanhia on kiva jahdata ja raakaravinto on niin ekoloogista, että. Mamman pikku kirppusäkki ja urho on niiiiiiin ihana kun se tuo pusikosta näytille pienen kaninraadon, ai että.
Kävin äsken katsomassa kauempana olevien nurmien tilanteen ja eikös siellä ollut koirakoulutus menossa. Käskin pitämään koirat kiinni ja sain kuulla, että ei ole minun asiani määrätä, heillä on laillinen koulutus menossa. Ehdotin, että kysyisivät edes luvan maanomistajalle ja yksi heistä esittäytyi omistajaksi, joten mars pois mailtaan. Ihmettelin, koska hän on lainhuudon hakenut, kun pelto on ollut minulla jo 6 vuotta eikä sitä ole tietääkseni myyty.
Sain kuulla olevani ilkeä kusipää.
Mutta kun ei minun koira ole ongelma, kyllä sen pitää saada juosta vapaana.
Minäminäminä ihminen pitää koiraansa vapaana ja yhtäkkiä se turre jää auton alle tai suden syötäväksi, ja sitten itketään ja huudetaan mediassa, kuinka se oli suden tai autoilijan syy, kun itse ei viittinyt pitää koirastaan huoltaan, minkä ihan maalaisjärjellä ajatteleva ihminen tajuaa miten vaarallista on pitää koiraa vapaana, koska koirilla ei ole itsesuojelu vaistoa tai muutakaan järkeä, vaan menee surman suuhun. Sen takia pidän oman koirani AINA kiinni tai aidatulla pihalla.
Mitä väliä tuollaisella lailla on? Jotkut ovat kouluttaneet koiransa.
Joku politiikko halusi aikanaan ääniä niin saimme tällaisen lain, mutta ei poliisi edes pysäytä, vaikka rikon tätä lakia.
Taajamassa koirien tulee olla kytkettynä aina.
Ihan älyttömästi näkee fb-palstoilla ilmoituksia irtiolevista koirista. Eli terästäytymistä kaikille koirien omistajille; koirat kiinni aina taakama-alueella. Vaikka siellä olisi metsikkö tai pelto..
Kaikkia ei kiinnosta.
Siksi maustetut lihapullat
ei tiedä, eikä tunnu kiinnostavan
"meidän murre ON KILTTI!" "irti! irti!"
Vierailija kirjoitti:
Onneksi koiran ampuminen on vain vahvasti moitittavaa :)
Vierailija kirjoitti:
"Koulutettu koira" ja kohta vieraan ihmisen kurkussa kiinni.
Lässyn lässyn