Laitetaanko kunnallisella ikinä hammasimplantteja?
Lapsena huonosti/virheellisesti paikattu hammas johti hampaan mätänemiseen ja kuolioon ja lopulta siihen, että hammas käytännössä mureni pois. Kyse on etukulmahampaasta eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin keinojuuri/hammasimplantti. Haittaa on: vaikuttaa puhumiseen ja aiheuttaa ylähuulen hankausta ja on tietenkin sosiaalinen haitta.
Olen ymmärtänyt, että keinojuuren laittaminen hampaineen on pitkä prosessi ja käytännössä kaikki hoidetaan yksityisellä. Milloin kunnallinen puoli hoitaa nämä ja onko vaikutusta sillä, että hammas meni kuolioon ja huonoon kuntoon juuri väärin /huonosti tehdyn paikkauksen vuoksi (miten sitäkään tosin enää todistaa).
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitä lähdetty korjaamaan silloin kun asia tapahtui tai oli tapahtunut. Se hammaslääkäri joka sen asian pisti alulle silloin lapsena. Kai nyt sentään rupesitte hammaslääkärillä jatkuvasti juoksemaan kun hammas alkoi mädäntyä, kuolemaan ja murentumaan pois. Miten niin murentui pois... Eikö se kuollutkin hammas pysy suussa... Miten niin murentui?
Ei sitä huomaa vaikka mädäntyy. Mulla huomattiin vasta kun kävin yksityisellä ja hampaat kuvattiin. Kaikki se mikä tapahtuu niin ei ole silmällä nähtävissä.
Joku jonne röllää taas tässä(kin) ketjussa, harmi että mt-puolen ajasajo vaikuttaa erityisesti täällä nettipalstoilla...
Implantti maksaa 2000-3000 euroa. Kaikkea ei tarvitse maksaa heti. Mulla oli syksyllä kuvaus.
Se implantti laitettiin nyt keväällä ja seuraava aika vasta syksyllä.
Noi hoitovirheet on hankalia koska kestää monia vuosia ennen kun asia huomataan.
Vain kuvaaminen tai särky tuo asian esille.
Itse käyn yksityisellä vaikka olen työtön. Kunnallisella ei saa koko leuan kuvausta ja vaikka yksityiset tekee kunnalle töitä niin ne on kuitenkin ne huonoimmat hammaslääkärit ja kunnalla tehdään vain se mikä on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahtaa maksaa kunnallisella puolella kruunuhammas? En löytänyt hinnastoa meidän kunnalliselta puolelta.
0 € koska niitä ei tehdä 😃 Monella paikkakunnalla julkisella vielä tehdään muovikruunuja, yhä useammalla paikkakunnalla hammas poistetaan jos siinä on lohkeamaa neljällä tai useammalla pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista se on myös julkisella vai ajattelitko että muut (lue työssäkäyvät) maksaa implanttisi
Mä ajattelin että tää valtio huolehtisi kansalaisistaan tarjoten mm. hammashuollon.
Eli juu. Sun rahoista, jos niin halutaan sanoa.
Näinhän 1980-luvulla olikin, että kaikista huolehdittiin. Nykyisin voidaan vaikkapa todetusta syövästä papereiden perusteella todeta, että ei kannata aktiivisesti hoitaa vaan aloitetaan palliatiivinen eli vain oireita lievittävä hoito. Ja jos potilaalla on rahaa, hän voi omalla rahalla saada aktiiviset syöpähoidot ja parantua. Ensimmäiset potilaat oli aikoinaan iso uutinen, nyt tämä on jo ihan arkipäivää.
Kuulemma nykyään laitetaan, ainakin nuoremmille. Näin sanoi lääkäri mulle kolmekymppiselle ja lähetti kirurgin arvioon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma nykyään laitetaan, ainakin nuoremmille. Näin sanoi lääkäri mulle kolmekymppiselle ja lähetti kirurgin arvioon.
Jos puuttuu synnynnäisesti yli neljä pysyvää hammasta poislukien viisaudenhampaat.
Pahoinpitelyn jäljiltä minulla on vain neljä hammasta koko suussa. Ja olen köyhä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Pahoinpitelyn jäljiltä minulla on vain neljä hammasta koko suussa. Ja olen köyhä nainen.
Eikä ole varaa savuloheenkaan. Vaikka sitä juuri on helppo syödä neljällä hampaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puuttuu synnynnäisesti yli neljä pysyvää hammasta poislukien viisaudenhampaat.
Ei multa puutu kuin yksi juuriaan myöten lohjennut. Eikä mitenkään tapaturmaisesti, vaan syödessä, oli juurihoidosta hauras. Kuulemma implantti maksaa julkisella 1500e että ei mitenkään ilmaista sielläkään.
Myös sinä voit olla jonain päivänä työtön: https://yle.fi/uutiset
Tutkimus: tekoäly vie maailmasta 14 miljoonaa työpaikkaa tulevina vuosina
Maailman talousfoorumi on julkaissut tutkimuksen, jonka mukaan maailmasta katoaa seuraavan viiden vuoden aikana 14 miljoonaa työpaikkaa. Muutosta selittää tekoälyn kehittyminen, joka tulee näkymään lähes kaikilla aloilla.
Tutkimuksen mukaan tekoälyn ansiosta maailmaan syntyy noin 69 miljoonaa työpaikkaa ja noin 83 miljoonaa katoaa.