Laitetaanko kunnallisella ikinä hammasimplantteja?
Lapsena huonosti/virheellisesti paikattu hammas johti hampaan mätänemiseen ja kuolioon ja lopulta siihen, että hammas käytännössä mureni pois. Kyse on etukulmahampaasta eikä muuta vaihtoehtoa ole kuin keinojuuri/hammasimplantti. Haittaa on: vaikuttaa puhumiseen ja aiheuttaa ylähuulen hankausta ja on tietenkin sosiaalinen haitta.
Olen ymmärtänyt, että keinojuuren laittaminen hampaineen on pitkä prosessi ja käytännössä kaikki hoidetaan yksityisellä. Milloin kunnallinen puoli hoitaa nämä ja onko vaikutusta sillä, että hammas meni kuolioon ja huonoon kuntoon juuri väärin /huonosti tehdyn paikkauksen vuoksi (miten sitäkään tosin enää todistaa).
Kommentit (52)
Tekarit tarjotaan julkiselta edulliseen hintaan; irvihampaat on sikäli oma valinta. Yhden implantin maksaa duunari itse osamaksulla. Visan saa kun on töissä.
Kantsii tätäkin miettiä ennenkuin lähtee lätkäharrastukseen tai nyrkkeilemään snagarijonossa.
Virossa saa halvemmalla tai latvia liettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitä lähdetty korjaamaan silloin kun asia tapahtui tai oli tapahtunut. Se hammaslääkäri joka sen asian pisti alulle silloin lapsena. Kai nyt sentään rupesitte hammaslääkärillä jatkuvasti juoksemaan kun hammas alkoi mädäntyä, kuolemaan ja murentumaan pois. Miten niin murentui pois... Eikö se kuollutkin hammas pysy suussa... Miten niin murentui?
Meni 10 -vuotta ennen kuin lähti oireilemaan kun olin jo aikuinen. Ulospäin ei näkynyt mitään - vasta rtg-kuvissa paljastui. Tämän jälkeen jouduttiin juurihoitamaan kun hammas meni kuolioon. Kuolioon mennyt hammas (juurihoidettu) on aina heikompi hammas ja on riski, että se lohkeaa eikä sitä voida enää sitten korjata.
Miksi kysyt täältä, kysy kuntasi hammashoitolasta, saako sitä julkisella puolella teetettyä. Jos ei, niin mene sitten sinne yksityiselle.
Kosmeettisen haitan vuoksi julkinen ei tee mitään.
Miksi ylipäätänsä täältä kysytään mitään :D ? Täältä voi kuulla kokemuksia. Olen asiasta puhunut kunnallisen hammaslääkärin kanssa enkä saanut tähän selkeää kieltävää tai myöntävää vastausta. Asia on auki ja siksi halusin kuulla kommentteja.
Sait asiantuntijan vastauksen jo ketjusi ensimmäiseen vastaukseen, joten siltä osin turha jatkaa keskustelua. 🤩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista se on myös julkisella vai ajattelitko että muut (lue työssäkäyvät) maksaa implanttisi
Mikä siinä on, että omaa kansaa kohtaan ollan näin piukka mielisiä?
Laittomasti maassa oleville hyysätään terveyspalveluita jonon ohi ja tuetaan asumista ja toimeentuloa kymmenillä tuhansilla per laiton tyyppi.
+ Yli 100 000 henkilöä kuppaa meidän verovaroja vastikkeetta ja sinä vain olet empaattinen ja solidarinen, on se vaan kumma.
Disinformaattoripersulle tiedoksi: teillä läskipojilla on surkeat hampaat koska te olette mässyttäneet sokeria ja nuuskaa koko ikänne ja laiskotelleet hampaiden pesussa. Teidät tunnistaa surkeassa kunnossa olevasta kidasta ennenkuin edes puhutte.
Vierailija kirjoitti:
Tekarit tarjotaan julkiselta edulliseen hintaan; irvihampaat on sikäli oma valinta. Yhden implantin maksaa duunari itse osamaksulla. Visan saa kun on töissä.
Kantsii tätäkin miettiä ennenkuin lähtee lätkäharrastukseen tai nyrkkeilemään snagarijonossa.
Useimmilla paikkakunnilla ei kyllä tarjota enää tekohampaitakaan edulliseen hintaan. Jos kaikki hampaat poistetaan isona pompsina, sen jälkeen tehdään jälkitarkastus. Sen jälkeen potilas voi mennä tai olla menemättä yksityiselle teknikolle teettämään itselleen kokoproteesin.
Varmasti vuonna 2003 on monella paikkakunnalla ollut toisin, mutta nykyään jaetaan niukkuutta.
Suomen persut tekareita hankkimaan. Itse olette suunne tärviölle päästäneet, kuten myös CV:nne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista se on myös julkisella vai ajattelitko että muut (lue työssäkäyvät) maksaa implanttisi
Mikä siinä on, että omaa kansaa kohtaan ollan näin piukka mielisiä?
Laittomasti maassa oleville hyysätään terveyspalveluita jonon ohi ja tuetaan asumista ja toimeentuloa kymmenillä tuhansilla per laiton tyyppi.
+ Yli 100 000 henkilöä kuppaa meidän verovaroja vastikkeetta ja sinä vain olet empaattinen ja solidarinen, on se vaan kumma.
Disinformaattoripersulle tiedoksi: teillä läskipojilla on surkeat hampaat koska te olette mässyttäneet sokeria ja nuuskaa koko ikänne ja laiskotelleet hampaiden pesussa. Teidät tunnistaa surkeassa kunnossa olevasta kidasta ennenkuin edes puhutte.
Demarin nilkaan kolahti ja argumetointi nolla, kuten puoluekkin.
Olen kokoomuslainen sen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin että tää valtio huolehtisi kansalaisistaan tarjoten mm. hammashuollon.
Eli juu. Sun rahoista, jos niin halutaan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla paikkakunnilla ei kyllä tarjota enää tekohampaitakaan edulliseen hintaan. Jos kaikki hampaat poistetaan isona pompsina, sen jälkeen tehdään jälkitarkastus. Sen jälkeen potilas voi mennä tai olla menemättä yksityiselle teknikolle teettämään itselleen kokoproteesin.
Varmasti vuonna 2003 on monella paikkakunnalla ollut toisin, mutta nykyään jaetaan niukkuutta.
Kurjistaminen alkoi kun NL hajosi, vienti romahti ja pankit ajautuivat luottokriisiin.
En väitä, että tekarit saisi lähikaupasta. Ei sieltä saa kuilolaitettakaan. Kulkuneuvoja kuitenkin on olemassa ja hammasteknikolle pääsee. Edullinen tarkoittaa "kokoproteesi halvemmalla kuin yksi implantti". Tollo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjistaminen alkoi kun NL hajosi, vienti romahti ja pankit ajautuivat luottokriisiin.
En väitä, että tekarit saisi lähikaupasta. Ei sieltä saa kuilolaitettakaan. Kulkuneuvoja kuitenkin on olemassa ja hammasteknikolle pääsee. Edullinen tarkoittaa "kokoproteesi halvemmalla kuin yksi implantti". Tollo
Sanoit että julkinen tarjoaa edulliset tekohampaat kun tarkoitit että yksityiseltä voi markkinahintaan teettää proteesit. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitä lähdetty korjaamaan silloin kun asia tapahtui tai oli tapahtunut. Se hammaslääkäri joka sen asian pisti alulle silloin lapsena. Kai nyt sentään rupesitte hammaslääkärillä jatkuvasti juoksemaan kun hammas alkoi mädäntyä, kuolemaan ja murentumaan pois. Miten niin murentui pois... Eikö se kuollutkin hammas pysy suussa... Miten niin murentui?
Meni 10 -vuotta ennen kuin lähti oireilemaan kun olin jo aikuinen. Ulospäin ei näkynyt mitään - vasta rtg-kuvissa paljastui. Tämän jälkeen jouduttiin juurihoitamaan kun hammas meni kuolioon. Kuolioon mennyt hammas (juurihoidettu) on aina heikompi hammas ja on riski, että se lohkeaa eikä sitä voida enää sitten korjata.
Miksi kysyt täältä, kysy kuntasi hammashoitolasta, saako sitä julkisella puolella teetettyä. Jos ei, niin mene sitten sinne yksityiselle.
Kosmeettisen haitan vuoksi julkinen ei tee mitään.
Miksi ylipäätänsä täältä kysytään mitään :D ? Täältä voi kuulla kokemuksia. Olen asiasta puhunut kunnallisen hammaslääkärin kanssa enkä saanut tähän selkeää kieltävää tai myöntävää vastausta. Asia on auki ja siksi halusin kuulla kommentteja.
Lähetä hammashoitolan vastaavalle hammaslääkärille kirjallinen kysymys, jossa kysyt asiasta.
Ei myöntävää eikä kieltävää. Taitaa olla huuhaata koko tarina...
Minullakin paikattiin hammas lapsena niin päin persettä että mädäntyi, juurihoidettiin, meni pieleen ja poistoon koko hammas. Minkään sortin lääkärit ei osaa Suomessa työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin halvempi ratkaisu kenties. Silta, nastahammas.
Kuka sen on selvittänyt että vain tuo implantti? Onko sulla edes riittävästi luuta leuassa jotta sen saa laitettua...
Hammaslääkäri on maininnut, että muuta vaihtoehtoa ei ole kuin implantti toki senkin pitää vielä tutkia, että onko riittävästi luuta (tarvitaanko lisätä).
Siis siirtää vaikka lonkasta luuta leukaan... No, tuossahan menee aika ja ikuisuus ennen kuin päästään sitä keinojuurta sitten laittamaan.
Siirretäänkö sitä luuta edes?
Jos tuosta on jo vuosia aikaa, niin luulis että on jo aika pahasti päässyt vaikuttamaan muiden hampaiden olosuhteisiin se yhden hampaan puuttuminen.
Varmaan yksityinen sulle kertonut, että vain implantti....
Kyllä ne keinojuuret maksaa, ja etenkin jos on vaativampi prosessi kuin vain sen juuren istuttaminen ja ruuvaaminen.
Ensin katsotaan riittääkö pelkkä keinoluun käyttö
Mitä mahtaa maksaa kunnallisella puolella kruunuhammas? En löytänyt hinnastoa meidän kunnalliselta puolelta.
Lapsena huonosti/virheellisesti paikattu hammas johti hampaan mätänemiseen ja kuolioon
Koitapa nyt ihan itse myöntää vaan virheesi, turha se on hammaslääkäriä syyttää jos et ole itse vaivautunut pesemään hampaitasi. Tai no juurisyyhän on vanhemmissa jotka eiväy huolehdi lastensa hampaista.
Siinä ei ole mitään hammaslääkärin virhettä tai huonosti tehtyä paikkaa jos karies on niin syvällä että hammas tulehtuu.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin paikattiin hammas lapsena niin päin persettä että mädäntyi, juurihoidettiin, meni pieleen ja poistoon koko hammas. Minkään sortin lääkärit ei osaa Suomessa työtään.
Miksi sinulla on kariesta? Ei se hammaslääkäri tule niitä hampaita kotiin pesemään! Mitään paikauksia ei tarvitse tehdä jos vaivautuisit itse huolehtimaan hampaistasi.
Yhyy hammaslääkäri ei osaa työtään, helvetin idiootti sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Virossa saa halvemmalla tai latvia liettua.
Juu ja laatu voi monesti olla mitä sattua. Näitä on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoida jatkossa paremmin hampaasi, haisuhenki.
Julkinen ei tee plastiikkajuttuja, ellei ole synnynnäisestä epämuodostumasta (huuli-suulakihalkio, puuttuva kives) tai pahan vamman jälkitilasta kyse.Tuliko sinulle parempi olo? Hengitykseni ei haise ja olen hoitanut hampaani aina hyvin ja käynyt säännöllisesti hammaslääkärin tarkastuksessa yms. Hampaaseen oli tullut reikä lapsena (enkä siitä ollut lapsena edes vastuullinen) ja reikä korjattiin huonosti/virheellisesti ja sinne pääsi muhimaan sitten omat tulehdukset (oireettomat pitkään). Turha kuitenkaan voivotella. Tapahtunut, mikä tapahtunut ja täytyy saada hoidettua kuntoon.
Koita nyt uskoa, että jos karies on ollut syvällä ja se on normaalisti paikattu, siinä ei ole tehty mitään virhettä. Itse olet antanut karieksen muhia suussasi. Koita nyt aikuinen ihminen ottaa vastuu eikä aina vain syyttää muita.
Jos karies on liian syvä niin se tulehduttaa hampaan ilman joka tapauksessa. Aina ei kannata lähteä juurihoitamaan suoraan vaan katsoa riittääkö pelkkä paikkaaminen.
Mulle on käynyt noin eli olisi pitänyt juurihoitaa mutta paikattiin. Monta vuotta myöhemmin hammas kuvattiin ja jouduttiin vetämään pois. Lähti helposti vaikka oli poskihammas.
Nyt mulla implantti ja myöhemmin tulee se kruunu.
Helppo homma se on mutta kallis.
Maksaa noin 2300 euroa.