Pitäisi lentää yksin Britteihin
Ja Italiaan. Ehkä ensin Britanniaan. Tämä on eka ulkomaanmatkani yksin, enkä ole käynyt kuin Tallinnassa ja Tukholmassa.
Pelottaa jo etukäteen. Minun olisi kuitenkin nyt tulevana kesänä nämä matkat tehtävä. Jännittää lentäminen. Olisiko parasta valita Finnair? Jos varaan hotellit yms. niin eikö noihin maihin matkustaminen olisi sama kuin Suomessa menisin johonkin kaupunkiin hotelliin. Mihin noissa maissa pitäisi varautua? Entä jos passi katoaa? Miten olette järjestäneet kopiot ja mihin? Onko noissa maissa avuliasta kansaa turisteja ajatellen? Neuvovat?
Kommentit (104)
Minä olen matkustanut aina paljon, mutta yksin lähdin ensi kertaa vasta viime vuonna. Kyllähän se oli todella jännittävää, mutta loppujen lopuksi rakastin sitä vapautta! Sain itse valita mitä syön, missä museossa käyn, mitä muuta haluan nähdä ja kokea, monelta haluan mennä takaisin hotelliin...
Tällä ketjussa on ollut hyviä vinkkejä. Kaikki menee oikein hyvin kun pitää mielen avoimena, on rohkea, on itselleen armollinen hankalien tilanteiden mahdollisesti osuessa kohdalle, vähän haastaa itseään ja hei, sinullahan on konsertti edessä! Etenkin Euroopan maissa kulttuuri on suhteellisen samantyylistä, turisteihin on totuttu ja kuten täällä on aiemminkin todettu, ihmiset kaikkialla maailmassa tuppaavat olemaan ystävällisiä ja ymmärtäväisiä!
Vaatteet jossa on vetoketjutasku tai vaikka reistasku. Rahavyö vaatteiden alle. Hyvät kengät. Ei turhia tavaroita.
Voit netistä katsoa valmiiksi kartat ja aikataulut. Menet vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä ihmettä te aikuiset ihmiset pelkäätte yksin matkustamisessa? En oikeasti ymmärrä. Olen itse reissannut ympäri maailmaa 17-vuotiaasta asti eikä ikinä ole mitään kamalaa katastrofia tapahtunut. Yksin reissaaminen on parasta.
Kyllä suurkaupungeissa yleensä näkee ongelmia jos ei joudu itse varsinaisesti sellaisen uhriksi.
Kun avaa vähän silmiä, niin ei esim Pariisissa oli kovinkaan turvallista. Huijarit näkee sekunnissa ettet ole paikallinen ja sitten lähtee. Olen tullut monesti hakatuksi yöelämässä.
Yksi houkuttaa sivuun ja pian on neljä muuta mätkimässä. Hirveän hyväuskoinen ei kannata olla.
No mutta miksi ihmeessä sitä lähtisi tuntemattoman tai tuntemattomien matkaan jonnekin sivukujille? Minä en tekisi niin edes kotikaupungissani, miksi muuallakaan?
Olen reissannut yli 40 maassa eikä minua ole kertaakaan ryötetty tai pahoinpidelty. Ihan turha pelotella että ulkomailla olisi automaattisesti vaarallisempaa kuin vaikka Helsingissä.
Jos bilettää ja haluaa ostaa, niin kyllähän aika moni ottaa riskin.
Elämä pitää elää. Toki jos matkustaa ulkomaille ja käy kirjastossa ja museossa, mutta voihan sen tehdä ihan kotimaassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä ihmettä te aikuiset ihmiset pelkäätte yksin matkustamisessa? En oikeasti ymmärrä. Olen itse reissannut ympäri maailmaa 17-vuotiaasta asti eikä ikinä ole mitään kamalaa katastrofia tapahtunut. Yksin reissaaminen on parasta.
Kyllä suurkaupungeissa yleensä näkee ongelmia jos ei joudu itse varsinaisesti sellaisen uhriksi.
Kun avaa vähän silmiä, niin ei esim Pariisissa oli kovinkaan turvallista. Huijarit näkee sekunnissa ettet ole paikallinen ja sitten lähtee. Olen tullut monesti hakatuksi yöelämässä.
Yksi houkuttaa sivuun ja pian on neljä muuta mätkimässä. Hirveän hyväuskoinen ei kannata olla.
No mutta miksi ihmeessä sitä lähtisi tuntemattoman tai tuntemattomien matkaan jonnekin sivukujille? Minä en tekisi niin edes kotikaupungissani, miksi muuallakaan?
Olen reissannut yli 40 maassa eikä minua ole kertaakaan ryötetty tai pahoinpidelty. Ihan turha pelotella että ulkomailla olisi automaattisesti vaarallisempaa kuin vaikka Helsingissä.Jos bilettää ja haluaa ostaa, niin kyllähän aika moni ottaa riskin.
Elämä pitää elää. Toki jos matkustaa ulkomaille ja käy kirjastossa ja museossa, mutta voihan sen tehdä ihan kotimaassakin.
Normaalille ihmiselle eläminen on ihan muuta kuin kamanvetämistä. Lontoossa on niin hienoja ja suuria museoita, että niissä saa kulumaan monta viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kaveri mukaan.
Ei ole kavereita eikä juuri ystäviäkään. Eikä ainakaan sellaista jonka saisin reissuseuraksi. Toisekseen, minulla on ainakin Britanniassa ihan tietty kohde jossa haluan käydä, ja se ei luultavasti kiinnosta sellaista ihmistä joka kyseistä bändiä/laulajaa on fanittanut.
Ap
Hienoa ap! Arvostan ihmisiä jotka menevät, elävät ja nauttivat, vaikkei matkaseuraa aina olekaan tarjolla. Tuolla asenteella pärjäät kyllä matkoilla ja elämässä muutenkin. Olen asunut Englannissa vuosia ja ummikkona lähteminen jännitti itseänikin. Ihmiset ovat kuitenkin avuliaita ja kohteliaita, kysy vaan reippaasti neuvoa jos/kun sitä tarvitset. Hyvää matkaa sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kaveri mukaan.
Ei ole kavereita eikä juuri ystäviäkään. Eikä ainakaan sellaista jonka saisin reissuseuraksi. Toisekseen, minulla on ainakin Britanniassa ihan tietty kohde jossa haluan käydä, ja se ei luultavasti kiinnosta sellaista ihmistä joka kyseistä bändiä/laulajaa on fanittanut.
Ap
Vau, olet siis menossa jotakin keikkaa kuuntelemaan? Mullakin on haaveena rohkaistua lähtemään eri puolille Eurooppaa joitakin metallibändejä kokemaan. Mukavaa matkaa, hyvin se menee - ja ihmiset on kyllä tosiaan enimmäkseen avuliaita joka kolkassa!
Ei, en ole menossa keikalle (ellei sellainen nyt sattuisi samaan ajankohtaan), vaan minulla on 'nähtävyyskohde'. Tosin keikalle menokin on haaveena, kunpa vielä pääsisin vaikka juuri Britanniaan : )
Ap
Okei, mulla oli vähän hätäinen tulkinta. Mutta cool silti! Hyvää reissua, se onnistuu taatusti. Kentillä on ammattitaitoista ja avuliasta väkeä. Itse olen lentänyt yksin oikeastaan vain Lappiin muutama vuosi sitten ja nuorena Wieniin.
T. se, joka haaveilee metallikeikoista ympäri Eurooppaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just sen takia varmasti. Olet tehnyt sitä lapsesta asti.
Voitko sitten kertoa mitä te myöhempään aloittavat pelkäätte?
Olen minäkin matkustanut yksin 17-vuotiaasta asti, mutta pystyn silti ymmärtämään hyvin miksi se voisi jännittää, varsinkin jotakuta joka ei sitä koskaan ole tehnyt. Jos vaikka eksyy tai joku varastaa pankkikortin/passin, mitä tahansa, tuollaisissa tilanteissa on helpompi selviytyä jos on mukana se kaveri joka auttaa. Siksi niihin tilanteisiin kannattaakin varautua: jättää toinen pankkikortti hotellihuoneeseen, hommata kopio passista, kantaa mukana karttaa, välttää tunnettuja huonoja alueita jne. Miettiä ne omat kauhukuvat etukäteen ja valmistautua sen mukaan. Silloin ne ei toteutuessaankaan ole mikään maailmanloppu.
Joku jo sanoikin vihkoon tietyt tideot , passin no, pankkikortin sulkuno, lähiomainen, veriryhmä jne..ok nuo siis äärimmäisiä tarve juttuja joita todennäköisesti et tarvitse.
Puhelimeen voit laata kääntäjän ja paikannuksen. Hotellin voit tilata jo suomesta käsin.
Kentillä aika samanmoista, tosin Heatrow on vähän kuin muurahaispesä paikka paikoin.
Silti mukaan vaan ja oikein mukavia matkoja.
googlettele...
cheap travel to london from finland
Itse aina ihmettelen sitä jos joku viitsii vähätellä ja jopa pilkata ap:n kaltaista kokematonta matkailijaa. Ei se tarkoita, että ihminen on tyhmä tai mitenkään surkea jos jännittää yksin matkustamista. Itse en ole koskaan ollut ulkomailla ja oikeasti muutenkin stressaavana tyyppinä olisin varmaan itsekin yhtä hukassa. En usko, että pystyisin nauttimaan reissusta paljonkaan. Samoin jos ottaisin ainoan ihmisen joka minun olisi mahdollista mukaan saada (en omaa ystäviä itsekään) eli äitini mukaan niin ei se paljon auttaisi. Hän ei ole myöskään ollut ulkomailla kuin kerran lapsena. Kielitaitoa hänellä ei ole yhtään. Itselläni jonkin verran. Pystyn kirjoittamaan ja ymmärrän puhetta. Oma lausuminen tms taas mitä sattuu.
Näin oikeasti löytyy meitä nuoriakin joilla ei vaan ole kokemusta matkustelusta. Itsellä rahatilanne yms vaikuttaa myös siihen etten ole ollut missään. Samalla jokainen aloittaa jostain. En tiennyt, että täälläkin kaikki ovat jotain sellaisia joille matkustelu on näköjään kuin rutiinia. Ihmeellistä toisaalta suhtautua jonkun kysymyksiin niin. En tiedä itsekään pystynkö koskaan menemään lentokoneeseen. Eikä siihen auta selitykset, että koneita tippuu harvoin, koska oikeasti pelkään enemmän jotain paniikkikohtausta yms itselläni. Koneesta, kun ei pääse pois. Olet siellä jumissa tuntien ajan. Ei tätä tietysti joku ymmärrä. Samoin eipä tästä ollut ap:lle apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kannattaisi hortoilla siellä yöelämässä ihan niin sekaisin, että mikään hälytyskello ei soi, kun joku tulee tarjoamaan ilmaista kokaiinia ja suihinottoa, kunhan vain tulet käymään tossa sivukujalla. Tai ainakin kannataisi oppia kolmannesta kerrasta (vaikutat sen verran tyhmältä, että en oletakaan sinun oppivan kerrasta).
Norwegianin lennot Gatwickiin,sieltä kätevä junayhteys Victoria-asemalle,josta Kensingtoniin tai mihin halustaan.
Muistelisinettä junamaksun voisi hoitaa kulkuportilla pankkikortilla,ei edes tarvi eri sovelluksia miettiä.Lippuautomaateilla älä huoli apua romanialaisen näköisiltä etenkään Italiassa,ovat varkaita.
Hotellisuosituksia? Sijainti vaikuttaa hintaan. Olisi kiva varata hotelli hyvällä sijainnilla. Pääseehän pidemmän matkan päästä toki liikkumaan.
Entä onko kukaan ottanut hotellia ja lentoa pakettina (meno-paluu) esim. ebookingin kautta? Kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kaveri mukaan.
Ap
Saako kysyä, mikä artisti on kyseessä?
Haluan käydä Queen-yhtyeen laulajan, Freddie Mercuryn, talolla. Se on Lontoon Kensingtonissa. Fanien eräänlainen 'pyhiinvaelluskohde'.
Ap
Se on aika underwhelming, ei siitä näy kuin pleksilasilla peitetty ulko-ovi ja korkeat muurit. Mutta toki fanina varmasti elämys sinänsä. Itse asun naapurikorttelissa ja kävelen ohi usein.
Vierailija kirjoitti:
Hotellisuosituksia? Sijainti vaikuttaa hintaan. Olisi kiva varata hotelli hyvällä sijainnilla. Pääseehän pidemmän matkan päästä toki liikkumaan.
Entä onko kukaan ottanut hotellia ja lentoa pakettina (meno-paluu) esim. ebookingin kautta? Kannattaako?
St Gilesille suositukset. Edullinen ja paras sijainti suoraan Tottenham Court Roadin tubeaseman vieressä (jonne tulee Elizabeth Line suoraan Heathrowilta) ja Oxford Streetin ostoskadun läheisyydessä. Tuon lähemmäs ei oikein parasta sijaintia edes pääse. Kävelymatkan päässä myös esim. British Museum, SOHO, Piccadilly Circus, Kings Crossin asema jne. Ei mitään valittamista, menen toistekin tänne.
Vierailija kirjoitti:
Muista ottaa adapteri matkaan.
Tarvitseeko sitä pelkästään puhelimen latausta varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
St Gilesille suositukset. Edullinen ja paras sijainti suoraan Tottenham Court Roadin tubeaseman vieressä (jonne tulee Elizabeth Line suoraan Heathrowilta) ja Oxford Streetin ostoskadun läheisyydessä. Tuon lähemmäs ei oikein parasta sijaintia edes pääse. Kävelymatkan päässä myös esim. British Museum, SOHO, Piccadilly Circus, Kings Crossin asema jne. Ei mitään valittamista, menen toistekin tänne.
Eli 5 yötä yhdeltä hengeltä liki 1000 euroa. No, toisaalta jos sijainti on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko 8-vuotias? En käsitä.
Minä olen 44 ja jännitin viime viikolla, kun matkustin ekaa kertaa paikallisbussilla, piti vaihtokin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 5 yötä yhdeltä hengeltä liki 1000 euroa. No, toisaalta jos sijainti on hyvä.
Maksoin juuri tammikuussa 700 5 yötä 2 hlö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin juuri tammikuussa 700 5 yötä 2 hlö
Samainen hotelli? Vai jokin muu?
Passin nimilehdeltä valokuva, liitä sähköpostin tiedostoon.