Yliopistoon viisikymppisenä?
Onko jollain kokemusta? Unelmani olisi vielä opiskella yliopistossa. Olen töitä tehnyt 25 vuotta ja päivääkään en ole ollut työttömänä.
Nyt lapset muuttavat pois kotoa ja haluaisin tehdä jotain omaa.
Mitään uraa työelämässä en ole enää luomassa. Opiskelu vain kiinnostaa.
Kertokaa kokemuksia!
Kommentit (7)
Siis mitä järkee? Eipä siinä kyllä ollut järkee 30 vuotta sittenkään...
Bileisiin ei tarvi osallistua, mutta tietysti voit opiskella. Yksi elämä jokaisella voiko sitä paremmin käyttää kuin uuden oppimiseen.
Jos ja kun voimia ja motivaatiota on, niin ehdottomasti kannattaa! Voi, miten paljon viisaampaan ja laaja-alaisemmin ajattelevaan mieleen oppi jäsentyykään kuin 30 vuotta nuorempana.
Huomaa, että täällä -saanen osoittaa ennakkoluuloisuuteni- taas ne peukutta, joilla itsellä jääny kokematta ja majdollsiuus pästä opiskelemaan, mitä hyvänsä eivätkä uskaltaudu emää edes ajattelemaan tällaista vaihteohtoa. Ja tietenkin he jotka, tai joiden läheinen kuten oma lapsi tai he itse ovat hakemassa ja jokainen potentiaalinen samaa tavoitteleva halutaan lannistaa.... Olen itse ollut tekeväni havainnon, että
(A) yliopisto opiskelijoita on hyvin eri ikäsiä monenlaisin mitiivein ja tavoittein; olsi yksinkertaistavaa väittää,että kaikki haluaisvat vain n.n alan tutkinnon. (
B) Yliopisto-opiskelutkin ikäänkuin kasautuu, jos on saanut ensimmäisen opiskelupaikkansa, sanotaanko nyt vaikka ennen kuin ikää on kertynyt 40 vuotta tai yli, niin on todennäköisempää, että mahd. hakee ja pyrkii opsiekelemaan toistamiseen yliopistolla/ korkeakoulussa kuin se, että yli 40 vuotiaana hakisi ja pyrksi ensimmäistä kertaa. - Toki yli 40 vuotiaita ensikertalaisiakin on mutta vähemmistö; ja heissäkin useampi on nainen kuin mies.
Jos veilä kärjistää on heitä, jotka toimii ja yrittää tavoitella eteenpäin menemistä vielä yli 50 ja heitä, jotka jo huutelevat sivusta elleibvät ole pitkittyneen työttömyyden tai muutoin järjestelmän kangisatmana jo kyynistyneet vuosia tai vuosikymmeniä sitten. etteivät kykene edes yrittämään vaan huutelevat sivusta ja osoittavat halveksuntansa ja heitä kohtaan jotka vielä yrittävät.
Joku toine on mieluummin työttömänä useamman vuoden putkeen hyvin passiivisena; neljänkin työhakemuksen kk:ssa lähettämine tuntuu heistä aivan liian ylivoimaiselta.
Samaan aikaan joku toinen pyrkii samassa ajassa jollain tavoin kehittämään itseä ja aktiivisesti etsimään vaihtoehtoja joko työllsity, opiskella tai muutoin olemaan aktiivinen
Sinne vaan Siellä on kaiken ikäisiä, tietysti nuoret enemmistönä.