Kanavoimaton viha
Minulla on aivan järkyttävä määrä puhdasta raivoa sisälläni jota olen jotenkin onnistunut kerryttämään useiden vuosien ajan. Vihaan tällä hetkellä itseäni, parisuhdettani, miestäni, lapsuudenperhettäni, mieheni sukulaisia, työpaikkaani... Tilanne on mennyt siihen että päivät pitkät vaan pyörittelen mielessäni kaikkia vihaamiani asioita ja ihmisiä, vatvon tekemisiä ja sanomisia ja kylven ja ryven vihassa. Silti sisällä on joku pelottava tyven, tuntuu kuin olisin myrskyn silmässä missä kaikki on hiljaista ja rauhallista mutta samaan aikaan minua ympäröi vain raivo ja pettymys. Olisiko jotain ehdotuksia mihin tämän kaiken voisi aloittaa purkamaan?
Kommentit (7)
Kunhan tiedostat ja purat oikein ja ajoissa. Muuten tapahtuu big bang.
Tunnistamalla mikä vihasi pohjimmiltaan herättää?Misä kohtaa rajasi ylitetään siinä määrin, että viha herää? Oletko väsynyt, masentunut tai burn-outin partaalla? Onko hormonitasapaino kunnossa? Koetko antavasi enemmän, kuin saavasi tai joutuvasi tyytymään? Onko työ mielekästä ja merkityksellistä vai rutiinisuoritus rahan saamiseksi. Tuletko huomioiduksi parisuhteessa ja perheessä? Sorrutko miellyttämiseen välttääksesi konflikteja?
Viha kertoo siitä ettet ole onnellinen tai tyytyväinen nykyisessä elämässäsi ja asiat eivät ole tasapainossa. Mitä muuttaisit, jos saisit täysin vapaasti valita? Millaista elämää tahtoisit elää? Mitä työtä tehdä ja mikä tekisi sinut onnelliseksi? Mikä on se pettymys, joka nostaa raivon sinussa tai suru joka naamioituu vihan viittaan?
Ehkä näillä kysymyksillä voi aloittaa purkamisen.
Voi käydä metsässä huutamassa:). Tai moottoritiellä autoa ajaessanb huutaa painetta ulos tms.. Joku ehdotti nyrkkeilyä. Joskus juoksukin auttaa, tai pyörily tms.
Terapiassa ohjataan ikäänkuin kertomaan (ei oikeesti) sille jolle olet vihainen, miksi, kuinka vihainen, ja mitä haluaisit tapahtuvan välillänne oikeesti jne.
Anteeksiantaminen vaikka hampaat irvessä, ei tunteella vaan tahdolla, sekin on hyvä.
Itse olen purkanut patoutunutta raivoa terapiassa, liikkumalla, kirjoittamalla ja piirtämällä. Mikä kenelläkin toimii. Kunhan sitä ei pura syyttömiin.