Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö hoitajat sairaalan sisällä vainajakuljetuksia?

Vierailija
01.05.2023 |

Kun sairaalan sisällä osastolla asiakas kuolee. Silloin se vainaja täytyy sairaalan käytäviä pitkin kuljettaa pohjakerrokseen tai siis patologiseen osastoon. Aikoinaan olin töissä sairaalassa "huoltomiehenä kuljetusyksikössä" eli yksinkertaisemmin ilmaistuna olin kuljetusmies. Me kuljetusmiehet kuljetimme vainajat. Ennen kuljetusta hoitajat valmistelivat vainajan kuljetukseen eli mm laittoivat vainajan muoveihin.
Mutta: katselin tuossa amerikkalaista House MD - televisiosarjaa. Siinä hoitajat veivät vainajan patologiseen, kuljetusmiehiä siinä ei käytetty yhtään. Onkos ihan normaalia? Tehdäänkö Suomessa noin joskus?
Toisaalta uskon että ehkä tuo House -sarjan toiminta on normaalia amerikassa. Amerikassa kun tosi monet asiat tehdään hieman erilailla kuin Suomessa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa potilas pyydetään itse siirtymään ruumishuoneelle ennen kuolemaansa.

Vierailija
2/3 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä viedä käytäviä pitkin vaan suoraan osastolta hissillä pohjakerrokseen ja sekin hoidetaan hyvin huomaamattomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Myös sen outouden olen tuossa House-sarjassa huomannut, että siellä sairaalan käytävillä näkyy vain lääkäreitä ja hoitajia. Ehkä joskus vähän myös hallintotyöntekijöitä ja vahtimestareita/siivoojia. Siellä ei koskaan näy ollenkaan huoltomiehiä, kuljetusmiehiä, lähettejä, pesulatyöntekijöitä,... Ihan niinkuin koko sairaala pysyisi toiminnassa ilman minkäänlaisia päivittäisiä kuljetuksia ja huoltotoimia, vaikka tosiasiassa tosisairaaloissa tuollaista huoltoväkeä kulkee käytävillä koko ajan vaikka kuinka paljon.

ap