En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, miten nykyaikana ei piitata tavoista. Minäkin olen kotoisin köyhästä perheestä, mutta aina meillä oli asianmukaiset vaatteet hautajaisiin. Juhliin ei menty arkivaatteissa. Tämä ei siis missään nimessä kritiikkiä sinulle, ap, vaan näille, joiden mielestä on ihan se ja sama, mitä hautajaisiin päällensä laittaa.
Kenelle sillä oikeastaan on väliä, mitä joku hautajaisissa laittaa päällensä?
Sureville omaisille
Se ei auta omaisia yhtään niin mitenkään, oli vieraat pikimustissa verrattuna siihen että olisivat neonpinkeissä.
No se neonpinkki kyllä monia satuttaisi. Kertoisi, että vähät välittää toisten surusta, piipahtipa muuten vain näyttäytymään ja ehkäpä tankkaamaan muistotilaisuuden kahvipöydän antimia.
Millä lailla se neonpinkki esimerkiksi vainajan lapsen tai sisaruksen yllä satuttaisi vaikka jotain kaukaista sukulaista tai tuttavaa?
Ihanko todella tämä kaukainen sukulainen tai tuttava ajattelisi että tämä lapsi tai sisarus ei sure ja kunnioita vainajaa, kunhan tuli näyttäytymään ja ruokailemaan?
Olisipa todella itsekeskeistä ajattelua tältä sukulaiselta tai tuttavalta, että ei saa pukeutua noin koska minun mielestäni etiketti on tärkein. Tai jotain tunnepuolen ongelmaa, jos todella uskoisi noin.Luitko tämän?
Jokainen voisi miettiä, millaisesta käytöksestä itse loukkaantuisi läheisen henkilön hautajaisissa. Sitten voisi miettiä, että haluaako aiheuttaa muille sellaista jättämällä pukeutumatta tilaisuuden arvon mukaisesti. Ihan turha vedota siihen, että ei pukeutumisella nyt voi olla niin suurta väliä.
Minä loukkaantuisin siitä, jos joku koppava sukulaistäti alkaisi katsoa nenänvarttaan minun tai muiden lähiomaisten asuja. Miksi edes saapui hautajaisiin, kahviako teki niin mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, miten nykyaikana ei piitata tavoista. Minäkin olen kotoisin köyhästä perheestä, mutta aina meillä oli asianmukaiset vaatteet hautajaisiin. Juhliin ei menty arkivaatteissa. Tämä ei siis missään nimessä kritiikkiä sinulle, ap, vaan näille, joiden mielestä on ihan se ja sama, mitä hautajaisiin päällensä laittaa.
Sureville omaisille
Se ei auta omaisia yhtään niin mitenkään, oli vieraat pikimustissa verrattuna siihen että olisivat neonpinkeissä.
No se neonpinkki kyllä monia satuttaisi. Kertoisi, että vähät välittää toisten surusta, piipahtipa muuten vain näyttäytymään ja ehkäpä tankkaamaan muistotilaisuuden kahvipöydän antimia.
Millä lailla se neonpinkki esimerkiksi vainajan lapsen tai sisaruksen yllä satuttaisi vaikka jotain kaukaista sukulaista tai tuttavaa?
Ihanko todella tämä kaukainen sukulainen tai tuttava ajattelisi että tämä lapsi tai sisarus ei sure ja kunnioita vainajaa, kunhan tuli näyttäytymään ja ruokailemaan?
Olisipa todella itsekeskeistä ajattelua tältä sukulaiselta tai tuttavalta, että ei saa pukeutua noin koska minun mielestäni etiketti on tärkein. Tai jotain tunnepuolen ongelmaa, jos todella uskoisi noin.Neonpinkkiin pukeutuja (tässä tapauksessa hänen perheensä) se itsekeskeinen tässä on.
Millä tavalla?
Siksikö, että joku etikettikyylä pahoittaa mielensä siitä, että hautajaiset ei olekaan hänen mielenmaisemansa mukaiset?
Huhhuh, mitä itsekeskeisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kyllä että häihin, vanhojentansseihin ja rippijuhliin panostetaan, mutta ei hautajaisiin. Kovinkaan moni käyttää tuskin noitakaan pukuja uudestaan.
Haluaisin kyllä nähdä, kun ne kommentoijat, jotka täällä puhuvat vapaan pukeutumisen puolesta, laittaisivat lapsensa normivaatteissa vanhojentansseihin ja rippijuhliin. Kyllä voisi olla, että lapset kieltäytyvät menemästä.
Voi tietysti tuntua kaukaiselta ajatukselta, että hautajaisiin ostaisi jotain vaatetta, mutta kyllä niitä hautajaisia kaikille tulee eteen kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sureville omaisille
Olisipa todella itsekeskeistä ajattelua tältä sukulaiselta tai tuttavalta, että ei saa pukeutua noin koska minun mielestäni etiketti on tärkein. Tai jotain tunnepuolen ongelmaa, jos todella uskoisi noin.Luitko tämän?
Jokainen voisi miettiä, millaisesta käytöksestä itse loukkaantuisi läheisen henkilön hautajaisissa. Sitten voisi miettiä, että haluaako aiheuttaa muille sellaista jättämällä pukeutumatta tilaisuuden arvon mukaisesti. Ihan turha vedota siihen, että ei pukeutumisella nyt voi olla niin suurta väliä.
Taaperona kuolleella pikkusiskollani oli arkku, mihin oli maalattu punaisia ja muita kirkkaanvärisiä kukkia. Jälkeenpäin jotkut oli kuulemma arvostelleet maalausten olevan ihan sopimattomia hautajaisiin. Olisiko sinusta siis maalaukset pitäneet jättää maalaamatta, koska muutamat ihmiset oli arvostelleet niitä?
Vanhojentanssi- ja rippivarustelu on myös kallista puuhaa. Paljon vähemmällä rahalla saa siistit mustat vaatteet hautajaisiin.
Pojillahan tämä on helppoa, kun samalla puvulla voi mennä kaikkiin tilaisuuksiiin. Arvattavasti tämänkin ketjun ongelmoijat ovat pääosin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Tumma tai ankea harmaa vaatetus ajaa saman asian. Ei Suomessa ole mitään mustaa vaatepakkoa, se on vain perinne.
Jos on varaa isoon huviin, niin senkin voi kääräistä kaulalle ja osittain hartioille, jos ei vaatteeseen ole varaa ja mustaa välttämättä haluaa.
Olen itse mummuni hautajaisissa ollut tummanvihreässä, kun ei ollut mustaa, mutta mene sitten vaikka neonpinkissä, alapeukuttaja.
Lapsellani oli vaaleanvioletti paita ja farkut isomummon hautajaisissa. Minulla oli vaaleanvioletti yläosa myös.
Myös muilla vierailla oli vaaleita asuja, ihan valkoisesta ja beigestä siniseen siihen violettiin. Taisi joillain olla myös farkkuja. Osalla oli mustaa yllä. En usko, että kukaan harmistui kenenkään vaatteista.
Hautajaiset oli kauniit ja miellyttävät, juuri isomummolle sopivat.
Jos joku oikeasti katsoo asiakseen loukkaantua vainajan lapsen yllä olevasta väristä, niin kyllä on pikkusieluista hommaa. Ei vissiin mitään tärkeämpää mietittävää hautajaisissa ole.
Mitä voi odottaa palstalaisilta, joiden mielipide on se, että cocktailmekko on täysin ok rippijuhliin ja juhlien idea on se, että saadaan päivä prinsessana?
Minulla oli lapsemme hautajaisissa tummansininen hame ja vaaleansininen paita, isällään oli farkut ja vaalea kauluspaita. Lapsen vaatteita en muista.
En muista mitä muilla oli yllä, eikä sillä ollut mitään merkitystäkään. Asia minkä muistan parhaiten, on kun valitsin kuvia muistotilaisuutta varten ja vielä matkalla muistotilaisuuspaikalle kävin läpi niitä.
Täällä nyt ihan yliarvioidaan vaatteiden värin merkitys hautajaisissa. Läheisen ihmisen hautajaisissa sitä kyllä keskittyy enimmäkseen siihen että itse selviää päivästä jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sureville omaisille
Taaperona kuolleella pikkusiskollani oli arkku, mihin oli maalattu punaisia ja muita kirkkaanvärisiä kukkia. Jälkeenpäin jotkut oli kuulemma arvostelleet maalausten olevan ihan sopimattomia hautajaisiin. Olisiko sinusta siis maalaukset pitäneet jättää maalaamatta, koska muutamat ihmiset oli arvostelleet niitä?
Hyvin mahdollista. Koska tärkeintähän ei hautajaisissa ole vainaja tai omaiset, vaan se, että mitähän nyt ne muut ihmiset ajattelee tästä.
Hautajaisissa tärkeintä on vainajan lisäksi omaiset.
Vaatearvostelijat voi jäädä kotiin selaamaan vanhoja Anttiloita.
Typerää trollailua täällä ketju täynnä, yritetään vaan ärsyttää etiketin noudattajia. Aikuisen ihmisen ei ole niin vaikeaa pukeutua sopivasti hautajaisiin.
Eipä taida järki paljoa päätä pakottaa jos joku oikeasti luulee, että muuhun kuin mustaan tai tummaan pukeutuneet omaiset surisi tai kunnioittaisi vainajaa jotenkin vähemmän kuin se kokomustaan jakkupukuun pukeutunut naapuri tai pikkuserkku.
Vierailija kirjoitti:
Typerää trollailua täällä ketju täynnä, yritetään vaan ärsyttää etiketin noudattajia. Aikuisen ihmisen ei ole niin vaikeaa pukeutua sopivasti hautajaisiin.
Juu, trolleiltahan ne vaikuttaa, ketkä paheksuu vainajan lasten punaisiin pukeutumista, siksi koska etiketti. Ei kukaan voi oikeasti ajatella niin yksinkertaisesti.
Sekä äitini että isäni hautajaisissa olin niin surullinen että sukulaisten/vieraiden vaatteet ei kiinnostaneet lainkaan. Lohdutti se että olivat paikalla, suremassa meidän lasten kanssa.
Koska olen aika iäkäs, hautajaisia on tullut käytyä. Riippumatta vainajan sukulaisuussuhteista olen joskus pukeutunut mm. mustiin farkkuihin ja mustaan t-paitaan bleiserin kanssa, valkoiseen neulepuseroon mustan hameen kanssa, Joskus on ollut valkoinen kauluspaita mustan bleiserin ja mustien housujen kanssa. Ei vaatteet kerro surusta minkä jonkun läheisen kuolema aiheuttaa, Saattaa kyllä itselläni olla ongelma vielä edessä kun laihtumisen takia nuo bleiserit ei enää istu päällä, sitten kai etsin jonkin neuleen tms.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida järki paljoa päätä pakottaa jos joku oikeasti luulee, että muuhun kuin mustaan tai tummaan pukeutuneet omaiset surisi tai kunnioittaisi vainajaa jotenkin vähemmän kuin se kokomustaan jakkupukuun pukeutunut naapuri tai pikkuserkku.
Täällähän on kerrottu jo, miten he surevat nimenomaan enemmän...
Ei surun määrä liity vaatteisiin mitenkään.
Olin takuulla surullisempi isosiskoni hautajaisissa värikkäässä mekossa kuin mummon hautajaisissa mustassa hameessa ja paidassa. Joku vähän fiksumpi voisi ehkä ymmärtää, että surun taustalla ei olleet ne vaatteet, vaan suhde vainajaan ja kokonaistilanne.
Mielensäpahoittaja se tässä itsekeskeinen on. Ne omaiset saa todellakin pukeutua ihan miten parhaaksi katsovat. Etiketistä rutkuttava mielensäpahoittaja voi kääntyä portilta ympäri, jos omaisten asut näyttää liian vääränlaisilta hänen mielestään ja mennä vaikka kotiin rutkuttamaan.