En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Farkkutakki kuulostaa sopivalta varsinkin näin toukokuussa, harmaat ballerinatkin on hyvät. Kannattaa käydä vaatekaappi läpi ja etsiä sieltä sopivimmat. Uusia ei ole mikään välttämättömyys lähteä hankkimaan ajatuksella, että pakko olla jotain uutta. Kannattaa käyttää aika sen vaatekaapin sisällön läpikäymiseen.
Mitä siihen väitteeseen tulee että hautaisiin kuuluisi mustat vaatteet, en olisi itse pystynyt menemään lapseni hautajaisiin mustissa vaatteissa. Tilanne tuntui muutenkin ihan liian epätodelliselta. En muista millaisissa vaatteissa vieraat oli, en edes millaisissa itse olin. Ainoa vaatteisiin liittyvä muisto on nuorimman lapsen äitiyspakkauksen haalari, minkä näin lapsen istuessa sylissäni.
Kannattaa olla menemättä jos ei mustaa ole laittaa. Kaikki muut nauraa teille etiketin piittaamattomille.
Tärkeintä ei ole että on mustaa vaan edes tummaa vaatetta. Ja jos ei ole oikeasti mitään muuta kuin tuulitakki yläosaksi niin sitten se. Jos mietin hautajaisia niin suurin etikettivirhe olisi jokin liian vaalea tai räikeä asu. Se jos päällä on vähän "juntti" tuulitakki on paljon parempi kuin ettei mene ollenkaan koko hautajaisiin.
Sehän hirveintä on kun kukaan ei tule tai itse pääse läheisen juhlaan. Juhlahan sekin on kun ihminen kuolee ja ainutkertainen tapahtuma. Naimisiin voi mennä vaikka sata kertaa, mutta kuollaan vain kerran. Kyllä vainajan läheisetkin muistelee, että Jennalla oli Helly Hansenia päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kirppikseltä löytyy vain vaatteita normaalikokoisille.
Musta t paita ja gollegehousut ei maksa paljon.
Jos ei tosiaan ole kuin muutama lantti niin kysyy tuttaviltaan mustia vaatteita lainaksi.
Kirppikseltä löytyy kyllä musyia huiveja vaikka valkoisen paidan kanssa ja jotkut mustat sukkahousut ja siihen päälle pitsiä kuin hameeksi.
Nyt mielikucitusta kehiin. Ompele käsin ei tarvita konetta kun saa kahdesta mustasta hameesta isomman kangastilkun jonka kietaisee ympärilleen
Laita vaikka jollain nauhalla kiinni.
Kyllä konsteja keinoja on monenlaisia kun hätä on suuri.
Siis täh 😂🤣 nämä hautajaisasut haluaisin kyllä nähdä!
Joo ivaile vaan . Et tiedä todellisesta elämästä mitään. Et varmasti osaa jatkaa juomia ruokaa jne. Etkä tiedä miten ollaan eletty 100 v sitten. Ei ole ollut kännyköitä tv hiusvärejä rasvoja joka lähtöön tekosellaisia ym ym. Naura vaan ja ivaile.
Mutta tutustu elämään todelliseen elämään.
Meistä kukaan ei tiedä miten on eletty 100 vuotta sitten, et sinäkään vaikka niin kuvittelisit. Mistä sinä kuvittelet että mustia irtokappalekankaita on kaikkien huushollissa, sekä ompelukonetta ja lankaa ja kaavoja? Käy todella kalliiksi tuo hautajaispuku. Ennemmin sinne henkkamaukkaan ja sieltä siistit vaatteet, halvemmaksi käy.
Ja ruuan jatkamisen nyt kaikki osaa.
Pöljää puhetta sinulla. Ei tarvita mitään ompelukonetta eikä kaavoja. Käsin tehdään. Miten luulet että vaatturit tekevät vaatteita.
Etkö ymmärrä asioita. Meillä vanhin sukulainen tällä hetkellä 104 v. Hänen tietojaan käytetään tänäkin päivänä.
Kyllä sieltä löytyy tietoa 200 vuoden takaakin.
Kuules kirppis on mustaa kangasta täyñnä kunhan osaa oikein ostaa
Miten luulet että ennen on tytöt pojat saaneet uusia vaatteita kun on ollut pulaa kaikesta.
.hölmö olet.Kerro nyt miten jatkat esim kahvin. Et varmasti tiedä. Se on saletti.
Jotkut ei sitten tajua, että kaikki ei asu isoilla paikkakunnilla missä kirppiksiltä löytyy vaikka mitä. Tällä paikkakunnalla on kaksi pientä kirppistä enkä kyllä koskaan ole kummallakaan nähnyt minkäänlaisia kankaita myynnissä. Ei siinä paljon ostamisen osaamisen auta jos ei sitä mustaa kangasta ole. Köyhä ei lähde julkisilla muille paikkakunnille katsomaan, että olisiko siellä sopivaa kangasta. Ap:lla myös rajatusti aikaa koska hautajaiset tällä viikolla ja nyt on jo tiistai. Jos ei ole ompelukonetta, niin käsin ompelu vie aikaa. Ja onko edes kokemusta tehdä vaatteita ja ommella käsin?
Ei, en itse ole köyhä ja löytyy hautajaisvaatteet joten sun ei tarvitse mulle alkaa siitä räyköttämään. Kunhan nyt halusin herättää sua tajuamaan, että ei kaikki asu jossakin Helsingissä missä täysin erilaiset mahdollisuudet löytää kankaita ja vaatteita kuin pienillä paikkakunnilla.
Taas yksi pöljä joka ei osaa säveltää. Oletko koskaan nähnyt kirppiksellä mustaa vaatetta. Housuja paitoja hameita takkeja. Niistä sitä kangasta saa . Hölmö mikä hölmö.
Koville ottaa soomereille kun eivät tiedä mitään asioista tai elämästä. Viimeinen niitti soomereille kun alkavat huutamaan lääkkeistä. Ota ota lääkkeesi.
Soomerit ovat aivan samalla tasolla kuin samariini. Eivät tiedä nykyajasta mitään.
Päätän omalta osaltani keskustelun tähän.
Aivan sama mitä vastaat EVVK.
Kuka tänä päivänä on niin hullu että ostaa kirpparilta valmiita vaatteita purkaakseen ne kankaiksi joista sitten tehdä itselleen vaatteita? Jos tässä joku ei tiedä nykyajasta mitään, se olet ihan sinä itse pöljine sävellyksinesi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla menemättä jos ei mustaa ole laittaa. Kaikki muut nauraa teille etiketin piittaamattomille.
Kannattaa olla menemättä hautajaisiin, jos menee sinne nauramaan muiden osallistujien vaatteille.
On erittäin suuri etikettivirhe pitää omaa pukeutumistaan muiden pukeutumista parempana ja vieläpä tehdä siitä tuollainen numero.
Kirppiksiltä löytyy edullisesti.
Tulee mieleen että jos hautajaisiin pukeutuminen vähänkään mietityttää tai on epävarma mikä on sopivaa, musta vaatetus on silloin aina ns. turvallinen ja varma valinta. Mustissa olet hautajaisissa asiallisesti pukeutunut, et vie huomiota tilaisuuden perimmäisestä ajatuksesta ja tarkoituksesta, et loukkaa ketään eikä tarvitse jälkikäteen miettiä mitä muut hautajaisvieraat vaatetuksestasi mahdollisesti ajattelivat tai puhuivat.
Vierailija kirjoitti:
Appi aikoinaan teetti mittatilauspuvun äitinsä hautajaisiin. Tumman puvun, joka ei kuitenkaan ollut musta, mutta kuitenkin hyvin tumma. Olivat selvittäneet, että se on täysin etiketin mukainen.
Ap, ei ole häpeä kysyä sopivia vaatteita lainaksi esim. Facebookin ryhmistä, jos kavereilta ei löydy. Itse olen nähnyt täällä Tampereen seudulla monta ilmoitusta, joissa kysellään, että voisiko joku lainata koon X puseroa/housuja/hametta/takkia hautajaisiin. Ja aina lainaaja on löytynyt.
On se kumma, miten nykyaikana ei piitata tavoista. Minäkin olen kotoisin köyhästä perheestä, mutta aina meillä oli asianmukaiset vaatteet hautajaisiin. Juhliin ei menty arkivaatteissa. Tämä ei siis missään nimessä kritiikkiä sinulle, ap, vaan näille, joiden mielestä on ihan se ja sama, mitä hautajaisiin päällensä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, miten nykyaikana ei piitata tavoista. Minäkin olen kotoisin köyhästä perheestä, mutta aina meillä oli asianmukaiset vaatteet hautajaisiin. Juhliin ei menty arkivaatteissa. Tämä ei siis missään nimessä kritiikkiä sinulle, ap, vaan näille, joiden mielestä on ihan se ja sama, mitä hautajaisiin päällensä laittaa.
Muiden vaatteiden arvostelu ja itseään pukeutumisen perusteella parempana pitäminen se vasta huono tapa onkin.
Täällä myös tällä viikolla hautajaisiin menossa oleva nainen, jolla tietyt seikat vaikuttaa pukeutumiseen ja on hankala löytää sopivia vaatteita.
En ole nyt lukenut kaikkia kommentteja, toivottavasti olet jo saanut hyviä neuvoja, tai jo peräti keksinyt mitä puet päälle hautajaisiin!
Mielestäni voit ihan hyvin laittaa kuvailemasi hm-neuletakin, jos se on musta/tumma ja hillitty. En suosittelisi laittamaan hupparia.
Alaosaksi musta/tumma pitkä/polvimittainen hame, tai mustat/tummat suorat housut/farkut.
Takkia ei tarvitse ostaa, riittää että se on tummahko. Jos ei ole tummaa takkia, olisiko sinulla mustaa tai muutoin tummaa isoa huivia jos/kun hautajaisissa ollaan ulkona. Siis siihen neuletakin päälle? Jos kylmä, laita huivi farkkutakin päälle "peittämään takin väriä". Harmaat ballerinat käy kengiksi ihan hyvin. Koruja mahdollisimman vähän, jos ollenkaan. Hillitty kampaus.
Tärkeintä on osallistuminen tilaisuuteen, hillitty ja (kaikkia) kunnioittava käyttäytyminen. Se merkitsee eniten.
Fiksut ihmiset ymmärtävät ettei kaikilla ole varaa hankkia erikseen hautajaisiin vaatteita, eivätkä siellä toisten vaatteita kommentoi, tai edes katso paheksuvasti.
Tätä se teettää myös kun kansa vierottuu uskonnosta. Uskonnollisia tapoja pidetään turhina ja tyhminä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on osallistuminen tilaisuuteen, hillitty ja (kaikkia) kunnioittava käyttäytyminen. Se merkitsee eniten.
Fiksut ihmiset ymmärtävät ettei kaikilla ole varaa hankkia erikseen hautajaisiin vaatteita, eivätkä siellä toisten vaatteita kommentoi, tai edes katso paheksuvasti.
No ei tämä ole pelkästään varakysymys. Itselläni se kokemus että hyvin tienaavat henkilöt eivät välitä etiketistä vaan tulevat paikalle kirkkaanvärisessä laskettelutakissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua kaivelee, mitä joku pukee ylleen läheisensä hautajaisiin?
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, miten tavat on tosiaan hukassa, kun hautajaisissa on tärkeintä korostaa omaa mustaa tai tummaa "oikeaa" pukeutumistaan.
Viis vainajasta tai omaisista, mutta katsokaapa kuten minulla on etiketin mukainen musta puku, nihh!
Tummat siistit vaatteet, ei niiden tarvitse aina mustat olla.
Musta on surun väri vain uskovaisille ihmisille, koska musta on surun väri kristinuskossa.
Itse olen ateisti enkä kuulu kirkkoon, ei myöskään sukuni.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se teettää myös kun kansa vierottuu uskonnosta. Uskonnollisia tapoja pidetään turhina ja tyhminä.
Olen sitä mieltä että joulun tulee olla normi työaikaa uskonnottomille. Samoin uskonnottomien lasten ei tule mennä rippikouluun. Ilmeisesti myöskin hautaukset olisi hyvä ulkoistaa jonnekin muualle kuin kirkkoon. Tämä perustuu vain tällä palstalla esitettyihin mielipiteisiin.
Joo, mutta ei kuulosta niin tökeröltä kerjäämiseltä.