Laittaako teidän teinit koko perheelle ruokaa?
Kommentit (39)
Joo, yksi teini asuu vielä kotona ja tekee pyydettäessä (ja ihan joskus jopa pyytämättä) jotain aasialaista. Koska on kova urheilemaan ja kasvaa edelleen vähän joka suuntaan, tarvii aika järkyttävät määrät polttoainetta, näistä huolehtii aivan itse, suurimmaksi osaksi myös ostamisen suhteen, minun ei tarvitse huolehtia kuin päivällisestä. Olen pienituloinen yh, lisäksi vielä 10v, niin en näillä ruuan hinnoilla vaan kertakaikkiaan taivu. Teinillä on nyt välivuosi ja tekee töitä, niin ihan hyvin toimii näin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, yksi teini asuu vielä okotona ja tekee pyydettäessä (ja ihan joskus jopa pyytämättä) jotain aasialaista. Koska on kova urheilemaan ja kasvaa edelleen vähän joka suuntaan, tarvii aika järkyttävät määrät polttoainetta, näistä huolehtii aivan itse, suurimmaksi osaksi myös ostamisen suhteen, minun ei tarvitse huolehtia kuin päivällisestä. Olen pienituloinen yh, lisäksi vielä 10v, niin en näillä ruuan hinnoilla vaan kertakaikkiaan taivu. Teinillä on nyt välivuosi ja tekee töitä, niin ihan hyvin toimii näin.
Olet pienituloinen yh, lisäksi vielä 10-vuotias?!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lasten tehtävä. Vaimo kokkaa 👍
Ei olekaan varsinaisesti lasten tehtävä. Kuitenkin siinä vaiheessa kun ruokia alkaa kulua ns. älyttömiä määriä ja teini on täysin kykenevä kokkaamaan itsekin, minusta on kohteliasta että teinikin kokkaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaitto on yksi kotityö muiden joukossa. Kaikki perheenjäsenet osallistuvat kotitöihin ikänsä ja osaamisensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lasten tehtävä laittaa ruokaa koko perheelle.
Miksei?
Koska se on vanhempien tehtävä.
Näin kasvatetaan ne lapset, jotka koko loppuelämänsä odottavat että kaikki kannetaan valmiina eteen.
Ei tarvinnut kotona tehdä yhtikästä mitään, mutta hyvin olen pärjännyt elämässäni ja kokkaukset onnistuu oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaitto on yksi kotityö muiden joukossa. Kaikki perheenjäsenet osallistuvat kotitöihin ikänsä ja osaamisensa mukaan.
Meillä ei saanut tehdä mitään keittiössä, kun vanhemmat varmaan pelkäsivät että pilaan hyvät kalat ja riistaruoat.
Tottakai. Pienempänä sai tehdä aina kun halusi, samoin leipoa. Pikkulapsena mukaan keittiöön auttamaan, sitten vähän isompana sekä auttamista että omasta motivaatiosta itse tekemistä, koko perheelle myös. Nyt sekä omasta tahdosta jos haluaa laittaa että myös välillä kotityönä. Nuorempi auttaa ja saa leipoa/kokata jos haluaa. Opetetaan niin, että hänkin varmasti teini-iässä samoin osaa itsenäisesti hoitaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lasten tehtävä laittaa ruokaa koko perheelle.
Miksei?
Koska se on vanhempien tehtävä.
Vanhempien tehtävä on opettaa elämässä tarvittavia taitoja aikuisuutta varten. Voi sen ruoanlaiton tietty ulkoistaa köksänopen opetettavaksi ja normiälyinen nuori voi opetella sitä itsekin, mutta ei siinä mitään pahaa ole jos jo teininä saa ja haluaa harjoitella. Meillä mies on oikea kulinaristi ja yksi lapsista selkeästi perinyt saman intohimon, tykkää kokata ja maistattaa erilaisia ruokia ja toinen leipoo mielellään, poikia molemmat. Ei tarvitse patistella, välillä jompikumpi on jo kokkaamassa kun ajattelen alkaa tehdä päivällistä!
Ei laita, tullaan lasten kanssa kotiin noin klo 17, heillä on vielä läksyt ja kerran viikossa iltaharrastus, ei olisi mitään järkeä vaatia ruuanlaittoa vain siksi, että muuten ei muka opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti laittoi aina ruoan. En muista koskaan tehneeni teininä koko perheelle ruokaa. Itselle saatoin lämmittää pannulla puolivalmista ja joskus harvoin tehtiin siskon kanssa tortilloja kun äiti ei ollut kotona. Joskus toki saatoin auttaa äitiä keittiössä pyydettäessä.
Ja kun muutit omillesi, et osannut tehdä mitään?
Osasin tietysti lukea reseptejä ja toteutin ne. Ruoanlaitto ei ole rakettitiedettä vaikka en siitä tykkääkään eikä äiti vaatinut ruokaa laittamaan.
No apuna voi olla, mutta ei todellakaan tarvitse kokota koko perheelle.
Laittavat. Useimmiten laatikkoruokia, kinkkukiusausta taitaa olla eniten, ja kokeilevat erilaisia pastareseptejä. Minä hankin tarpeet kaupasta toiveiden mukaan. Saattavat muuten myös imuroida, pesaista vessan tai pyöräyttää pyykkikoneellisen käskemättä. Ja olen heistä ylpeä enkä edes salaa.
Meillä lapset olleet pienestä asti mukana ruoanlaitossa ja leipomisissa. teineinä tekivät jo kaikki sujuvasti ruokaa. omilleen muuttaessa on taidot olleet hallussa. myös nämä muut tarpeelliset siivoamiset, pyykinpesut, pikku rempat ja kodin huoltotyöt. karhunpalveluksen tekevät vanhemmat joiden lapsille ei opeteta/vaadita mitään. koulu on ollut hoidettava hyvin ja jokaisella ollut harrastus.
Ilman muuta teini-ikäisten pitää osata tehdä ruokaa ja joskus myös tehdä koko perheelle. Meillä tämä on ihan luontevaa. Sekä teini-ikäinen tyttö että poika kokkaavat noin kerran viikossa. Jo lapsena oppivat laittamaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaitto on kotityö ja teini-ikäiselle ihan sopiva.
Ja tärkeä taito, minkä hyvä vanhempi opettaa kotona ennen kuin lapsi muuttaa omilleen.
Esiteinit olivat isomummunsa luona oppineet, miten eilisestä kuivahtaneesta makaroni- tai perunalaatikosta saa hyvää ruokaa, Laitetaan ruoka paistinpannulle, kaadetaan maitoa päälle ja annetaan maidon imeytyä tähteisiin. On melkein parempaa kuin alkuperäinen.
Itse en ole kummoinenkaan kokki, ja kävin vuorotöissä, niin ovat osanneet laittaa itselleen jo 10-vuotiaasta asti. Aluksi vain mikro oli sallittu kuuma ruuanlaittoväline.
Itseni ei tarvinnut tehdä kotona mitään eikä omat lapsetkaan kokkaa, saisivat kyllä jos haluaisivat. Hyvin olen pärjännyt siitä lähtien kun muutin pois kotoa.
Näin kasvatetaan ne lapset, jotka koko loppuelämänsä odottavat että kaikki kannetaan valmiina eteen.