Makaronimössö (alias nistipata), kunnon kotiruokaa?
Jos henkilö kehuu tekevänsä kunnollista kotiruokaa lapsilleen, odotan kyllä sen olevan jotain muuta kuin jauhelihaa ja makaronia sekaisin!
Kommentit (147)
Rupesi tekemään mieli nistipataa aurajuustolla, nam.
Tänään just tein pitkästä aikaa ja kyllä osaskin olla hyvää!
Ompa nimi keksitty, vuosia sitten keitetty makaroni, nakkia ja sekavihannekset oli nimeltään pienten pata. Jossain vaiheessa makaronimössö.
Vierailija kirjoitti:
Ompa nimi keksitty, vuosia sitten keitetty makaroni, nakkia ja sekavihannekset oli nimeltään pienten pata. Jossain vaiheessa makaronimössö.
Pienten nistien pata? Mistä tuo nimitys muuten tulee ruualle, voisiko joku käyttäjä täällä vastata?
Vierailija kirjoitti:
Olen viime aikoina alkanut tekemään nistipataa, lapset tykkää ja niitä huvittaa se nimi.
Pyrin maustamaan sen ruoan mielestäni kunnolla.
Jauhelihan kallistumisen vuoksi nykyään nistit vetää halpislenkin pikku palasiksi Nistipata 2.0:aan.
Voisiko joku nisti antaa tämän ruokalajin oikeaoppisen reseptin täällä??
Teen itselleni herkku makaroonilaatikkoo kunnolla maustettua lempimausteistani kuten kurkuma-ja makea paprikajauhe, grillimaustetta, rosepippuria, oregaanoo, hieman aromat suolaa ja kasvisliemijauhetta.
Paistijauhelihaa 10%, kuitupitoista sydänmerkki makaroonia, paprikaa, punasipulia, valkosipulia, aurinkokuivattua tomaattia, ruokakermaa ja jotain juustoraastetta.
Sitä vanhanajan perinteistä mautonta koulu makaroonilaatikkoa en tee ollenkaan. Se oli ihan valkoista, mautonta ja vetistä mössöä. Vähänlaisesti sikajauhelihaa. Kyllä sitä nälkäänsä söi runsaan ketsupin kanssa.
On se hyvää,vähän kurkkua tomaattia ja vaikka porkkanaraastetta viereen. Halpaa ja hyvää. Vähävaraisena teen usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten nistien pata? Mistä tuo nimitys muuten tulee ruualle, voisiko joku käyttäjä täällä vastata?
Jos nistit syö sitä ku raha menee aineisiin. Jauheliha ja makaroni halpqq.
Joskus nuorena kuulin kutsuttavan pienten padaksi, koska lapsille tehtiin ja he tykkäsivät, myös nakeilla.
Jos makaronilaatikko on kotiruokaa niin nistipatakin on. Itse Laitoin omaani aina runsaasti sipulia, joka on superruokaa. Salaattia voi syödä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten jännä, että jos samoista aineksista (vehnä ja jauheliha) tehdään hampurilainen, moni pitää sitä roskaruokana. Mutta kun se on makaronin ja jauhelihan muodossa, sitä voi näköjään kutsua kunnon kotiruuaksi. Itse näen molemmat ruokina siinä missä muutkin ruuat, luokittelematta sen kummemmin kunnon tai roskaruuaksi.
Mäkkärin hampurilainen onkin pika/roskaruokaa. Jos hampurilainen on tehty kunnon aíneksista ihan oikeassa ravintolassa, on se oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronimössö on lasten herkkua, joskus laitetaan juustoakin mukaan, se sitoo makaronit kivasti yhteen. Lapsiperheen vakioruoka, kun kiireisenä päivänä pitäisi saada varmasti maistuvaa ruokaa.
Hei mitä juustoa laitatte ja missä vaiheessa? Kiinnostaisi uudet ideat.
Sitä juustoa, jota sattuu kaapista löytymään, tai pakastimesta raasteena. Laitan sen vasta lopuksi, eli sen jälkeen kun on laitettu jo muna, tomaattisose tai mitä siihen milloinkin löytyy.
raaka muna nistipadan sekaan?
toi alkaa mennä jo makaronilaatikon genreen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronimössö on lasten herkkua, joskus laitetaan juustoakin mukaan, se sitoo makaronit kivasti yhteen. Lapsiperheen vakioruoka, kun kiireisenä päivänä pitäisi saada varmasti maistuvaa ruokaa.
Oon n38 joka on syntyisin Yhdysvalloista ((I was) Born in The USA) ja koko aikani Suomessa oon ihmetellyt että milloin tajuatte laittaa makaronilaatikkoon juustoa!
Olen siis kasvatettu juustomakaronilla!
(Tunnen satoja juustomakaronireseptejä, mm paahdettu juustomakaroni!)
Sä olet siis tiennyt tuon koko ajan muttet viitsinyt kertoa suomalaisille???? aika itsekästä
Meillä ruoka on kymmeniä vuosia ollut Vanha Kostaja! Kaikki tykkäävät. Makaronilaatikko ja lasagne sitten erikseen. Nisti- tai narkkipata oli aikaisemmin uutta meillekin. Typerä nimi....
(makaronia, jauhelihaa, sipulia, valkosipulia, mausteita - rahapäivinä sekaan pussi hemapaa). Jauhelihan tilalle voi laittaa purkillisen 'tonnikalaa', jos tarjouksesta löytyy,
Kiinnostaisi kuulla valittajilta, mikä heidän mielestään on terveellistä ruokaa, jos pasta, proteiininlähde ja sivusalaatti eivät ylitä kynnystä?
En tee itsekään nistipataa, koska en tykkää siitä, mutta pastaa jauhelihatomaattikastikkeella useinkin. Se on itselle se laiskan päivän ruoka, johon ei tarvita muuta kuin pari tuntia aikaa. Jos olisi lapsia ja/tai kiire, varmasti kokkaisin nistipataakin.
Mun mielestä on ihan kunnon kotiruokaa. Usein tuunaan sen esim. laittamalla jauhelihan joukkoon pakastepinaattia tai esim. maissia, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia tmv. Joskus tomaattipyrettä tai tomaattimurskaa jne. Eli variaatioita on useita.
Hyvää ja täyttävää.
Kastikkeiden käyttöä olen vuosien varrella vähentänyt, mutta talvisin tulee niitäkin tehtyä.
Nistipata on järkyttävä ilmaisu lapsiperheessa. Makaronomössöä se on. Eikä mitään kermaa tai vihnneksia,oikeaoppisessa on vain jauhelihaa ja makaronia.
Nistipata on ihan hyvä perusruoka. Kasviksia vaan sekaan tai lisukkeeksi kylkeen, niin saapahan samalla vähän niitäkin eikä tule syötyä ylenmäärin hiilareita.