Kellään kokemusta 18 vuotta täyttäneen laittamisesta alivuokralaiseksi?
Emme taida muuten selvitä taloudellisesti, koska olen kuntoutustuella ja yh.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsesi saa täyttä asumistukea jos sinulta vanhemmaltaan jotain vuokraa. Kaikki rikkaat tietävät tämän, lasten opiskelukämpät ostetaan ristiin naapuriperheen kanssa niin että naapurin lapsi vuokraa meiltä ja meidän lapsi naapuriperheeltä.
Tämä on jo mennyttä aikaa. Asumistukea kyllä saa, jos se vanhempien asunto ei ole samassa talossa kuin vuokrattava asunto.
Kaikki tietää tämän.
Minä en tiennyt.
Jatkan vielä viestiin 61, että ilmeisesti asutte vuokralla, koska puhut alivuokrasopimuksesta. Toki siinä tilanteessa, jos itse et saa enää toimeentulotukea, niin alivuokrasopimuksen tekeminen on kannattavaa.
Pitääkö lapsi siis perusosansa itsellään eikä osallistu perheen kuluihin. Koska saman verranhan teillä nytkin on periaatteessa rahaa käytössä, kun silloinkin kun lapsi oli 17. Nyt vaan sinä et saa sitä lapsen perusosaa omalle tilille, vaan lapsi saa sen itselle. Ymmärrän, että tilanne on hankala, jos lapsi ei osallistu menoihin.
T. Se Kelassa töissä oleva
Ei onnistu. Lapsesi ei saa työttömyystukea myöskään kun 50%, jos asuu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu Kelalle. Tukien väärinkäyttö on petos.
Tällä vaalikaudella kitketään loisiminen pois.
Naurettava pelle. Ap kertoi Kelan työntekijältä kuulleensa koko jutusta. "Ilmiannettu Kelalle" hehheh. Juntti.
Mä olen käsittänyt Kelan sivuilta että lapsi voi asua vanhemman omistamassa asunnossa ja saada asumistukea jos asunto on täysin erillinen asunto. Esimerkiksi toisella paikkakunnalla oleva asunto. Mutta asunto voi olla myös vanhemman asunnon kanssa "samassa" jos asunnot ovat täysin erillisiä. Omat sisäänkäynnit, keittiöt, vessat jne. Yksillä tuttavilla on uudehko omakotitalo, johon rakennettiin erillinen pikkukaksio perheen äidin vanhempia varten. Jos tuollaisen vuokraisi omalle lapselleen niin todennäköisesti lapsi saisi siihen asumistukea.
18v täyttäneelle lapselle voi alivuokrata osan huoneistosta.Asumistuki on yhteinen.Molemmat hakee toimeentulotuen omalla hakemuksella.Lapsen opiskellessa lukiossa on oikeutettu opintotukeen sekä toimeentulotukeen mikäli tähän on sosiaaliset perusteet.Toimeentulotuessa tuloksi katsotaan puolet asumistuesta sekä opintotuki.Menoina vuokra,vesi,sähkö yms,perus elämiskulut.
Kukaan ei ole velvoitettu elättämään ketään toista täysi-ikäistä.Samassa asunnossa voi asua.Molemmilla omat lompakot.
Siis ilmeisesti saatte toimeentulotukea, koska kerrot, että sinut on katsottu yksin asuvaksi nyt. Asumistuessahan kuulutte samaan ruokakuntaan niin kauan kun yhdessä asutte, mutta toimeentulotuessa muutut yksinhuoltajasta yksin asuvaksi, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Asutteko vuokralla? Jos asutte vuokralla, tuosta ei olisi mitään hyötyä. Vuokra vain jakautuisi teidän kesken, mutta mistään ei rahaa lisää tulisi. Jos omistusasunto, silloin voi saada hyötyä, jos sinä et saa toimeentulotukea. Eli tällöin saisit lisätuloa siitä lapsen maksamasta vuokrasta. Mutta jos saat itse myös toimeentulotukea, niin lapsen maksama vuokra vähentäisi sinulle huomioitua vuokraa, joten hyötyä ei ole.
T. Kelassa töissä