Huh. Katsoin saksalaista Lemmen viemää um meine Deutsch zu üben ja sain karsean stressireaktion!
kun ohjelmassa tarjoilija tulee kysymään, mitä henkilöt (2 kpl) ottaisivat! Tajusin, että menin salaman siihen aikaan elämääni, jolloin piti koko ajan vain yrittää ja stressata siitä, että oppii. Palstaa kun lukee, niin näkee, ettei täällä pyöri ihmisiä, joilla olisi milloinkaan vaadittu olemaan ja elämään koko ajan mukavuusalueensa ylärajoilla tai niiden ulkopuolella.
Oikein hätkähdin, miten hirveä tuo tunnemuisto oli! Luulin silloin, ettei elämässä muuta ole. Siis mitään alempaa tasoa, joka kenellekään älykkäälle riittäisi.
Sairastuinkin nuorena aikuisena masennukseen ja yrittäminen oli pakko jättää sikseen. Enää en stressaa, mutta enpä puhu saksaakaan.
Tosin olen sitä aikoinaan suht sujuvasti puhunut, joten jos saisin asua jonkin aikaa saksankielisessä maassa, niin varmaan taas puhuisin.
Tarjoilijan aiheuttama stressirektio nyt ilmestyi siis siitä, kun piti liian nuorena jollain Itävallan laskettelureissulla tilata itse ruokia saksaksi.
En ole tajunnutkaan, miten hirveän paljon pahaa yrittäminen itselleni nuoruudessani aiheuttikaan. Mutta minulta vaadittiin sitä, se oli osa kotikasvatustani.
Kommentit (29)
Pizza ohne knoblauch, Bitte.
Knödelsuppe. Ein bier Bitte! No ei kyllä aiheuttanut mulle stressä. Mut kuulin juttua että joku suomalainen oli sanonut wainörschnaisl. Ja sille oli naurettu.
Kyllä mun vnmt pakkoti lapsena tilaamaan itse. Teininä sit luisti ja innoissaan vielä kun ei ollu ikärajaa alkolle!
Mit pommes!
Vierailija kirjoitti:
Knödelsuppe. Ein bier Bitte! No ei kyllä aiheuttanut mulle stressä. Mut kuulin juttua että joku suomalainen oli sanonut wainörschnaisl. Ja sille oli naurettu.
Kyllä mun vnmt pakkoti lapsena tilaamaan itse. Teininä sit luisti ja innoissaan vielä kun ei ollu ikärajaa alkolle!
Mit pommes!
Tuskinpa olit 14-15-vuotias, als ich. Harva sen ikäinen oli ainakaan mun ikäluokassani (70-luvulla syntyneet) lukenut saksaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mit pommes!
Tuskinpa olit 14-15-vuotias, als ich. Harva sen ikäinen oli ainakaan mun ikäluokassani (70-luvulla syntyneet) lukenut saksaa.
Ap
Täällä yksi 70 luvulla syntynyt Saksan lukija. Taitaa olla niin että ennen luettiin enemmänkin muita kieliä, nykyään vaan pakkoruotsi ja englanti. Mutkin laitettiin tilaamaan ulkomailla, en ole ymmärtänyt että aikuisiän masennukseni aiheuituikin siitä. (Huom viimeinen lause sarkasmia.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ruoan tilaamisesta stressiä?
Joo, kun se tilanne piti hoitaa saksaksi kun en siis varmaan olisi halunnut. Ja siis monta kertaa, olin Alpeilla hiihtolomalla 2 x viikon silloin noin 15-vuotiaana.
Ap
En ymmärrä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mit pommes!
Ap
Täällä yksi 70 luvulla syntynyt Saksan lukija. Taitaa olla niin että ennen luettiin enemmänkin muita kieliä, nykyään vaan pakkoruotsi ja englanti. Mutkin laitettiin tilaamaan ulkomailla, en ole ymmärtänyt että aikuisiän masennukseni aiheuituikin siitä. (Huom viimeinen lause sarkasmia.)
Saattaa liittyä siihen, että sinultakin on vain vaadittu, eikä ole koskaan hyväksytty tai annettu tehdä itse omia valintoja. Ja siis jos joku tarttuu tähän, että "ei ole annettu", niin tarkoitan, että jätetty tietyt asiat lapsen oman valinnan varaan. Täällä näyttää siltä, että harvaa on millään lailla kasvatettu, eikä valittu (nyt aikuisille) lapsille yhtään mitään, mistä voisi tulla stressiä. Tai jos tuli, ei ole ollut vanhempien elämästä pois, jos tekeminen jätetään. Enkä puhu harrastuksista, vaan koulusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun se tilanne piti hoitaa saksaksi kun en siis varmaan olisi halunnut. Ja siis monta kertaa, olin Alpeilla hiihtolomalla 2 x viikon silloin noin 15-vuotiaana.
Ap
En ymmärrä ongelmaa.
Useat ei taidakaan ymmärtää, koska takerrutte vain tuohon kieliasiaan. Kyllä tuosta voi ketjun läpi lukemalla päätellä, että ap on ollut herkkä nuori, jolla on ollut vaativat vanhemmat ja tuo on se juurisyy hänen ahdistukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mit pommes!
Ap
Oliko se sinullakin siis A-kieli? Kun kirjoitin pitkän saksan, meitä oli sinä vuonna koko kokeessa 400 oppilasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ymmärrä ongelmaa.
Useat ei taidakaan ymmärtää, koska takerrutte vain tuohon kieliasiaan. Kyllä tuosta voi ketjun läpi lukemalla päätellä, että ap on ollut herkkä nuori, jolla on ollut vaativat vanhemmat ja tuo on se juurisyy hänen ahdistukseensa.
Juuri näin. Harva täällä on oikeasti älykäs ja näkee tekstissä metsän puilta kuten sinä.
Ap
No, mulla oli. Kaikilla alueilla. Ei vain kielessä (muilla kielillä ei niin ollutkaan väliä. Saksa oli vanhempani valintojen kruunu).
Ap