Metallinpaljastin ja aarteenmetsästys
Ei taida kummoisia aarteita löytyä, kolikoita lähinnä? Ostin metallinpaljastimen ja tuolta rannoilta ainakin voisi etsiskellä.
Kommentit (112)
Jannu skodaa kopiksilla helmee!
Hä? Missä maailmassa sä nyt elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan muistutan, että kaikki yli 100v vanha kuuluu automaattisesti valtiolle. Eli löytämiäsi aarteita et voi pitää. Jalometalleista saat lunastuskovauksen.
Tämä taitaa olla totta, olen kuullut joskus näin kerrottavan. Mistähän voi olla varma iän suhteen? Entäs jos ei ymmärrä ikää yhtään ja vie löytötavaran vain kotiin?
Senkun vie. Kuka sitä voi väittää, että sinä löysit, etkä vienyt johonkin... mihin ne nyt sitten vietäisiinkään?
Minulla on vanha koru, jonka äiti oli saanut kummiltaan, kun äiti syntyi. Se oli kuulemma ollut kummitädillä itsellään melkein 50 vuotta ja sekin joltain saatu. Äiti kuoli joku aika sitten satavuotiaana. Eli minulla on vanha koru, joka on ainakin sata vuotta vanha, ja reilusti ylikin.
Voisko joku ruveta väittämään, että löysin sen ja mun kuuluu nyt antaa se johonkin museovirastoon?
Sinänsä se on kyllä aika kummallisen näköinen, että ei sitä oikein viitsi käyttää, mutta ei se millekään museoviranomaiselle ainakaan kuulu!
Eikä kuulu toiselta mummolta periytyneet vanhat kangaspuutkaan, jotka on ainakin 150 vuotta vanhat. Vaikka löysin ne mummon aitasta ja vein kotiini, kun ei niitä kukaan muu halunnut.
Niin, olen minäkin löytänyt vanhoja kolikoita 1700-luvulta ihan peltoa kääntämällä mutta en ole toimittanut niitä minnekään. EIkä niiden arvokaan ole kuin pari -kolme euroa jälleenmyynnissä.Jos ne olisiva olleet kultaa tai merkittäviä muinaislöytöjä niin toki olisin ne museovirastolle toimittanut. Kysehän on muuten löytötavarasta ei jostain mummon antaasta korusta en oikein käsittänyt tuota höpinää. Kun löytää jotain metallinpaljastimella niin sehän on löytötavara ellei sen varsinainen omistaja ole jo tiedossa esim. etsit kadonnutta tavaraa jollekin. ELi periaatteessa kaikki löytämäsi tavara jos se on arvokas eikä yli 100 vuotta pitää toimittaa löytötavaroihin.Ihmettelen kun porukat niitä kuvaa ja jemmailee, ei niin saisi tehdä.
Hakemaasi sivua ei voida näyttää
Ihan pro-vinkkinä vaan en tietenkään kerro naiselle kuinka toimia
Ei tämäkään ketju voinut pysyä asiallisena.
Huomaa että ongelmia päästä hoitoon.
Helsingissä ehkä.