Voi herranen aika. Mä en tajua jotain vanhempia, jotka antavat lapsen määrätä mitä tehdään.
Olen päiväkodissa töissä ja meillä on hoidossa yksi n. 5v lapsi, jonka vanhemmat antavat lapsensa tehdä mitä tahansa.
Lapsi saa esim. itse valita vaatteensa aamulla ja vaikka ne kuinka olisi epäsopivat säähän (esim. shortsit näillä ilmoilla), äiti ei tee mitään, koska lapsi osaa itse valita vaatteensa, kun on jo iso lapsi.
Esim. lapsella ei ole mitään ulkohousuja ja siitä ollaan jo ties kuinka monta kertaa huomautettu äidille, mutta kun kullannuppu ei halua laittaa niitä ulkohousuja, niitä ei oteta mukaan..
Joka ikinen päivä saadaan tapella lapsen kanssa siitä, että onko ne shortsit ok laittaa ulos, kun sataa vettä/tuulee/on muuten vaan koleata. Sama juttu kenkien kanssa, kun lapsi haluaisi koko ajan pitää crokseja, vaikka lenkkarit ja saappaatkin löytyy lokerosta..
Äiti ei myöskään tyhjennä lapsensa lokeroa ylimääräisistä vaatteista vaan lokero tursuaa lapsen housuja, joita lapsi sitten pitää sekaisin sisällä ja ulkona. Yritetään kyllä katsoa, ettei lapsi laita niitä kaikkein kakkaisimpia housuja sisälle tullessa jalkaan.
Kommentit (28)
se olisi heidän mielestään aika noloa. En siis pakota heitä siihen. Saavat mennä sortseissa niin kauan kuin itse tajuavat palelevansa.
kyllä normaali 5v tulee sanomaan jos paleltaa
jos täysipäinen 5v kulkee shsortseissa tähän aikaan vuodesta, niin mitä siitä? Kaikki kakarat vaan samaan muottiin, tänään jokaiselle siniset reimatecit päälle kun tumput suorassa seisovalla tarhatädillä on pihalla kylmä.
että lapsi voi mennä viileässä ilmassa ulos millä tahansa varustuksella.
Tulee vaan mieleen, että eikö vanhempien ole tapana olla lapsilleen niitä hyvää haluavia aikuisia? Eikö siis toisaalta lapsi-määrää-itse-logiikan mukaan lapsi saa myös itse valita mitä haluaa syödä? Hampparia joka toinen päivä..? Mitä jos lapsi ei halua pestä hampaitaan? Siitä vaan olkoon pesemättä vai? Ei halua tehdä läksyjään? Taas sama homma eli olkoon tekemättä?
Minusta kyse on jonkinasteisesta välinpitämättömyydestä ja jopa heittelejätöltä.
tekee oikein, jos ei anna lapsen mennä säähän sopimattomilla vaatteilla ulos. Vaikka lapsi haluaisi laittaa mitkä vaatteet vain ja äiti ei välitä, on silti päiväkodin vastuulla huolehtia lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Liian vähä pukeutuminen äidin hyväksynnällä ei ole huolenpitoa.
Tässä vaatekysymyksessä mielestäni lapsi on 5v kykenevä päättämään. Itse olen ollut tänään koko päivän pihalla puutarhatöissä shorteseissa ja topissa ja lämmintä on ollut noin 15 astetta, välillä vähän tihutti vettä. Normaali 5v liikkuu ulkona rivakammin kuin minä kukkapenkissa.
Kun sit on virallisesti SYKSY!
(meilläpäin on tapana kulkea säänmukaisessa varustuksessa, ei sen sattuuko kalenteri näyttämään kesä- vai syyskuukautta ;) )