Vieläkö hankitte kotivaraapahan päivän varalle?
Kommentit (35)
Tottakai. Tai en mitenkään erikseen hanki kotivaraa, vaan ylläpidän hyvää kotivaraa kotona. Tarjouksista ostan vaikkapa papuja, sokeria, jauhoja, kananmunia, hiutaleita - milloin mitäkin on hyvässä tarjouksessa. Kun koko ajan kulkee silmät auki, niin saa kerrytettyä edullisesti ajan kanssa laajan kotivaran.
Ja kaikki käytetään ajoissa, ei tarvitse pois heittää mitään.
Tänään keksin, että voisinkin leipoa lihapiirakoita. En ollenkaan suunnitellut sellaista viikolla, kun kävin hoitamassa viikon ruokaostokset (käyn kaupassa kerran viikossa). Ei se mitään. Pakastimessa on jauhelihaa ja hiivaa, kuiva-aineshyllyiltä löytyi jauhot ja riisi, ja jääkaapissa on aina voita (no nyt on pakastimessakin, kun oli voi tarjouksessa 1,70 € /puolen kilon paketti).
Taikinan olisi voinut tehdä maitoon, sitäkin on, mutta tein nyt veteen.
Siinä taikinaa vääntäessä mietin, että pakastimessa olisi vielä viime kesäisiä rapapereja pussillinen. Otin sen sulamaan, ja kun sain lihapiirakkataikinan valmiiksi, tein sitten rapaperikakun. Munia, sokeria, jauhoja, vaniljaa, kanelia, voita ja leivinjauhetta. Raparperia oli aika paljon, joten lopusta tulee mansikoiden (pakastimesta) kanssa kiisseliä - perunajauhoa on kuiva-aineshyllyllä.
Huomenna teen munkkeja, niitä varten ostin yhden paketillisen munkkirasvaa, lisää on pakastimessa. Teen myös perunasalaattia, siihen löytyikin ainekset valmiina kotoa, kun perunoita on kellarissa. Nakit sentään ostin kaupasta ;-D
Kyllä noilla viikon pärjää. Enemmänkin, jos on tarpeen. Tietysti jos tietäisi , että ei kaupassa saa mitään, niin söisi vähän pihistellen.
Jemma säilykkeitä olen ostanut, koska niissä päiväystä vuoteen 2028. Suolaa ja sokeria. Lisäksi muutaman vuoden kierron kestävää pastaa, yms.
Monet puhuu vain ruoasta, entäpä onko paristoja, lääkkeitä jne?
Pikkuhiljaa olen kerrytänyt varastoja, niin ruokaa kuin muitakin tarvikkeita. Oon panostanut myös retkeilyvarusteisiin.
Niin paljon on, että vanhimpia heitän roskiin. Nytkin siivosin kolme kuukautta vanhoja vehnäjauhoja roskiin neljä kiloa ja hain uudet.
Olen huomannut, että kotivara auttaa säästämään rahaa. Kun kotona on aina tarvikkeita vaikkapa yksinkertaisen pasta-aterian valmistamiseen, voi kaupassa käyntejä harventaa, jolloin tulee tehtyä vähemmän heräteostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Monet puhuu vain ruoasta, entäpä onko paristoja, lääkkeitä jne?
Pikkuhiljaa olen kerrytänyt varastoja, niin ruokaa kuin muitakin tarvikkeita. Oon panostanut myös retkeilyvarusteisiin.
Meillä myös on nämä asiat kunnossa muiltakin osin eikä vain elin-/ruokatarvikkeiden osalta.
Keitettyä vettä, olen varannut aika paljon. Samoin mausteita, kuivattuja herneitä, säilykkeitä.
Keksit ja muut herkut eivät valitettavasti säily meillä yhtään, joten jos niitä varaan, niin kuolen ennen hätäpäivää jo palmuöljyn haittoihin.
Trangia on ja vähän löpöä. Tonnikalaa vain pari purkkia, koska se on nykyään todella pahan makuista.
Voisin varata ruokia enemminkin, mutten ymmärrä mitä hankkisin.
Patteri lamput olen ladannut ja myös varavirta lähteet säännöllisesti.
Roskapusseja on paljon kakkimista varten.
Ihan ykkösasia on vesi. Sitä pitää olla todella paljon. Pesuvedeksi sekä juotavaksi. Ja mielellään kaikki pyykit koko ajan pestynä.
Onneksi kesä tulossa ja luonnonvesissä voi peseytyä ja huljuttaa pyykitkin. Kunhan kaataa pesuvedet maahan.
Naapureita pitää auttaa pyytämättäkin.
Bensatankki on oltava aina täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljon on, että vanhimpia heitän roskiin. Nytkin siivosin kolme kuukautta vanhoja vehnäjauhoja roskiin neljä kiloa ja hain uudet.
Mikä ihmeen takia teit noin hölmösti?
Ne jauhot olisivat hyvin käyttökelpoisia vielä vuoden verran, jos ne on oikein säilytetty.
Tosin meillä jauhoja menee sen verran vuoden aikana, etteipä ehdi mikään vanheta...
Minulla on ollut kunnollinen kotivara jo noin 30 vuoden ajan. Ei se ole sellainen, joka hankitaan kerran. Se on ruoka- ym. tarvikevarasto, jota ylläpidetään ja täydennetään koko ajan. Kun kilo kaurahiutaleita tulee käytetyksi, ostan uuden paketin. Sama koskee säilykkeitä jne.
Ei sitä erikseen hankita vaan se pidetään. Aina minulla on ollut ja tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jauhot olisivat hyvin käyttökelpoisia vielä vuoden verran, jos ne on oikein säilytetty.
Tosin meillä jauhoja menee sen verran vuoden aikana, etteipä ehdi mikään vanheta...
Niin meilläkin.
- Sanna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaapin sisällä lappu, jossa on päivämäärä, jolloin pitää tehdä tarkastua ja siirtää vanhenevat etualalle ensin käytettäväksi. Jotenkin tulee aina uudet ostokset laitettua etumaiseksi kaappiin.
Harvoin enää tarvitsee heittää roskiin mitään, tosin vasta maustekaappia siivotessa löytyi pari tosi vanhaa maustetta.
Hankin kotivaraa, kun en vieläkään tykkää nälästä.
Mukavaa kun on mistä ottaa, ei ole niin kiirettä kaupoille.