Työttömänä oleminen usein fiksumpaa urakehityksen kannalta kuin minimipalkalla työskentely
Vaihtoehto A) Menet työskentelemään minimipalkalla 40h viikossa
Vaihtoehto B) Käytät tuon saman ajan itsenäiseen opiskeluun (esim. nettikurssit) ja kehität erityisosaamistasi, jolloin sinulla on parempi mahdollisuus saada parempia töitä siltä alalta mikä sinua oikeasti kiinnostaa
Ainoa poikkeus on silloin jos se minimipalkka duuni on unelma-alallasi ja sinulla ei ole aiempaa kokemusta
Kommentit (66)
Eikö olisi parempi että otettaisi iso massa halpatyövoimaa Suomeen tekemään duunit ja suomalaiset saisivat vaikka perustulon. Kova verotus työntekijöille jotka tulevat tänne elättämään meidät.
Se olisi oikeaasti paras ratkaisu tähän tilanteeseen. Me tarvitsemme elättäjiä ja tukiin tuntuvat korotukset.
Vierailija kirjoitti:
Olen duunariammatissa ja 45 vuotiaana maksanut viimeisen lainaerän ok-talosta. Autokin on oma.
Olisiko pitänyt vaan jäädä opiskelemaan opintotuella... hmm.
N43
Jäädä opiskelemaan? Yleensä oppilaitoksesta ennen pitkään valmistutaan, opintotuki ei juokse loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Odottelemalla sitä unelmien rahakasta pestiä, voi koko elämä mennä ohi. Ei kannata liikaa tuudittautua elämään jonkun tutkintopaperin varassa. Korkeakoulutettuja on pilvinpimein ja vastaavasti alan työpaikkoja kourallinen.
Odotella ei vaan kannatta vaan pitää miettiä miten voi luoda itselleen niitä tilaisuuksia. Elämä menee pilalle siinäkin, että jumittaa koko loppuelämänsä matalapalkkaduunissa, johon ei ole pätkääkään kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen uran kehittää työttömänä?
Vaikkapa harrastuksen kautta.
Mun lähipiirissä ovat löytäneet itselleen uran tai sivubisneksen esim. piirtämisen, musiikin ja leipomisen ja valokuvauksen kautta.
Haahhahhahaaa!! Salli mun nauraa. Tuommoisella näpertelyllä ei elätä edes itseään, saati perhettä. Eli valtion piikkiin harrastellaan , leivotaan ja askarrellaan. Näiden tarkoitus on yleensäkin nimenomaan pitää ne harrastuksina.
No tuo mun (ulkomaalainen) kaveri on leipomisharrastuksen kautta kirjoittanut mm. aiheesta kirjoja ja ollut televisiossakin, ja on kyllä varsin menestynyt uudella urallaan. Jos on taitoja niin kyllä aivan hyvin voi elättää itsensä harrastuksella.
Jos nyt ollaan hetki realistisia. Hyvin hyvin harva saa kustannettua oman kirjan, saati että sillä tienaisi jotain. Nämä tapaukset on todellisia lahjakkuuksia ja palo ja intohimo täytyy olla valtava. Yleensä kirjailijat elää taiteellisten tukirahojen varassa kädestä suuhun. Se, että kekkaloi aamuteeveessä markkinoimassa kokkikirjaa ( joita on muuten valmiiksi jo satamiljoonaa) ei tuo kenellekään leipää pöytään.
Yleensä kulut on suuremmat kuin menot.
Itse yrittäjänä arvostan työntekoa. Kertoo ihmisen ahkeruudesta kun ei jää kotiin laiskottelemaan. Ahkerille ihmisille maksan mielelläni kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen duunariammatissa ja 45 vuotiaana maksanut viimeisen lainaerän ok-talosta. Autokin on oma.
Olisiko pitänyt vaan jäädä opiskelemaan opintotuella... hmm.
N43
Jäädä opiskelemaan? Yleensä oppilaitoksesta ennen pitkään valmistutaan, opintotuki ei juokse loputtomasti.
Näitä kirjekurssilaisia riittää. Työttömyyskorvaukset sen sijaan juoksee.
Olet oikeassa. Teitä on mukavaa elättää vuosien syöpähoitojen aivoinfarktin ja elinsiirron jälkeen.
Minun piti palata työelämään.
Hyvä, että teillä on terveinä parempi vaihtoehto.
Moniin työtehtäviin vaaditaan suoritettu tutkinto, mikään itseopiskelu ei riitä. Eri asia tietenkin on omatoimisesti täydentää omaa osaamista jos tutkinto on jo taskussa, mutta sitä tekee moni työssäkäyvä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä ovat löytäneet itselleen uran tai sivubisneksen esim. piirtämisen, musiikin ja leipomisen ja valokuvauksen kautta.
Haahhahhahaaa!! Salli mun nauraa. Tuommoisella näpertelyllä ei elätä edes itseään, saati perhettä. Eli valtion piikkiin harrastellaan , leivotaan ja askarrellaan. Näiden tarkoitus on yleensäkin nimenomaan pitää ne harrastuksina.
No tuo mun (ulkomaalainen) kaveri on leipomisharrastuksen kautta kirjoittanut mm. aiheesta kirjoja ja ollut televisiossakin, ja on kyllä varsin menestynyt uudella urallaan. Jos on taitoja niin kyllä aivan hyvin voi elättää itsensä harrastuksella.
Sinähän varsinainen Satusetä/täti olet! " Ja sitten heräsit pilvilinnoistasi "
Kuinka voi olla noin mahdotonta uskoa, että monet menestyvät urallaan hyvin? Kyllä minun tuttavapiiriissä on ainakin ihan yleistä, että ihmiset pärjäävät mukavasti urallaan. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Itse yrittäjänä arvostan työntekoa. Kertoo ihmisen ahkeruudesta kun ei jää kotiin laiskottelemaan. Ahkerille ihmisille maksan mielelläni kunnon palkkaa.
Itse ryhdyin aikoinani yrittäjäksi, kun tajusin, että muille työskentelemällä en ikinä tule menestymään niin hyvin kuin itselleni työskentelemällä. Toki minäkin työntekijöitäni arvostan, mutta en ikinä enää itse haluaisi joutua työskentelemään muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ryhdyin aikoinani yrittäjäksi, kun tajusin, että muille työskentelemällä en ikinä tule menestymään niin hyvin kuin itselleni työskentelemällä. Toki minäkin työntekijöitäni arvostan, mutta en ikinä enää itse haluaisi joutua työskentelemään muille.
Mene nyt jo muualle tarinoimaan! Sinä et tiedä yrityksen perustamisesta saati yrittämisestä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ollaan hetki realistisia. Hyvin hyvin harva saa kustannettua oman kirjan, saati että sillä tienaisi jotain. Nämä tapaukset on todellisia lahjakkuuksia ja palo ja intohimo täytyy olla valtava. Yleensä kirjailijat elää taiteellisten tukirahojen varassa kädestä suuhun. Se, että kekkaloi aamuteeveessä markkinoimassa kokkikirjaa ( joita on muuten valmiiksi jo satamiljoonaa) ei tuo kenellekään leipää pöytään.
Amazon KDP:llä kuka tahansa pystyy julkaisemaan kirjan täysin ilmaiseksi. Menestystä ei tietenkään voi taata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt jo muualle tarinoimaan! Sinä et tiedä yrityksen perustamisesta saati yrittämisestä yhtään mitään.
Se mikä on mahdotonta sinulle ei välttämättä ole mahdotonta muille. Ihmettelen tällaista toisten haukkumista ja vähättelyä. Johtuuko se siitä, että ollaan niin katkeria omaan huonoon elämään, että kenelläkään muullakaan ei saisi mennä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aina on myös niitä, joka tulee menestymään. Miksi se et voisi olla juuri sinä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka koodausta opettelemalla puoli vuotta itsenäisesti pääset todennäköisesti paljon paremmille tuloille kuin viettämällä aikasi ns. paskaduunissa (anteeksi tuo nimitys) Tämä tietysti jos koodaus kiinnostaa.
Missä voi opetella koodausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka koodausta opettelemalla puoli vuotta itsenäisesti pääset todennäköisesti paljon paremmille tuloille kuin viettämällä aikasi ns. paskaduunissa (anteeksi tuo nimitys) Tämä tietysti jos koodaus kiinnostaa.
Missä voi opetella koodausta?
Mä opettelin Code Academyssa kun jonkin verran tarvitsin töissä koodauksesta tietoa. En osaa sanoa kuinka pitkälle tuolla pääsee, mutta alkeet ainakin oppii hyvin. Ja on maksuton.
opettilin https://www.codecademy.com/
Vierailija kirjoitti:
No jos haluaa kituuttaa opintotuella vs. tienaa töissä ja kerryttää työkokemusta.
Ongelma on vaan se, että matalapalkka-aloilla ei jää käteen paljoakaan enempää kuin työttömänä, etenkin kun matkakustannukset sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuohon kukaan voi vastata. Ei kaikki työttömät ole suinkaan samoissa lähtökohdissa.
Parempi olla töissä kuin työttömänä. Niitä nettikursseja voi käydä töiden jälkeen ja sitten päästä vielä parempiin töihin.
Sinähän varsinainen Satusetä/täti olet! " Ja sitten heräsit pilvilinnoistasi "