Työttömänä oleminen usein fiksumpaa urakehityksen kannalta kuin minimipalkalla työskentely
Vaihtoehto A) Menet työskentelemään minimipalkalla 40h viikossa
Vaihtoehto B) Käytät tuon saman ajan itsenäiseen opiskeluun (esim. nettikurssit) ja kehität erityisosaamistasi, jolloin sinulla on parempi mahdollisuus saada parempia töitä siltä alalta mikä sinua oikeasti kiinnostaa
Ainoa poikkeus on silloin jos se minimipalkka duuni on unelma-alallasi ja sinulla ei ole aiempaa kokemusta
Kommentit (66)
Omaan alaan liittyvien taitojen kehittäminen edistää uraa aina paremmin kuin työkokemus alalta johon on muutenkin matalat pääsyvaatimukset. Yhtään sen enempää halveksimatta esim. siivojan, hampurilaistyöntekijän tai kaupan kassan työtä, lähes kuka tahansa pystyy tekemään noita hommia.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisen uran kehittää työttömänä?
Mitä työtä olet tehnyt ennen työttömyyttä, minkälainen koulutus sinulla on ja mitä muita taitoja sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Omaan alaan liittyvien taitojen kehittäminen edistää uraa aina paremmin kuin työkokemus alalta johon on muutenkin matalat pääsyvaatimukset. Yhtään sen enempää halveksimatta esim. siivojan, hampurilaistyöntekijän tai kaupan kassan työtä, lähes kuka tahansa pystyy tekemään noita hommia.
Mitähän sitä seuraavaksi pitäsi opiskella t. Tohtori, joka erehtyi ottamaan siivojan pestin vastaan.
Vitsi koko aloitus niin kuin tämäkin: Kissa ja kananmuna kävelivät rannalla. Kissa putosi veteen ja muna nauroi makeasti.Tarinan opetus: missä märkä mirri siellä iloinen muna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sitä seuraavaksi pitäsi opiskella t. Tohtori, joka erehtyi ottamaan siivojan pestin vastaan.
Kiinnostaako tuo ala sinua enää mitä aikoinasi opiskelit? Voitko jotenkin päivittää taitojasi ja sitten aloitat vaikka ihan pohjalta, mutta just siltä omalta alaltasi. Tai sitten uusi tutkinto ja tällä kertaa sanot siivoushommille ei kiitos.
Ironisinta on että hanttihommiin otetaan mieluummin korkeastikoulutettuja kuin pelkän peruskoulun käyneitä.
Ihan loogistakin, koska hamppareita myyvän on hyvä osata kieliä.
Sinällään edelleen pääsee helpommalla kun jättää koulut käymättä ja kukaan ei huoli töihin, joista kuukauden ansiot on vain sen verran enemmän että saa työmatkat ja eväät maksettua.
Eli noin parisataa euroa enemmän kuin tukina saa.
Tietyt vähemmistöt on tajunneet tämän jo aikaisin. Erityisesti sen takia koska heitä on syrjitty jo pelkän sukunimen takia. Opiskella kannattaa ja olla kiinnostunut asioista, mutta papereita ei kannata välttämättä hankkia ja valmistua mistään. Meillähän on muualta tulleita juristeja ja lääkäreitä siivoilemassa rautatieasemia...
Erittäin kovaa syrjintää työelämässä niin työttömiä, iäkkäitä. vähemmistöä ja muualta tulleita kohtaan. Myöskään palkkataso on sellainen marxilainen, että teet työtä jos se tuo sinulle sisältöä elämään. Eräänlaista harrastusta lähinnä. Kapitalisti ei töitä ottaisi vastaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nuori, niin käy intti huviksesi. Karatea voit alkaa myös harrastamaan ja lenkkeilemään.
Kun mellakat iskee ja vallankumous tulee, niin voit olla eturintamassa taistelemassa heikompiosaisten oikeuksista ja samalla omista.
Työntekijöitä tämä maa tarvitsee! Ahkeria, raavaita, toimeen tarttuvia tekijöitä. Näitä tieteellisten ja taiteellisten alojen maistereita ja tohtoreita on pilvinpimein. Jotka pohtii hamaan tappiin asti, että kannattaako mennä töihin vai ei, kun se ei just satu olemaan se Muinaisten Papyruskirjeidenlukijan maisterin virka!!
Nää, ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa harrastuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen urakehitys mahtaa olla ja tulla ihmiselle, joka ei ole tehnyt päivääkään töitä? Pelkkä vuosikausia jatkunut opiskelu ja työkokemus pyörä 0 kolme-neljäkyppisenä.
Pitää keksiä keino miten tehdä niitä oman alan töitä. Voisiko tehdä niitä esim. freelance-pohjalta? Onko mahdollista perustaa oma yritys? Opiskelun aikana kannattaa panostaa todella paljon siihen verkostoitumiseen, koska monet työpaikat tosiaan tulevat just niiden tuttujen ja tutun tuttujen vinkkien perusteella. Jonkin moinen oman alan blogi voisi olla myös hyvä idea, jotta saa nimeäsi tunnetummaksi.
Akateemikoista ei ole työelämään. Eivät kertakaikkiaan osaa ja pysy vauhdissa. Peukalo on keskellä kämmentä.
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä ovat löytäneet itselleen uran tai sivubisneksen esim. piirtämisen, musiikin ja leipomisen ja valokuvauksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä ovat löytäneet itselleen uran tai sivubisneksen esim. piirtämisen, musiikin ja leipomisen ja valokuvauksen kautta.
Haahhahhahaaa!! Salli mun nauraa. Tuommoisella näpertelyllä ei elätä edes itseään, saati perhettä. Eli valtion piikkiin harrastellaan , leivotaan ja askarrellaan. Näiden tarkoitus on yleensäkin nimenomaan pitää ne harrastuksina.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sulle on iskä ja äiskä hankkinut työpaikan kun luetun ymmärtäminen on tuota tasoa 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haahhahhahaaa!! Salli mun nauraa. Tuommoisella näpertelyllä ei elätä edes itseään, saati perhettä. Eli valtion piikkiin harrastellaan , leivotaan ja askarrellaan. Näiden tarkoitus on yleensäkin nimenomaan pitää ne harrastuksina.
?????????????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo mun (ulkomaalainen) kaveri on leipomisharrastuksen kautta kirjoittanut mm. aiheesta kirjoja ja ollut televisiossakin, ja on kyllä varsin menestynyt uudella urallaan. Jos on taitoja niin kyllä aivan hyvin voi elättää itsensä harrastuksella.
Alani töissä lähes kaikki paikat ovat julkisella puolella. Työttömänä minulle maksetaan vähintään tonni vähemmän kuin työssä ollessani, joten verorahoja säästyy, kun en ole alani töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itseopiskelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja jos sinä et osaa mutta aika moni tienaa tuhansia euroja, sivutuloja ainakin, näillä näpertelyillä ja sijoittaa tulot. Se on mukavaa vastapainoa työlle samalla, harrastus ja tulonlähde.
Mutta onhan se nähty että laiska suomalainen ei nosta persettään sohvalta edes satasen vuoksi. Ja sitten itkee somessa kun ei ole mihinkään varaa.
Odottelemalla sitä unelmien rahakasta pestiä, voi koko elämä mennä ohi. Ei kannata liikaa tuudittautua elämään jonkun tutkintopaperin varassa. Korkeakoulutettuja on pilvinpimein ja vastaavasti alan työpaikkoja kourallinen.
Mä tein näin myös. Sitten kun vielä takavuosina ei puolison tulojen takia saanut edes työmarkkinatukea, perustin toiminimen ja puuhastelin pientä, mysteeriostoja yms. Olin käytännössä työtön vuosia, paperilla en juuri lainkaan.