Saako alle 18 vuotias ostaa simaa?
16v teini haluaa simaa, ihan tavallista simaa tavallisesta kaupasta. Saako hän ostaa sen itse vai pitääkö olla yli 18v?
Kommentit (29)
Myyjäisissä oon nähnyt kun simaa ostetaan esim. lasillinen ja annetaan lapsille juotavaksi ja siis omat vanhemmat ostaa. Ei se vissiin kiellettyä ole. Se näyttää olevan suositus että ei myydä, ei sääntö mutta moni on ottanut sen sääntönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse olin alle 18-vuotias 80-luvulla, niin kaupasta sai ostaa ihan vapaasti I-olutta! Mm. meisän kaupungissa oli Anttilan ruokaosastolla kesällä välillä tarjous kori ykköskaljaa 24 markkaa + pantit. Se oli 2,6%:sta joten vastasi siis 12 pulloa a-olutta ja oli reilusti halvempi kuin alkosta ostetut 12 a-olutta! 15-16 vuotiaana ei ollut mitään ongelmaa ostaa ykkösolutkoria kaupasta! ;)
Nyt et välttämättä saa ostaa edes tulitikkuja kaupasta ilman ajokorttia, koska tulitikut lasketaan tupakkatuotteeksi! Saa sitten simaa, 0-prosenttista oluttakaan ei myydä ainakaan osassa kaupoista lapsille!
Saa ostaa vieläkin alle 2,8-prosenttista, sitä ei laki kiellä. Kauppa voi kieltäytyä myymästä vaikka kefiiriä, kun siinäkin on hitunen alkoholia.
alkoholipitoisella aineella tarkoitetaan sellaista ainetta ja tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia;
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei saa
Isoista ketjuruokakaupoista ei saa. Mutta muualta saa.
Sekin mahdollisuus on, että alaikäinen pyytää jotain vanhempaa ihmistä ostamaan simaa itselleen. Siman välittäminen alaikäiselle ei ole rikos.
Kyllä mun alaikäset pojat on ostaneet tänä vuonna simaa jo monta kertaa S-kaupasta. Mikä ihmeen hullujen valtio tästä on tullut, ettei muka lapset vois simaa ostaa?
Pahempi mun mielestä, että koulussa myydään vapeja ja nikotiinipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Myyjäisissä oon nähnyt kun simaa ostetaan esim. lasillinen ja annetaan lapsille juotavaksi ja siis omat vanhemmat ostaa. Ei se vissiin kiellettyä ole. Se näyttää olevan suositus että ei myydä, ei sääntö mutta moni on ottanut sen sääntönä.
Tietääkö kukaan mikä on lastensuojelun linja tuohon siman tarjoamiseen? Onko alkoholin antaminen lapselle aina lasun paikka, vai onko siihen poikkeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse olin alle 18-vuotias 80-luvulla, niin kaupasta sai ostaa ihan vapaasti I-olutta! Mm. meisän kaupungissa oli Anttilan ruokaosastolla kesällä välillä tarjous kori ykköskaljaa 24 markkaa + pantit. Se oli 2,6%:sta joten vastasi siis 12 pulloa a-olutta ja oli reilusti halvempi kuin alkosta ostetut 12 a-olutta! 15-16 vuotiaana ei ollut mitään ongelmaa ostaa ykkösolutkoria kaupasta! ;)
Nyt et välttämättä saa ostaa edes tulitikkuja kaupasta ilman ajokorttia, koska tulitikut lasketaan tupakkatuotteeksi! Saa sitten simaa, 0-prosenttista oluttakaan ei myydä ainakaan osassa kaupoista lapsille!
Lain mukaan tulitikut eivät edelleenkään ole tupakkatuote. Se, että ne olisivat sitä on vain Päivittäistavarakauppa ry:n linjaus.
Seurasin kerran kaupassa, kun kassa ei myynyt lapsille tulitikkuja. Sanoivat olevansa menossa retkelle. Se "retki" oli kaupan ulkopuolella, jossa sytyttelivät niillä jotain paukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan mikä on lastensuojelun linja tuohon siman tarjoamiseen? Onko alkoholin antaminen lapselle aina lasun paikka, vai onko siihen poikkeuksia?
Sima ei ole alkoholijuoma. Ei myöskään kotikalja.
Ei varsinkaan sellainen, jossa on 0 % alkoholia.
Suomen alkoholilaki on yksi maailman tiukimpia, mutta sekään ei riitä kaupoille vaan ne vaativat vielä tiukempia säädöksiä.