Minkä verran viikkorahaa teinille?
Minkä verran annatte ja minkä ikäiselle?
Luulun maksavani liian vähän, kun annan 10€.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17v lukiolaiselle 200-400€ kuussa ja 16v ammattikoululaiselle 50€ kuussa.
Minä maksan 16 vuotiaalle ammattikoululaiselle ja 18 vuotiaalle lukiolaiselle molemmille 500 euroa/kk:ssa.
Sitten, kun valmistuvat niin olen luvannu valmistujais palkinnoksi 10000 euroa. Sen olen sanonut, että sen jälkeen en enää auta jatkossa rahallisesti vaan saavat itse pärjätä.
Mitä kuluja heidän pitää itse kattaa tuosta kuukausirahasta? Tulevatko saamaan ajokortit vai pitääkö heidän osata säästää kuukausirahastaan autokoulua varten?
Kuten kirjoitin niin sitten, kun ovat valmistuneet niin saavat itse pärjätä omillaan. Autokoulua en maksa enkä osta autoa.
Nyt ovat säästäneet siitä 500 eurosta tulevaisuutta varten sen mitä säästävät. Molemmat asuvat omillaan ja molemmat tekee töitä opiskelun ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17v lukiolaiselle 200-400€ kuussa ja 16v ammattikoululaiselle 50€ kuussa.
Minä maksan 16 vuotiaalle ammattikoululaiselle ja 18 vuotiaalle lukiolaiselle molemmille 500 euroa/kk:ssa.
Sitten, kun valmistuvat niin olen luvannu valmistujais palkinnoksi 10000 euroa. Sen olen sanonut, että sen jälkeen en enää auta jatkossa rahallisesti vaan saavat itse pärjätä.
Mitä kuluja heidän pitää itse kattaa tuosta kuukausirahasta? Tulevatko saamaan ajokortit vai pitääkö heidän osata säästää kuukausirahastaan autokoulua varten?
Kuten kirjoitin niin sitten, kun ovat valmistuneet niin saavat itse pärjätä omillaan. Autokoulua en maksa enkä osta autoa.
Nyt ovat säästäneet siitä 500 eurosta tulevaisuutta varten sen mitä säästävät. Molemmat asuvat omillaan ja molemmat tekee töitä opiskelun ohessa.
Kaikki kulut maksavat siis itse mitä kk:ssa menee niillä 500 eurolla. Jos jää jotain taskuun sen ohella mitä töistä tienaa ja mitä ostavat niin ne menee säästöön. Vanhempi on autokoulun kulut säästänyt.
huuko kirjoitti:
Mikä ihmeen vastikkeeton viikkoraha?
Miksi pitää maksaa siitä, että teini asuu, syö ja on ns. täysi ylläpito minun talossani tekemättä mitään?
Ihan työstäkäyvistä askareista on sovittu hinta: siivouspalvelu imurointineen ja pölypyyhkimisineen koko asunto 10€/kk, pyykkihommat 5 €/kk, saunan puulämmitykset 2-3 krt/vko = 5€/kk (sisältää kaikki puun pilkkomisesta tuhkien poisvientiin ja kiukaan putsaukseen), lumityöt talvella ja nurmenleikkut kesätyönä jne.. 10€/kk. Näin sitä oppii arvostamaan tekemääänsä työtä.
Minä taas en maksa kotitöistä yhtään mitään, enkä opiskelusta. itsekin teen ne kotityöt ilmaiseksi ja opiskelu on ihan itseä ja tulevaisuutta varten tämä pitää ymmärtää. Viikkorahas en anna, ainoastaan työtä vastaan saa rahaa.
Se työ on sitten kaiken muun päälle, vaikka käpyjen keräämistä metsästä, sillä opetan arvostamaan rahaa. Raha ei tule helpolla joten pistää miettimään mihin sen käyttää.
Ysiläinen saa n. 20 euroa per viikko. Riippuu miten on kotitöitä on tehty ja koulu on maistunut. Erityisen hyvästä viikosta toisinaan palkitsen 50 eurolla.
Emä voi pitää itse viikkorahat, jotta voi liikakansoittaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Just. Vai että kotitöitä pitää tehdä saadakseen rahaa.
Kyllä se on elatusvelvollisuus 18 vuotiaaksi.
Teki kotitöitä tai ei.
Elatusvelvollisuus on eri asia kuin rahan antaminen. Lapsi saa huoneen, ruuan, vaatteet, matkat ym kaiken tarvittavan. Viikkoraha on extraa
Vierailija kirjoitti:
Myös 10€/VK meillä ja jos ei tee pyydettäessä kotitöitä niin ei saa mitään sillä viikolla. 14-vuotias
Meillä oli sama juttu, viikkoraha oli sidottu kotitöihin, lähinnä oman huoneen piti olla siisti sovittuun päivään mennessä. Huomautin joskus, että tämä systeemi tulee mulle halvaksi, kun huoneensa on kuin kaatopaikka. Poika vain totesi, että hän ei tarvitse viikkorahaa, kun on niin monta isovanhempaa. Ja tottahan se silloin oli. Aina kun käytiin mummilla, vaarilla, isomummuilla (2), mummulla ja paapalla tai isän kummitädillä kaikki lykkäsivät pojalle "vähän karkkirahaa". Koita siinä sitten opettaa pojalle, että rahan eteen pitää tehdä työtä.
No nyt ei ole enää jäljellä kuin mummi ja mummu. Poikakin on jo nuori aikuinen. Jotenkin tuo kuitenkin oppi rahan arvon. Ehkä lukioaikaiset ilta- ja viikonlopputyöt mummin firmassa opettivat, ettei rahaa noin vain haeta seinästä.
Minulla oli käytettävissä 0-18-vuotiaana yhteensä alle 20e.
Tonni vuodessa on ihan kelpo mässäilyraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teki kotitöitä tai ei.Elatusvelvollisuus on eri asia kuin rahan antaminen. Lapsi saa huoneen, ruuan, vaatteet, matkat ym kaiken tarvittavan. Viikkoraha on extraa
Kasvatuksellisesti tuo viikkoraha yleensä annetaan. Sillä opetetaan lapsi taloudelliseksi.
Nämä on just niitä ensimmäisiä keinoa millä lapsi pääsee haroittelemaan rahan käyttöä. Ostaako samantein jotain pientä vai säästääkö ja ostaa sitten puolenvuoden päästä jotain suurta tai enemmän.
Kyllä lapsen kuuluu saada käyttörahaa, on nuorella muitakin tarpeita kuin katto pään päällä. Siivoushommat on itsestään selvyys, kaikki osallistuu. Meillä 10v saa 10e viikossa 15v 20e viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teki kotitöitä tai ei.Elatusvelvollisuus on eri asia kuin rahan antaminen. Lapsi saa huoneen, ruuan, vaatteet, matkat ym kaiken tarvittavan. Viikkoraha on extraa
Kasvatuksellisesti tuo viikkoraha yleensä annetaan. Sillä opetetaan lapsi taloudelliseksi.
Nämä on just niitä ensimmäisiä keinoa millä lapsi pääsee haroittelemaan rahan käyttöä. Ostaako samantein jotain pientä vai säästääkö ja ostaa sitten puolenvuoden päästä jotain suurta tai enemmän.
Melkein järjestään suurimpien yrityksien omistajat/perustajat ovat kertoneet, että ovat jo pienenä laittaneet sen pienenkin osan viikkorahasta talteen ja yrittäneet sillä sitten saada lisää rahaa. Joku osti viikkorahoilla sitruunoita ja teki niistä mehua ja myi koulun jälkeen saaden lisää rahaa ja sit taas isompi satsi sitruunoita ja isompi satsi mehua, että sai myytyä enemmän.
Erkki J kirjoitti:
huuko kirjoitti:
Miksi pitää maksaa siitä, että teini asuu, syö ja on ns. täysi ylläpito minun talossani tekemättä mitään?
Ihan työstäkäyvistä askareista on sovittu hinta: siivouspalvelu imurointineen ja pölypyyhkimisineen koko asunto 10€/kk, pyykkihommat 5 €/kk, saunan puulämmitykset 2-3 krt/vko = 5€/kk (sisältää kaikki puun pilkkomisesta tuhkien poisvientiin ja kiukaan putsaukseen), lumityöt talvella ja nurmenleikkut kesätyönä jne.. 10€/kk. Näin sitä oppii arvostamaan tekemääänsä työtä.
Minä taas en maksa kotitöistä yhtään mitään, enkä opiskelusta. itsekin teen ne kotityöt ilmaiseksi ja opiskelu on ihan itseä ja tulevaisuutta varten tämä pitää ymmärtää. Viikkorahas en anna, ainoastaan työtä vastaan saa rahaa.
Se työ on sitten kaiken muun päälle, vaikka käpyjen keräämistä metsästä, sillä opetan arvostamaan rahaa. Raha ei tule helpolla joten pistää miettimään mihin sen käyttää.
Minä maksan niille lapsille joilla ei koulu oikein suju. Sille jolla sujuu ei makseta mitään ettei mennä vararikkoon :)
10 per nuppi 12- ja 13-vuotiaille. Tyttö kuluttaa heti, poika ei osta mitään. Molemmilla tienattuna pikku hommista ja töistä säästötileillä joitakin tuhansia ajokorttia ja isompia hankintoja varten. Mopot, pyörät, skeitit, autot, vaatteet, puhelimet sun muut tulee vanhemmilta. Ikinä eivät halua mitään kallista.
Ei vaadita kotitöitä. 16v saa 50e ja 9v saa 10e/kk. Tähän sitten lisäksi joitakin pelejä ja koerahoja hyvistä kokeista.
Maksamme kaiken, joten saavat käyttää nuo rahat vaikkei ns tarvetta ole. Usein säästävät johonkin tietokoneen osaan tms.
Satanen viikossa on sopiva 15 v pojalle
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Maksoi itse ruokansa ja koulukirjansa jostain hankkimillaan rahoilla.
Ei saanut töitä eikä meiltä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Erkki J kirjoitti:
huuko kirjoitti:
Minä maksan niille lapsille joilla ei koulu oikein suju. Sille jolla sujuu ei makseta mitään ettei mennä vararikkoon :)
Hyvä. Opiskelusta täytyy rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Teki kotitöitä tai ei.
Meillä elatusvelvollisuus ja viikkoraha oli kaksi ihan eri asiaa. Nuori sai lämpimän kodin, vaatteet, kengät, ruoat, bussikortit, ulkomaanmatkat, harrastusvälineet ja kyydit harrastuksiin, ajokortin ja auton ja kaiken muun tarpeellisen ja paljon tarpeetontakin. Tuo pieni kotitöihin sidottu viikkoraha oli ylimääräistä "karkkirahaa", jota nuori ei tuntenut tarvitsevansa.
T: 28
Missä sinä olet elänyt jos luulet, että ammattikoulu on yhtä, kuin videopelin pelaamistä läpi yhdenyön aikana?